• JPL

Allergitråden

Mama Law skrev 2010-11-15 10:11:58 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får för glutenfritt för det får vi. 
    För två år sedan fick vi hela beloppet utan avdrag för livsmedelsanvisning. Vilket väl inte var helt rätt iofs. Den här gången inget alls med hänvisning till Livsmedelsanvisning. Jag är rätt sur över att behöva göra jättejobbet att bedöma värdet av det vi får från apoteket. Vet knappt var jag ska börja. Därför vore det trevligt att få se hur andra har begärt eller fått!
  • JPL

D fick nässelutslag idag efter ett kalas igår. Benen är mer eller mindre översållade. För er som har mycket besvär med eksem så låter det väl inte klokt att jag behöver ställa en ren nybörjarfråga. Men hur stark kortison kan man smörja en treåring med? Vi har stark och svag kortison (klass 1 och 3) hemma samt Protopic. Vilken ska jag välja för kortidsbehandling? (Har talat med Sjukvårdsrådgivningen men glömde fråga om det).

• JPL

Tack för svar. Det blev Protopic för den låg framme. Aerius får han alltid. Nästan alla nässelutslag hade redan gått bort redan nu på morgonen. Bra att veta att jag kan använda stark kortison om det händer igen.

• JPL

LindaH: Jag gjorde ett pricktest nyligen vilket gav en reaktion för hund, vilket jag är mycket känslig mot. Men enligt regelboken var det inte ett positivt test eftersom bulan var mindre än 5 mm. (Tror det var 5 mm man "skulle ha", och att min bula var 3 mm).  Jag hade också Tavegyl i kroppen. Nackdelen för mig är att jag inte kan få hyposensibilisering trots att jag har mycket påverkad livskvalitet.  Annars kan det ju kvitta om man redan vet vad man är allergisk mot.

• JPL
    Mama Law skrev 2010-11-16 15:00:55 följande:
    Tänkte bara höra vad ni har för dammsugare. Våran har några år på nacken nu så jag är i valet och kvalet om vi ska byta. För W skull behöver vi nog göra det. MEN VILKEN ska vi ha i såna fall?

Vad har ni för nån och hur bra "sanerar" dom? 
    Jag har köpt Electrolux Ultra One. Den är topptestad enligt Råd och Rön och har Hepa 14-filter. Det vanligaste är Hepa 13 som inte filtrerar lika små partiklar. (Eller tvärtom ifall jag minns siffrorna fel). Dammsugaren är jättebra tycker jag. Munstycket lite tjockt och klumpigt kanske. Rent generellt så ska man se till attt man inte bara får en dammsugare med HEPA-filter utan en som också är tät i själva konstruktionen. En HEPA-dammsugare alltså. Annars läcker luften ändå ut via andra ställen än det täta filtret.

Ett annat alternativ är ju att ha vilken dammsugare som helst och komplettera med en luftrenare. Är man duktig på att använda luftrenare ofta så kan man damma mer sällan också.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-20 18:45:01 följande:
    Jag tror motsatsen, att eksem nästan alltid är allergi/överkänslighet. Fast det är få som orkar ta reda på av vad när det inte visar på tester... Och gör inte föräldrarna jobbet så får man aldrig reda på något för läkaren har inte en chans med tanke på hur många olika saker man kan reagera på... Så då smörjer man och smörjer och ev. ger aerius/tavegyl osv och säger att det är atopiska eksem och de flesta föräldrar nöjer sig med det svaret.
    Amen till det!
  • JPL

Tog lite tid men nu har jag äntligen läst senaste Allergia. Var det bara jag som reagerade på artikeln om vårdcentralen som utredde alla som ringde in och bad om recept på allergimedicin. Det står i princip att alla som inte reagerat på pricktest och ett annat test (blodprov?) inte är allergiska. Om det inte är den som skrivit artikeln som gjort en miss så är det ju allvarligt. I så fall så har en hel vårdcentral fått det helt fel för sig och sedan fått det accepterat genom ett omnämnande i Astma och Allergiförbundets tidning. Om inte de som skriver i Allergia känner till hur missvisande allergitester är, hur ska då läkare och föräldrar ha en aning? Jag tycker att artikeln borde ha handlat om den totala okunskapen som folk inom vården har när de tror att tester är sanningen (om undersökningen var rätt tolkad i Allergia alltså).  

Någon som läst tidningen och har lust att upplysa mig om att det är jag som har fattat artikeln helt fel? Annars kommer jag att skriva en insändare.

• JPL
    Miralicia skrev 2010-11-21 16:25:41 följande:
    Har inte läst artikeln så kan inte relatera till vad som står där.
    Kom bara att tänka på när jag gjorde VFU på vårdcentral. Det var under våren så det var rätt många som hörde av sig om misstänkta pollenbesvär och ville ha läkartid för att testa. En av läkarna instruerade sköterskorna att ang alla vuxna som ringde in och ville testa för de misstänkte pollenallergi (med inte jättesvåra besvär, utan lite ögonkli, näsa som rinner etc) - "säg till dem att gå till apoteket och köp receptfria antihistaminer och/eller nässpray och tala om att hjälper det och blir bättre av de tabletterna och/eller nässpray så är diagnosen satt och inga tester behöver göras."
    Ja det lät ju vettigt och raka motsatsen till vårdcentralen i artikeln. Det som skrämmer mig är att Allergia sprider sådana felaktigheter som att tester är hela sanningen.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-22 11:25:26 följande:
    Jag ska läsa, ligger här men inte hunnit. Återkommer.
    Ja, snälla gör det så att jag inte helt har missuppfattat innan jag mailar dem och påpekar misstagen.
  • JPL
    Allrona skrev 2010-11-23 08:28:06 följande:
    Jpl - jag läste tidningen på nätet och även jag uppfattade artikeln som att de bara tog allergiprov och litade blint på det. på den vårdcentralen skulle inte min dotter ha en enda allergi :-/
    Morr. (Fast inte till dig såklart ). Jasg ska banne mig maila till dem!
Svar på tråden Allergitråden