Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

prick är typ positiv eller negativ tror jag. De brukar mäta hur stor reaktionen blir.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    lolo21 skrev 2011-03-29 20:52:04 följande:
    Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.
    Broccoli och purjolök kan absolut ge magknip.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:01:52 följande:
    Tack! Nä, jag pratade med dom på apoteket och de ansåg att jag verkligen inte skulle köpa kosttillskott för de är anpassade för större barn än amanda. de tyckte vi skulle se om vi kan få upp järnvärdet via mat istället och går inte det får läkaren skriva ut något.

Hon äter ungefär 5mål om dagen med neocate så det är ju underligt om hennes hb är lågt om den ändå är så rik på järn. men kan ju vara att hon varit sjuk mycket.

Läkaren ringde idag och de har hittat något bakterie (Haemophilus influenzae) bakom näsan på amanda som kan vara orsaken till både öroninflammationerna och förkylningsastman. Har vi tur nu så kommer antibiotikan vi fått ta bort alla hennes problem. Har vi tur nu så har hon aldrig haft nån förkylningsastma även om hon fick diagnosen heromdagen.

hek: Tack för ditt svar!!
    Det tar ett tag för Hb att stiga. 
    Den kan göra barn riktigt sjuka, håller tummarna för att hon snabbt blir frisk nu. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:33:27 följande:
    hon har ery max nu. kåvepenin har hon ätit 3 andra gånger och då inte reagerat.
    Men vad jag förstod skulle väl kåvepenin vara penicillin medans ery max vara antibiotika.. vad som nu är skillnaden.

men med dålig menade jag mer att man typ får ont i magen, blir illamående och mår lite konstigt sådär. det räcker ju för att få henne lite extra skrikig.
    Ery-max slår på fler bakterier än vad kåvepenin gör. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:58:20 följande:
    usch då.
    Ätit något olämpligt stackaren.
    Har ni någon aning om vad det kan vara?
    Antagligen mazarinerna men de skulle inte innehålla något konstigt. 

spår av madel men hon kan äta mandelmassa utan problem. Om det inte är aprikoskärnorna i dem. Men nu har hon fått aerius och kortisonsalva på alla prickar. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:06:07 följande:
    När jag pratade med barnsköterskan där idag sa hon att det var en vanlig förkylningsbakterie som man vanligtvis inte ens behandlar. men jag vet inte. ska iaf gå tillbaka till vc imorn om hon inte är bättre. litar bättre på läkarna där än på läkarna på barnmott här i varberg.
    Tack så mycket!
    Hur mår era små? Bättre?
    Vanlig förkylningsbakterie skulle jag nog inte kalla den då alla barn vaccineras mot den.
  • 2små2stora
    SanTan skrev 2011-03-31 09:35:19 följande:

Getingfråga:

Finns det ett samanhang med myggbett och getingstick? Min äldsta dotter reagerar också JÄTTE-kraftigt vid myggbett, men tanken har aldrig slagit mig att hon skulle vara allergisk mot getingstick för det....

Jag reagerar mycket på myggbett men inget direkt på getingstick
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
    William kräks av luftburet ägg.
  • 2små2stora

Vi har också 40 min till sjukhuset men "bara" 10-15 min för ambulansen att komma hit. Då de finns vid vårdcentralen 17 km här i från.

Idag är J's nässelutslag borta. Även om det är en tuff timme innan klådan lägger sig är det nästan en bättre reaktion än de andra som håller på 1 dygn minst.

Svar på tråden Allergitråden