• JPL

Allergitråden

Jag hittade en info om att man till stora barn kan ge 1-3 skopor per måltid. Vi har Pepticate. Om man bara räknar huvudmålen så bör jag alltså sikta på 3-9 skopor per dag. Stämmer ju rätt bra med vad ni skriver eftersom han trots allt äter vanlig mat också.

Han som är för smal är 5,5 år och äter inte välling så det får bli bröd och gröt. Sen hur detta ska hjälpa honom att gå upp i vikt har ingen förklarat för mig. Gissar att undervikten inte bara betyder att han får i sig för lite kalorier utan också att han inte får i sig tillräckligt med näringsämnen.

• JPL
    Snutten skrev 2010-04-15 22:45:52 följande:
    Jag upplever dessutom att hon reagerar ganska kraftigt på sojaprotein, sist vi provocerade åt hon en lite bit bröd med sojamjöl i och sedan hade hon jätteont i magen och kraftig diarre. Nästan värre än på mjölk, iallafall i samma mängd bakat osv.
    så upplever jag det med mina barn också. de tål inte minimalt med sojasläktingsförtjockningsmedel (dvs guar mfl) eller soja som ens delingrediens men en hel macka av vete kan vi fuska med. Därför ger jag dem vid kris hellre vete utan guar än glutenfritt med guar edyl. De tål även hela ärtor, därför tror jag att det har med finfördelningen att göra. i ett kök i hemmet kan man helt enkelt inte mala så fint som sker indistriellt.
  • JPL

Accepterade FK "se föräldrars info" ang merkostnader? Jag fick avslag på det jag hade tagit upp eftersom läkaren skrivit alltför kortfattat. FK tolkade honom strikt som att all extrakostnad vi har är "dietkost".

• JPL
    Miralicia skrev 2010-04-19 21:40:49 följande:
    Ja, jag har fått allt som jag yrkat godkänt fullt ut när det handlar om merkostnader, både förra gången och enligt förslaget till beslut även denna gång. Mediciner & salvor på recept upp till högkostnadsbeloppet Allt jag yrkat i specialkost -kostnader för mjölkfri kost enligt KoV, risdryck, kokosmjölk, "yoghurt" etc efter faktiskt behov. Gjorde en grov uppskattning av mängden/år och avrundade uppåt och la in en brasklapp att det var en ungefärlig uppskattning av mängden som var avrundad uppåt, men i de fall den beräknade mängden inte går åt så äts den beräknade merkostnaden med god marginal upp av övriga fördyrande produkter som krävs vid sidan av KoV:s beräkning för mjölkfri kost. Drog ju en kopia på matsedeln för KoV:s matkorgsmeny för 4 veckor som var anpassad för mjölkfri kost och sen markerade jag med överstrykningspenna i två olika färger - ena färgen för sånt som inte kunde ingå eftersom hon inte tål de sakerna utöver mjölk och den andra färgen för sånt som kunde ingå med specialval av produkter som oftast är dyrare (ekologiska, tillsatsfria, rena råvaror istället för halvfabrikat som KoV räknat med etc). Inte mycket som var ofärgat i det dokumentet när jag var klar kan jag säga. Sen reagerar hon på kontakt med gräs och pollen så det blir nya klädombyten efter att ha varit ute under delar av året, så yrkade på merkostnad för lite extra klädombyten och kläder som blir kletiga av feta salvor och därför behövs fler och måste tvättas oftare sen även till följd av fler klädombyten per dag då så blir det extra tvätt. Och att kläder tvättas oftare även om de inte är smutsiga utan bara gräs/pollen så slits de mer än om de tvättats mer sällan. Och även om vi bor i lägenhet och har "gratis tvättstuga" så funkar det inte att tvätta dotterns kläder där pga vad annat folk i övriga husen tvättar med för tvättmedel etc utan vi behöver tvätta hennes kläder i lägenheten = extra elkostnader som vi kanske inte skulle haft annars. Och lite medlemsavgifter, typ Astma- & allergiförbundet Det var väl de saker som jag yrkade senast och som jag väntar på beslut om, men enligt förslaget så godkändes allt jag yrkade på.
    Vi har fått igenom faktiskt ksotande för mjölk och även medlemskap men inget annat pga läkarens kortfattade skirvelse. Å andra sidan är det väl snudd på omöjligt att komma upp i 18 000 fast jag har två allergiska barn. (Tre men ett av dem äter bara smakisar). Så det kan väl kvitta vad man får med om man bara kommer över 7 700 kr. Trist att det är så oerhört olika hur de gör på FK dock.
  • JPL
    Snutten skrev 2010-04-19 21:58:30 följande:
    När vi sökte nytt vb fick vi inte godkänt merkostnad för mjölkfritt osv trots att jag hade baserat den på KoV rekomendation. Och vi hade ett vad jag anser väldigt omfattande läkarintyg. Suck! Nu har vi ju sedan ett par veckor överklagat till länsrätten. Jag har inte fått något papper eller så på att de har fått min överklagan. Får man det?
    Ja det får man men jag fick också vänta så länge att jag började undra om de fått mina papper. Det sänds ut när en handläggare är utsedd för ärendet.
  • JPL

Jag är själv svårt hundallergisk och har varit det sedan bebistiden. Mina barn har nu börjat att bli rödflammiga över kroppen, efter att vi fått nya vänner som har hund, så jag tog upp det med läkaren. Han sa väldigt bestämt att man inte får hudsymtom av pälsdjur. Så jag vill väldigt bestämt hävda motsatsen. Jag hade bara hudbesvär som liten. Först över hela kroppen, sedan som klassiska böjveckseksem. Någon gång i mellanstadiet kom täppt näsa och i tonåren klassiska symtom som kliande ögon och täppt näsa. Men min näsa rinner typ aldrig av allergi. Vet inte om det är jag som är extrem men i vilket fall tycks det finnas en villfarelse kring eksem och pälsdjursallergi.

Är det verkligen så ovanligt att reagera med huden på pälsdjur?

• JPL
    Mamsie skrev 2010-04-20 14:05:24 följande:
    Hej tjejjer! Vet ni vad? Jag är gravid! Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten. Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm? *kram* PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    Jag har ätit lactobaciller under alla mina graviditeter och amningar och barnen är allergiska ändå, så det är inget "vaccin". Därmed inte sagt att det är meningslöst för det kunde ju varit värre utan. Lactobaciller är förövrigt alltid bra att få i sig.

Lactobaciller fäster olika bra i olika delar av tarmen pga olika pH så man bör ta ett preparat med flera olika stammar. Jag har förutsatt att de som kobinerat har gjort det på ett vettigt avvägt sätt. Just nu äter jag Lactiplus:
    www.vitaminvaruhuset.se/shop/
  • JPL
    Mamsie skrev 2010-04-20 17:58:50 följande:
    Tack för grattisarna Ja, det är jättekul med tanke på att jag redan tyckte nollsexan var en gåva eftersom jag var 42 då Och här är jag nu fyra år senare och på tjocken igen www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=1260 Tänk att det ska vara så dyrt med lactobaciller... *sucka* Jaja, jag får dra av det på alkoholkontot och kaffekontot mm... Jag är övertygad om att lactobaciller lindrar allergisymtom hos barn - speciellt när det handlar om reaktion med hud eller tarm. Lillgrodden ska få lactobacilldroppar från första början
    Den jag länkade till är nog typ dyrast. Ta en annan sort istället vetja! När jag inte är gravid tar jag en om dagen (rek 2 per dag). Tänker att en är bättre än ingen.
  • JPL
    Snutten skrev 2010-04-21 19:09:48 följande:
    Vi ska göra fiskprovokation på sjukhuset imorgon. Håll alla tummar som finns för att hon inte reagerar med andnöd på fisklukt. Vi har tagit bort alla allergi och astmamediciner inför provoceringen och hon har blivit dålig. Jag som ibland funderar på om jag överdriver eller hittar på. Suck, nu vet jag. Det är iallafall tur att det finns bra mediciner. Förresten funderade lite... det var någon som skrev om att reagera med eksem på saker i luften tex pälsdjur osv. Siris eksem blir sämre i tex pollentider. Det tror jag inte beror direkt på pollenet utan på att immunförsvaret är upptaget med pollenet och därför blossar eksemen upp. Kan man inte tänka sig något liknande för andra saker också?
    Lycka till med fisken!

Det var jag som skrev om pälsdjur och eksem? Du kan säkert vara något på spåret men för mitt och mina barns del så brukar vi inte ha eksem eftersom vi har möjlighet att utesluta alla födoämnen som vi inte tål. Däremot blossar eksem upp när jag träffar hund (oavsett årstid) och om det nu är hund eller pollen för dem. Pricktest väntar turligt nog!
  • JPL
    EL I skrev 2010-04-21 17:00:34 följande:
    Jag blir så irriterad när jag läser allt ni kunniga skriver och sen de svaren jag fick av dietisten. Det lilla jag lärt mig om veteallergi (o allergi överhuvudtaget) sedan jag gick med i denna tråd gör att jag börjar ifrågasätta många dietister och läkare. Är det av  ointresse? Oförmåga att se individer eller vad är problemet?? Är de SÅÅÅÅ insnöade på vad som är "vanligt" att de inte kan se att en del faktiskt KAN reagera på annat??
    När det gäller den allergolog som jag träffade på barnmedicin är han just precis så insnöad. Så insnöad att jag nästan inte kan fatta själv hur fel han hade. När jag beskrev äldste sonens symtom, som jag vet är mycket ovanliga, så avskrev han hans allergier helt, med motiveringen att de är ovanliga. Jag försökte stå på mig men ovanligt är lika med omöjligt för honom. Den mannen har gott renomé och är välkänd så han är helt enkelt fast med näsan i forskarböckerna och har ingen aning om hur det är att leva i en familj med allergier.
Svar på tråden Allergitråden