• JPL

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2010-08-23 21:37:16 följande:
    eftersom det är lite blaskigare tar jag ofta lite mindre, ffa i pannkakor märker jag att det behövs.

boveteflingor är ganska likt havregryn.
    Det beror på vad jag ska göra. Ofta tar jag en skvätt kokosmjölk i för att tjockheten och fetthalten. Ibland är det bättre att göra något helt annat som tex varm choklad och oboy då vi använder Rapsys chokladmix istället.

Istället för havregryn använder jag oftast hirsflingor. Eller bovete som Blå Myran. Båda har högt näringsinnehåll.  Ibland använder jag riven kokos tex chokladbullar.
  • JPL
    xanni skrev 2010-08-31 09:36:49 följande:
    Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp?id=949 -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?
    Det finns inget socker i det receptet. När man bakar emd lailas gula så måste man ha i salt och socker till jästen eftersom det är gjort på så rena produkter. Det är ju alltid bra att ha i när man bakar men extra viktigt nu.
  • JPL

Vi har vait hos läkaren med de två små. För en gångs skull så var vi överens om att D har en pågående reaktion mot något. Annars brukar det vara jag som tycker det och jag som på eget initiativ som utesluter något. Så det är lite blandade känslor nu, skönt att få gehör, trist att han är så dålig att till och med läkaren märker det. Det vore lätt att skylla det på dagis men det har pågått större delen av sommaren också. Själv tycker jag att det inte finns något kvar att utesluta. Vi har ju redan tagit bort alla de vanliga allergenen. Utom baljväxter men det äter vi så sällan att han inte borde vara konstant påvkeran. Idéer någon?

D får bara antihistamin, oftast Aerius, ska vi sluta med det inför lapptestet? Hur tidigt i så fall?

• JPL

Läkaren skrev ut Protopic också förresten. Är den bra?

• JPL
    Allrona skrev 2010-09-20 15:54:50 följande:
    JPL- baljväxter innefattar ju även en del e-ämnen. Har ni testat att utesluta dem?
    Ja vi har slutat med malda baljväxter men hela, typ ärtor, äter de sällan och det funkar.

Köpa Protopic och sluta med antihistamin 14 dagar innan lapptest.

Tackar!
  • JPL

Tack för lapptest-info! (Vi har privatläkare och vare sig remiss eller kö, annat än att han inte har tre tider i samma  vecka hur snabbt som helst. Tror vi får vänta tre-fyra veckor den här gången).

• JPL
    Kavat skrev 2010-09-23 16:09:00 följande:
    Vet att några har barn som är allergiska/överkänsliga mot vanilj och/eller ketshup.

Hur reagerar era barn på ketshup?
    Hur reagerar de på vanilj?
    Har eg inga svar men vi sitter också och funderar på vad som har hänt med barnen. Med mina är det ju så att enstaka intag brukar slinka förbi rätt obemärkt så det är något vi äter ofta. Ketchup var ju en idé, det äter mina dagligen. Annat som vi har börjat att äta oftare är Mamma Scans köttbullar och Fette Croccanti. Frasbröden är ju märkta med "kan innehålla spår av soja", men vad jag förstår så tål även känsliga barn dem ändå. Har köttbullar som pålägg numer så det blir ofta. Tonfisk har vi också ett stadigt intag av.
  • JPL

Nu har vi kört Protopic i ca en vecka. Shit vad bra det funkar. Båda barnens eksem är nu borta och ännu bättre är att jag bara behöver underhållsbehandla två gånger per vecka!

Ska tillägga, innan någon får upp hoppet alltför mycket, att mina barn endast har små områden med eksem. Men var envisa den här gången, troligen för att vi inte hittat vad som utlöst eksemen ännu. Så salvan kan alltså ta bort eksemen trots att de fortfarande får i sig det de inte tål.

• JPL
    Mama Law skrev 2010-10-01 12:31:46 följande:
    Måste bara höra.. har era allergiska/astmatiska barn adhd liknande betteenden? Eller är det bara mitt?
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-02 12:11:33 följande:
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
    Jag ville bara säga att jag håller emd om att man kan behöva hjälp även om man inte misstänker en diagnos. Det tog mig alldeles för lång tid att inse och jag har kämpat för länge själv med äldste sonens ibland underliga beteenden.
Svar på tråden Allergitråden