• JPL

Allergitråden

Snutten skrev 2010-10-04 18:38:54 följande:
    Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.
    Fast vissa födoämnen som mjölk, ägg och vete får barnen i sig alltid om de inte har en konstaterad allergi. Och så varierar ju alla barns humör och beteenden med åldrar och utveckling så det är svårt att avgöra vad som är vad. Särskilt med första barnet då man själv saknar erfarenhet om man inte har vissa yrken.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-07 15:19:17 följande:
    Nej, tyvärr. Vete i dextros och glukossirap.

Men inte enligt slv! Demon
    Nu blir jag lite orolig. Mina barn får iofs sällan glass men då nästan alltid Triumf/Kalas Hallon/Cola. Har dina barn (eller någon annans) reagerat på dextrosen i glassen eller är du bara extra försiktig? För visst åt ni dem förr?
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-09 09:31:40 följande:
    Japp, vi har ätit den, men tagit bort den. Han blev dålig varje gång han var hos mamma och där fick han ofta 2 glassar. Mormödrar ska alltid skämma bort. Och visst det finns andra saker han skulle kunna reagera på där också, men vissa gånger hade han aldrig ätit något annat och jag var där hela tiden osv, så tillsist misstänkte jag glassen. När jag hörde mig för så visade det ju sig att även Miralicia kände av när hon ätit några sådana.
    Eftersom det nu inte finns någon annan så ska jag testa igen framöver.
    Hemma är ju inga problem, där gör vi egen, men när man är iväg...

(Jo såg att Cars bör funka till sonen, men den är så osmidigt dubbel och dottern tål den inte... Så då får man ge henne två glassar också för det ska vara lika/alternativt dela. Men då är den osmidig att lämna vid kalas osv.. )
    Suck då alltså. Tur att de får glass så sällan att det kan funka för oss. Cars är ju lite olyckligt att det är jordgubb i, många som inte tål det. Rapsy glassmix i glasspinneformar kan man ju skicka med till kalas och sånt. G är rätt nöjd med chokladpudding som substitut för det mesta som allergifria barn får på kalas.

Vilken (påläggs-)skinka tål ni som är extra känsliga? På mina barn märks det ju bara vid långvarigt intag så det är svårt med sånt där lurigt som dextros och druvsocker för mig. Något är det iaf som pågår för alla tre  nu.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-09 17:57:49 följande:
    JPL, nu äter vi Scans rökta skinka och prickig korv.
    Menar du den här skinkan?
    www.ciao.se/Scan_Rokt_Skinka_Tunna_Skivor__1052497
    Innehåller maltodextros och druvsocker??

Menar du färdigskivad prickig korv? Den i ett litet nästan kvadratiskt paket?

Miralicia, vilka tål du?
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-11 21:04:16 följande:
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
    Det där är ju lite av min käpphäst. Min absoluta uppfattning är att mina barn tål sitt bajs om de inte fått i sig något de inte tål. Behöver inte ens skynda mig att byta blöja i så fall (fast det gör man ju ändå om möjlighet finns såklart). Därför gör det mig lite ledsen att se alla trådar och artiklar i tidningar där man tipsar om bästa salvan hit och dit utan att ta upp att man bör ta reda på orsaken också. Det kan väl finnas fler orsaker än allergier, även om jag inte kommer på någon bra just nu.

Sen kan jag  faktiskt inte förstå varför man inte skulle tåla sitt bajs om man får tex ersättning eller har börjat med mat, om det är mat som man tål ?
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-13 11:00:25 följande:
    Nej, så sant. Visst borde man tåla bajset om man äter man också. Inte tänkt så långt, men visst borde det vara så.
    Och ja, man kan väl bli lite röd av fukt, blöja och allt, men blåsor, nej...

Det värsta är att ingen sa till mig detta med andra heller. Alla bara oj, då, vad jobbigt att han får blåsor av bajset. Han hade ju mer och värre än dottern, men hon hade ju med... Nu hände det ju inte många gånger eftersom vi var supersnabba med att byta då han blev så illa däran, men usch. Blir ledsen i efterhand när man inser hur många symptom han hade men att ingen lyssnade och tog oss på allvar.
    Kram. Jag förstår vad du menar. Det är ju inte på BVC man lärt sig något värt att veta.
  • JPL

Jag var och handlade i en Coop butik igår och det brukar vi inte göra. Den hade ett stort sortiment av Renée Voltaire och Urtekram och jag kom hem med lite nya saker som vi tålde. Mestadels frukostflingor. Kändes lyxigt och det är ju kul med variation. Ekologiskt och mycket var osötat. Ofta får man ju välja mellan nyttigt/bra och vad som helst som barnen tål. Det står på Voltaire-påsarna att de har nötter i samma lokaler och de är inte sär när-märkta så det är inget för de som är väldigt känsliga.
    Har inte hunnit smaka på allt än men här är lite exempel:
    Flingor: http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=121&e=c  (God och osötad!)
    Snack: www.reneevoltaire.se/produkter/&e=c (Såg inte för än jag kom hem att de innehåller gummi arabicum, så jag chansade och åt dem själv ...)

Och så klassikern med Urtekrams Chokladöverdragna riskakor. Hittar ingen länk tyvärr.

• JPL
    Tillalamm skrev 2010-10-16 10:17:58 följande:
    Jag förstår inteRynkar på näsan

När jag tog bort havre och ägg så försvann min sons prickar runt munnen och höll sig borta ca 4 dagar. Sedan fick han i sig lite fiskolja (0,5 tsk) och dagen efter kom prickarna tillbaka. Jag tog direkt bort fiskoljan och återgick till den gamla kosten som han hade under de dagar då prickarna var borta. Det är nu 4 dagar sedan, men prickarna är kvar, trots att fiskoljan är borta.

Kan en reaktion verkligen hålla i sig så länge?
    Jag tycker att fyra dagar låter lite, och det är nog väldigt individuellt hur länge det sitter i. Ibland kan prickar och eksem behöva lite kortison för att ge med sig även om det som barnet inte tål är borta.
  • JPL

G ska på sitt första skoldisco och nu dagen innan blir jag beordrad om vad jag ska sända med till honom. (Jag hade mailat dem och frågat vid ett tidigare skede men de säger sig inte ha fått det). Angående chips sa jag det ju måste finnas många mjölkallergiker så det kunde vara lämpligt att ha bara mjökfria chips. Det gick då inte alls. Han får inte ens en egen skål utan ska ta ur de vanliga. Vaf***

• JPL
    Kavat skrev 2010-10-26 14:57:18 följande:
    Demon Tillmötesgående? NOT!
    Hon är tyvärr sådan. Som tur är byter man lärare när man slutar förskoleklass och börjar i etten. Ett år hade jag tänkt att hålla ut. Men vad gör jag nu? Låtsas som inget? Ringer rektorn? Min G kan klara ett kontaminerat disco då och då men det tyder ju på en enorm okunskap.
Svar på tråden Allergitråden