Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

lolo21 skrev 2011-04-17 20:03:54 följande:
    Ok. Jag läste i en annan tråd att 3-mån och 5-mån vaccinet inte innehöll ägg, och när jag googlar hittar jag bara att MPR innehåller ägg, och det får de ju inte förrän 18 mån. Men det kanske inte stämmer? Tack för att du svarar:) Menar inte att ifrågasätta på något sätt, vill ju bara veta så man vet till nästa gång.
    Hittar också bara att det är mässling, tbe och vaccinet mot svininfluensan som är odlat i ägg.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:40:39 följande:
    hur tillförlitliga är prick, rast och patch/lapptest? Om det inte visar ex rast, kan det då visa på patch eller tvärtom?
    Varför är det så att vissa barn inte visar allergi på proverna? Kan de verkligen ändå vara allergiska då eller är allt bara inbillning?
    Kan någon som inte visar på prover få allvarliga reaktioner?
    Vilka födoämnen bör man testa ifall man inte har en susning om vad som ger problem?
    Johanna visar inte på nötter på pricktest men får 4 tim efter att hon ätit något med nötter nässelutslag och klåda över hela kroppen. 
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-04-24 20:34:44 följande:
    Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört
    W kräktes en del igår och har varit lite gasig i natt. Men kanske inte så konstigt när det var fullt med ägg på bordet. 

Johanna var jätte lycklig för hon fick kräkor (räkor) till maten  och Plamils rismjölk choklad i påskägget
  • 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2011-04-26 21:21:42 följande:
    älsklingen: Hon dricker havredryck morgon och kväll men enl. doktorn är inte det tillräckligt.
    Här finns en lista på kalciumrika livsmedel
    http://allergiinfo.se/kalcium.html 
  • 2små2stora
    SmillaMilla skrev 2011-04-29 18:52:15 följande:
    Här kommer bilden. Bjuder på en liten tomat bit också Något som inte stämmer?

Så där ser J ut på armar och ben fast 4 tim senare när hon ätit något med hasselnötter. Och hennes X-läkare hävdar att hon inte är allergisk.
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 21:08:11 följande:
    Är så ledsen och besviken på den svenska sjukvården att jag sitter här och storbölar... Fick träffa en jätteotrevlig undersköterska först, som bara tog sysesättninge (99 så det var ju super!) och så chansade hon på att han hade 22 andetag/minut... Sen fick vi sitta i väntrummet i tre timmar innan vi faktiskt gav upp och åkte hem, Gabriel var i upplösningstillstånd av sömn och matbrist så det gick verkligen inte att stanna längre.. Haffade några sköterskor och sa som det var och åkte hem, de försökte inte direkt övertala oss om att vara kvar...

Han somnade direkt vi åkt ut ur stan men vi fick lov att väcka honom hemma för medicinering (de vi redan har) och lite Nutra och nu är han rosslig igen, sjukhusluft är fan för ren för att kunna sitta i i flera timmar och tro att någon ska ta astmabesvär på allvar

Skriver kanske lite osammanhängande, orkar inte läsa igenom.. Ska lägga mig ner i soffan och gråta en skvätt och be till gudarna att G får en bra natt...
    Vaddå chansa. Det står tydligt i alla riktlinjer att andningen inte får uppskattas utan ska räknas manuellt.
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 22:16:04 följande:

Sådär, nu har jag lugnat ner mig lite även om jag såklart är rejält upprörd fortfarande...

Tack Hjärta

Ja, hon chansade... Hon försökte räkna flera gånger men gav upp. När sköterskan kom förbi sa hon "får inte till räkningen men uppskattar det till 22"... Har aldrig överhuvudtaget varit med om att de bara tittat när de räknar, de brukar väl ända använda stetoskop!? Det har de då gjort på G förut när de räknat iaf...

Har flyttat in Gabriels säng in i vårt sovrum nu så vi hör honom ordentligt inatt, kommer väl att sova som på nålar misstänker jag... Men det har regnat massor idag så förhoppningsvis går det bra... Usch, känner mig så förbannat maktlös Gråter

Vi brukar lägga en hand på magen då känner man andningsrörelserna men får också en känsla för hur de andads. 
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 22:26:11 följande:
    Okej. Hon stod typ tre meter bort Förvånad Och G satt omväxlande i mitt eller sambons knä...
    Då går det inte att räkna, finns inte en chans att se därifrån.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-05-04 10:03:00 följande:
    Alrro: Tror jag missade att svara på ditt inlägg?
    Skönt att hon börjat växa litegrann! Att stå still i 3veckor, är det någon fara egentligen?
    Vad jag har förstått så kan de stå still i ett par veckor för att sen växa jättemycket under följande veckan?
    Så har jag iaf lagt märke till att det kan se ut nu när jag vägt amanda 1 gång /v.
    Ibland växer hon inget under ett par kontroller och sen kanske hon ökar 300g och så står hon still ett tag till och ökar igen. Men hon följer sin nya kurva som hon hittat nu efter vi uteslöt mjölk.
    Så länge det inte är fråga om en liten bebis så är det ingen fara om de står still några veckor. När de passerat året så går de inte upp mer än ca 2kg/år och växer ung 1-1.5 cm/mån i snitt oftast i etapper främst på sommaren.
  • 2små2stora

Vi ska göra en provokation av mjölk på J, kan man använda sig av glass tro.

Svar på tråden Allergitråden