mummy40 skrev 2010-06-02 09:52:48 följande:
jag mailade quaker för att fråga om det finns spår av andra sädesslag i deras minutris och fick detta till svar:
Hej och tack för ditt mail. Jag har ställt din fråga vidare till fabrikens kvalitetskontroll och de svarar följande: Pama Minutris produceras och förpackas längs en produktionslinje som enbart hanterar risprodukter. För att ytterligare försäkra dig om att inga spår efter andra sädesslag finns, rekommenderar de att du häller ut risflingorna på en tallrik eller liknade och gör en extra kontroll innan produkten tillagas.
Med vänlig hälsning
Quaker Oats
BrittMarie Börjesson
men vad bra då!! Som att spår av något skulle synas.....
Vidare mailade jag rice dream för frågan ang korn,och det blev ju också ett moment 22 då jag påtalade sädesslagsallergi och får svar utifrån glutenintolerans...
Ska det vara så svårt att lära sig vad som är vad????
japp, jag är grinig idag och stressad, A ratar sin mat, vill inte ha något längre av det lilla han nu kan äta,vi ska ha studentmottagning är hemma på fredag och vi får knappt plats....
Fast Pama minutris är ju sär när-märkt med fritt från gluten. Då kan det rimligen inte vara fråga om att någon kontaminering kan få ske. Om det sker kontaminering, så måste ju omfattningen vara känd. Annars kan de inte påvisa att det är under referensnivån för glutenfritt.
Svaret ifrån Rice Dream som jag har läst är att det är så litet kvar i slutprodukten att det är "obefintligt". Vilket ju är en omöjlighet eftersom de de facto tillsätter korn i uppstarten av processen. Eftersom flera allergiker reagerar på deras produkt så är det bara att testa och avgöra själv.