Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Välling med enbart havremjöl borde inte innehålla särskilt mycket gluten. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-02-15 12:45:07 följande:
    På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Flört Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...
    Vi har hund, J har även astma men hon verkar inte vara allergisk mot den. 
  • 2små2stora

Igår fick W samma mat som i förrgår men då kräktes han inte alls som dagen innan. Den enda skillnaden jag kan komma på är att de hade ätit pannbiff på dagis och J skulle absolut visa sin lillebror för kompisarna som petade på honom och stoppade in nappen.

• 2små2stora
    Mama Law: vilken trist attityd av föräldrarna
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-16 19:53:32 följande:
    Idag har vi varit på barnmottagningen.
    Katastrof rent ut sagt. jag är så förvirrad och allt känns så hopplöst efter att vi varit där så jag vet varken in eller ut.
    Tillråga på allt avslutar lillan dagen med att skrika från vi åkte därifrån tills att hon la sig, bortsett från när man gick runt, runt med henne i lägenheten. Nu sover hon tack och lov. tycker så synd om henne och känner mig så hjälplös när jag inte förstår hur jag ska kunna hjälpa henne.

Gjorde ett pricktest som självklart visade neg. Berättade om symtom och pratade om övrig mat hon äter och liknande, de tror inte hon är komjölksallergisk eftersom jag aldrig sett någon reaktion på vällingen.
    Men däremot så har hon gått ner i vikt igen och kurvan har planat ut alldeles för mycket så imorn ska vi tillbaka för att ta något urinprov samt glutenprov. Pga att vikten svajar kommer de tydligen ta detta på allvar annars hade vi fått åka hem igen utan något resultat alls.

Jag skulle absolut inte, under några omständigheter ta bort mjölken ur hennes kost, det är en så omfattande procedur att jag MÅSTE ha en dietist i ryggen och de tänker inte hänvisa mig till någon i dagsläget.
    Utan jag ska bara fortsätta mata som jag alltid gjort, förutom att jag inte får ge någon ersättning eftersom hon uppenbarligen far väldigt illa av den.
    De rekomenderade mig att byta ut hennes "mellanmål ersättning" till gröt. vilket skulle resultera i 3 flaskor välling, 3 port gröt och 2 burkmat per dag. låter inte det helt sjukt? Ska jag ge henne så mycket?

vad tycker ni jag ska göra?
    Jag känner mig helt nollställd.
    Usch vad jobbigt, konstigt att de tycker att du ska ge mer gröt om de misstänker gluten. 

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-16 20:10:18 följande:
    Ja, det är ju lite det där som gör allt så förvirrande.
    Som du skriver, varför införa ännu mer gluten om de tänker att det kanske kan vara det?
    Och varför inte bara testa utesluta all mjölk för att se om det kanske hjälper?
    Varför skulle hon inte tåla ersättningen om det är gluten hon inte tål? Den innehåller väl ingen gluten?
    nej det ska den inte.

En snabb jämförelse på välling och ersättning så innehåller ersättning mjölksocker och det gjorde inte vällingen 
  • 2små2stora
    tes 75 skrev 2011-02-16 20:33:33 följande:
    fast välling innehåller ju skummjölkspulver, som i sin tur innehåller mjölksocker..
    Men ersättning har extra tillsatt mjölksocker utöver skummjölkspulver. 
  • 2små2stora

J visade inte förrän på natten att hon hade ont i magen. De nattliga uppvaken och skrikningarna försvann inte förrän vi tog bort mjölken. 
    Hon visar inte heller på något pricktest men hon får ingen reaktion på mjölk förrän efter flera timmar- 1dag. 

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:22:12 följande:

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

Sempers 6 mån välling som är mjölkfri var tidigare risbaserad dvs glutenfri. den kan du ge istället för ersättningen. 
  • 2små2stora

Har en liten som får sota för att mamma inte läste ordentligt idag

Svar på tråden Allergitråden