Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-02 19:08:38 följande:
    vad betyder : , då upprepade inhalationer ej bör fördröja insättandet eller justering av antiinflammatorisk terapi.
    antiinflammatiorisk terapi, är det typ pulmicort det menas då?
    Då förstår jag inte varför de avråder mig från att använda pulmicorten som jag fick ifrån vc läkaren.
    Det är det som vi andra inte kan få ihop heller. Normal dosering av airomir är 1 puff x8 dvs var 3:e tim eller 2puffarx4. Johanna ger jag  2 puffar x 4-6, då jag inte är helt säker på hur mycket hon faktiskt får i sig.

Men är hon riktigt dålig så går jag på andra inhalationer vi har. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 19:45:07 följande:
    hon blir ju bättre, fast det kommer ju tillbaka efter en stund igen. hon är överlag mycket bättre än innan vi började med airomir men jag hade önskat att det hade varat sålänge det står att det skulle göra. men som du skriver bör vi nog utesluta en hel del annat. det konstiga är bara att hon inte har någon feber om hon skulle ha lunginflammation eller så. men in får vi åka. min sambo måste fixa min bil imorn då, märkte idag att en broms har fastnat så det skrapar och låter när jag kör med den. Allt händer på en och samma gång.

nu tänkte jag ringa 1177 och fråga vad de tycker om medicineringen. kommer snart igen.

3busfrön: Helt sjukt hur förvirrande det här är.
    Hur står ni ut? Eller har jag helt enkelt bara otur med precis allting?
    Jag har fördelen att sitta på en del egna kunskaper. Om inte så har jag en massa kollegor jag kan rådgöra med.

Men träffade en konstig läkare när jag var in med W, som tyckte att han lät så ren på lungorna. har filmer i mitt galleri på hur de inte ska se ut. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:26:42 följande:
    tittade på din film.. sådär har amanda aldrig sett ut.
    Kan hända jag överreagerar? jag är faktiskt osäker på hur det ska se ut.
    ser jag minsta indragning så blir jag helt kall.
    De är inte jättetydliga heller då han inte ligger still, men enligt doktorn så var han så frisk. Jag har sett indragningar där huden går runt nedersta revbenet. 

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:37:56 följande:
    min dotters indragningar här ikväll var liksom bara under hela revbens partiet.
    Blev insjunket mellan alla revbenen. är det indragningar eller är det mina inbillningar?

Visst är det svårt att få dom vara still, jag har försökt filma amanda 100gånger men hon är aldrig still så det blir inge bra. men er kille verkar ändå ganska opåverkad av sina indragningar? alltså humöret.
    Just då i alla fall, han var nysoven och nyäten. 

det är indragningar om revbenen syns.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:51:49 följande:

åh nej! Ja, jag förstår så väl att det måste vara stressande. Jag blir också stressad och jag har ju precis nyss börjat i det. Måste vara jobbigt att det håller i sig så länge. Man hoppas ju hela tiden att det vänder.
    Men vad tror läkarna det kan bero på? Av vad jag har förstått så får hon ju i sig gott och väl vad hon behöver i näring + massa mer.

3busfrön: Okej.. stackars kille. Är det förkylningsastma han har eller "vanlig" astma?
    Tycker så synd om alla dessa barn som har så mycket problem. innan jag började få bekymmer med amanda hade jag knappt ens gett det en tanke på hur jobbigt så många måste ha det.

Hur är er son i humöret och sättet när han blir påverkad av sin andning?

Amanda är väldigt gnällig och vill bara vara i famnen när hon har det jobbigt med andfåddhet och rossel, hon blir tokig om jag lägger henne på rygg, likaså om jag tvingar henne sitta ner. så var hon aldrig förut, det är först nu dessa problem börjat. vet inte om det blir jobbigare för dom liggandes och sittandes?

Han blir väldigt trött, orkar inte riktigt äta som han ska. Ordna med en rejäl mjölkstockning i helgen. Och vill gärna vara i famnen. Just nu är helt galen på golvet och anfaller leksakerna och skrattar hysteriskt. Blir ofta så när det släppt.
  • 2små2stora
    Kavat: Vad tråkigt att han ska vara så känslig.
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2011-03-03 23:21:45 följande:

Förresten. Kan jag få höra era teorier om varför ni tror att barn inte går upp i vikt? Vad har ni fått höra från läkare osv?

och vad gör de egentligen åt saken? och hur lång tid ska de stå still i vikt för att nåt ska hända?

Johanna stod still i vikt från 10-25 månader. Första 8 månaderna fick  jag höra att det var normalt eller för att hon åt mjölkfrikost.
    När hon var 20 mån visade det sig genom provokation att hon inte tål soja och baljväxter samt att hon har hjärtfel. Men vikten gick inte upp förrän hon blev opererad. Då gick hon upp 4kg och växte 10cm på 6 månader.
    Nu har hon stått still i vikt ett bra tag igen står och stampar runt 16kg. 
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-03-04 09:09:43 följande:
    Hur kommer det sig att de inte hade upptäckt hjärtfelet innan? Hur upptäcktes det?
    Det är ett mysterium, men  troligen är hon född med ett lindrigare hjärtfel som vad 10-12 förvärrades. Läkaren hörde ett blåsljud på 18 mån kontrollen i kombo med noll tillväxt skickades remiss till barn i november. Vi kom dit i januari och då gjorde de ett EKG som visade på en puls på 60 (normalt för 20 mån är 100-120) efter div utredningar och ett tjej som blev sämre och sämre kom vi till Gbg i juni och det som inte var akut som vi fick höra hela våren  ville de helst. Har en pacemaker nu.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-03-04 11:16:07 följande:
    Drömmer era mardrömmar när de fått i sig något de inte tål?

Jag hade rätt, lilleman hade fått i sig något... Men i natt klagade han på att han drömde hemskt och låg och kliade sig massor... Han är snart 4 och verkar drömma mer och mer...
    Ja
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-03-04 12:38:48 följande:
    Skulle hämta mer profylac åt sonen men som vanligt strular det, jag fick samtal från bvc i måndags om att recpet ska ordnas, men nu när vi skulle hämta så finns inget recept och inget beställt. Vi får bara hämta på sjukhuset och inte på apoteket så det måste beställas i förväg. 

Är det såhär struligt för alla, en gång på 6månader har det gått utan större problem.

Vi har som tur är  ett gammalt recept på nutra som man däremot kan få hämta på apoteket, nu funkar det hyffsat för hans mage så jag ska ge mig ut och hoppas att något apotek har det hemma så han får mat även i helgen.  Hellre att han blir lite trög i magen och får i sig något än att han får leva på välling och gröt några dagar. 
    Alla andra får hämta allt på apoteket. 
Svar på tråden Allergitråden