Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-09 19:31:36 följande:
    Lilla hönan är inte alls fin i huden =/ Dagis fröken sa det när jag hämtade henne att " B är väldigt eksemig på magen " och när de märker det syns det väl ;)
    Förutom eksem på mage, rygg, och ben har hon sina ca 10 små runda torra fläckar sedan tidigare ( haft dessa fläckar några dagar, övriga eksem än nytt )..så hon är med andra ord inte alls fin ! Hon hade även sovit dåligt på dagis och varit lite gnällig. Har INGEN aning om vad det kan bero på.
    Ser precis ut som soja eller mjölkeksemen hon får.
    Dagispersonalen nämnde igår att hon älskar prickikorven hon får till frukost ( därav min fråga ).
    Sen nämde sambon att hon ätit smulor från ett hamburgare bröd som legat på bordet.
    Brödet innehöll vete ( får hon ej eksem av ) Havre (har hon fått eksem av, dock inte mycket ) rågmjöl ( vet ej om hon får eksmen där, har ju aldrig gjort en medveten provicering ) och spår av sesamfrön.
    Men jag har svårt att tro att det ska bero på smulorna för de var sååå små, knappnåls stora och hon åt kanske 2-3 st. Inga mängder alls med andra ord.
    Ska nog kolla med dagis vad den där prickikorven innehåller.
    Nästan all prickigkorv är det mjölk i.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-10 08:32:11 följande:
    fick veta vad det var för korv idag, dock ingen innehållsförteckning eftersom de inte hade någon förpackning kvar.
    Men den hette Gudruns hushållsmedwurst..någon som känner igen den och som vet vad den innehåller? Hon har även fått diarré idag..lilla skruttan =(
    Här kan du maila dem och fråga

http://www.gudruns.se/hemsida.asp?meny=kontakt 
  • 2små2stora

Hur vanligt är det att en som reagerar på ägg även reagerar på kyckling?

• 2små2stora

Anledningen till att jag funderade är att W har fått barnmat med kyckling och kräkts mängder efter det. Den ena stod det att det kunde vara spår av ägg på men inte den andra. Kräkas på det sättet gör han bara när han fått ägg.  Jag har inte tillagat ägg hemma på länge. Familjen fick äta äggfria hemgjorda potatisplättar häromdagen.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-10 20:09:44 följande:
    Den med spår av ägg låter ju inte så konstigt. Men vad var det mer i den andra. Tål han det andra i den?

Det är ju lite lurigt om han nu är så känslig. Men annars så får ni väl testa enbart kyckling som du gjort själv. Men sen är det olika från kyckling till kyckling om jag har förstått det rät. För det beror väl till viss del på vad kycklingarna matats med för foder, om jag har förstått det rätt.
    Miralicia? :?
    Nej den med spår av är inte konstigt. Den han fick i dag är det potatis, maj, morot och palsternacka och de har han ätit utan problem i olika varianter. 

Han verkar inte reagera när jag äter kyckling i alla fall. 
  • 2små2stora

Idag fick sonen kalops och har inte kräks någonting på em mer än de vanliga kräkningarna som blir när han försöker göra situps efter amningen.  Men inget gnäll med påföljande kräkning. Han har haft samma kläder sedan i morse igår  fick han byta 3 gånger mellan lunch och pyjamasen. 

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-11 22:01:58 följande:
    Miralicia: det var nog det felet vi gjorde denna gången, alltså slarvade lite med smörjningen . För idag ser hon sämre ut i huden igen :(

Någon som vet när björkpollenallergiker börjar känna symtom ?
    i mars/april någon gång. Det som kan blomma nu är hassel.
  • 2små2stora

Med tanke på hur lite kyckling det är i maten så vore det konstigt om han reagerat på dem. Men faktum är att han inte har kräkts i dag och somnade redan kl 20. 
    Dessa två är det som han har fått prova ca 1 tsk och båda gångerna kräktes han mängder från 1 tim efter maten tills han somnade vid 21. 

http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=2&r=132&num=10&pci=2

http://www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fran-6-manader/gronsaker-och-kyckling

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-11 22:28:16 följande:
    Morot? Det och kyckling var väl enda gemensamma nämnaren egentligen...
    Eller så är det ärtor och vete?
    Snillena speckulerar. Du får testa en sak i taget.
    Han har inga problem med att äta ren morotspuré.

Vete är det i gröten och den funkar den med. 

Skulle vara ärtor då. Baljväxter äts det inte mycket här i huset. 

Att hitta vad de reagerar på kan göra en galen. Nu ska jag gå och köra lite dreamfeed för annars kommer jag att sprängas i natt. 
  • 2små2stora
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
Svar på tråden Allergitråden