Kavat skrev 2011-03-07 21:00:31 följande:
Ärligt talat brukar doktorerna vara otroligt dåligt insatta om vad som finns på marknaden i form av välling och gröt och mat överhuvudtaget. Det är inte det som de ska kunna. De frågorna överlåter de till en dietist.
Säg även att om du inte får Neocate så vill du ha en omedelbar tid till en dietist för att diskutera gluten och näringsintag för du är orolig för att provocera nu när hon blivit så bra. Ligg på och var bestämd. Bråkar man brukar man få som man vill för de orkar inte. Vill de ändå inte hjälpa så säger man att jaha, då får jag väl byta läkare för jag vet att jag har rätt till det här..
Vet man vad man talar om och är påläst så brukar det vara lättare att stå på sig.
Som när jag sa till läkaren att jag tyckte mellansonen reagerade på vete (makaron och smörgåskex). Då sa läkaren "nej, han är inte allergisk mot smörgåskex, det finns ingenting där i som han kan reagera på".
Nähä, sa jag och såg ut som ett fån och gick hem och tog bort vete och havre ur hans kost... Mot läkarens inrådan för jag var så säker och sonen mådde så dåligt, men en månad senare hade vi bytt läkare och fått diagnos vete och havreallergi... (patchtest/lapptest)
I efterhand, så innehåller bl.a smörgåskex vete och sojalecetin. Sonen är krafitgt allergisk mot vete, men tål faktisk sojalecetin, men inga andra sojaprodukter, men det visste vi inte då...
Vete är väl huvudingrediensen på smörgåsrån
Jag har bytt ut Johannas läkare till en som faktiskt lyssnar på vad jag har att säga. Och som inte alls tyckte att vi skulle vänta ut hennes mage utan satte in movicol på en gång.