Miralicia skrev 2010-04-19 21:40:49 följande:
Ja, jag har fått allt som jag yrkat godkänt fullt ut när det handlar om merkostnader, både förra gången och enligt förslaget till beslut även denna gång. Mediciner & salvor på recept upp till högkostnadsbeloppet Allt jag yrkat i specialkost -kostnader för mjölkfri kost enligt KoV, risdryck, kokosmjölk, "yoghurt" etc efter faktiskt behov. Gjorde en grov uppskattning av mängden/år och avrundade uppåt och la in en brasklapp att det var en ungefärlig uppskattning av mängden som var avrundad uppåt, men i de fall den beräknade mängden inte går åt så äts den beräknade merkostnaden med god marginal upp av övriga fördyrande produkter som krävs vid sidan av KoV:s beräkning för mjölkfri kost. Drog ju en kopia på matsedeln för KoV:s matkorgsmeny för 4 veckor som var anpassad för mjölkfri kost och sen markerade jag med överstrykningspenna i två olika färger - ena färgen för sånt som inte kunde ingå eftersom hon inte tål de sakerna utöver mjölk och den andra färgen för sånt som kunde ingå med specialval av produkter som oftast är dyrare (ekologiska, tillsatsfria, rena råvaror istället för halvfabrikat som KoV räknat med etc). Inte mycket som var ofärgat i det dokumentet när jag var klar kan jag säga. Sen reagerar hon på kontakt med gräs och pollen så det blir nya klädombyten efter att ha varit ute under delar av året, så yrkade på merkostnad för lite extra klädombyten och kläder som blir kletiga av feta salvor och därför behövs fler och måste tvättas oftare sen även till följd av fler klädombyten per dag då så blir det extra tvätt. Och att kläder tvättas oftare även om de inte är smutsiga utan bara gräs/pollen så slits de mer än om de tvättats mer sällan. Och även om vi bor i lägenhet och har "gratis tvättstuga" så funkar det inte att tvätta dotterns kläder där pga vad annat folk i övriga husen tvättar med för tvättmedel etc utan vi behöver tvätta hennes kläder i lägenheten = extra elkostnader som vi kanske inte skulle haft annars. Och lite medlemsavgifter, typ Astma- & allergiförbundet Det var väl de saker som jag yrkade senast och som jag väntar på beslut om, men enligt förslaget så godkändes allt jag yrkade på.
Vi har fått igenom faktiskt ksotande för mjölk och även medlemskap men inget annat pga läkarens kortfattade skirvelse. Å andra sidan är det väl snudd på omöjligt att komma upp i 18 000 fast jag har två allergiska barn. (Tre men ett av dem äter bara smakisar). Så det kan väl kvitta vad man får med om man bara kommer över 7 700 kr. Trist att det är så oerhört olika hur de gör på FK dock.