Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Kavat skrev 2010-11-29 15:57:56 följande:
    Jobbigt.

Ä i ungefär samma situation här. Jag vet dock vad jag kan äta för att han ska må bra och inte bli prickig (men äter typ baskost plus fåtal saker) ... Men så fort jag gör utsvävningar eller testar något nytt är det kört. Han åt 5 eller 6 gånger i natt. jag tappade räkningen... Normalt äter han 1-2 gånger. Och idag är han alldeles prickig och gnällig..
    W sov bra i natt och åt bara 2 ggr men nu är han grinig och prickig i rumpan
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

råsocker och rårörssocker är samma sak, möjligen är det lite större korn i risentas rårörssocker.

• 2små2stora
    tes 75 skrev 2010-12-01 13:11:50 följande:
    men rårörssocker är ju samma som muscovado, & det är ju annorlunda än råsocker, mer som farinsocker..
    Råsocker utvinns oftast ur sockerrör. I slutprodukten finns de innersta delarna av skalet kvar, varför färgen är brun. Råsocker kommer från en annan del av skalprocessen än vitt socker, som utvinns i ett senare skede. Precis som vitt strösocker består råsocker av glukos och fruktos, men eftersom produkten inte är lika raffinerad finns det även spår av exempelvis krom[källa behövs], som hjälper insulinetatt reglera kroppens blodsockernivåer.

Energiinnehåll för råsocker är 387 kcal/100 g.

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5000.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Muscovadosocker

Allt är samma, man kan "mala" råsocker så att det nästan blir som strösocker eller låta det vara större korn som risentas
  • 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-03 12:44:15 följande:
    Nu fick vi den nya mate, skickade beställningen i måndags och igår kom posten, det gick fort och han äter altheran. Någon som vet hur mycket färdig ersättning det blir på en burk, jag hittar inte att det står någonstans. På profylac klarade han sig ca 3 dagar/burk men det här är fler mått/måltid. 

En fördel är att han luktar godare nu, mer syrligt :)  
    1 burk ger 3.4l ersättning,.
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-12-06 15:00:46 följande:
    Lite allergirelaterad info för er med soja- och/eller jordnötsallergi om det skulle bli aktuellt med narkos, fick reda på det nu i förmiddags då jag var på sjukhuset med lilla tjejen i fm då hon sövdes:

Många av de läkemedel som de använder som "standardvarianterna" (i varje fall på vårt sjukhus) vid narkos innehåller soja, i varje fall de narkosmedel som används för att söva genom att spruta läkemedel i en PVK ("nål" i armen).

(Med dottern gjorde de därför så att de sövde henne med mask och satte sen PVK när hon sov för att slippa EMLA (eftersom hon får utslag av den), och sen gjorde narkosen vidare med lite andra alternativa och lite "äldre" läkemedel än de som de vanligtvis brukar använda för att låta bli preparat med soja i.)

Det är ju narkospersonalen som har koll på detta, men det kan ju vara bra att vara medveten om ifall det skulle bli aktuellt, och se till att det verkligen finns medskrivet som varning i journalpapprena till narkos om allergin ifall det skulle bli aktuellt med sövning. Bättre att "vara besvärlig" och dubbelkolla en gång för mycket att infon om soja-/jordnötsallergi kommit fram till de som ska sköta narkosen om de inte själva tar upp det. 
    Det är propofol som innehåller soja. 
  • 2små2stora

På J vägrar doktorn att göra något annat än pricktest som inte visar någonting så enligt honom så är hon inte allergisk. Denna doktor satte diagnosen mjölkallergi på henne när hon var 10 mån efter uteslutning och provokation och varför det inte gäller längre vet jag inte.

• 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-13 11:11:04 följande:
    men vad fan?! Gråter
    Pratade med dietisten, hon skriver ut uttag för 2 månader som ska hämtas i deras sjukhuskök av alla ställen. Jag ska se om svärmor kan hämta ut för hon jobbar på sjukhuset, för hanen är inte hemma och jag fixar inte att åka iväg nu och hämta. Antar att de inte har öppet sent på kvällen. 

Sen måste de ofta beställa hem, och de kanske har på fredag. Men våran mat tar slut imorgon, vad f-n ska han äta då?

På det så sa hon att när han blir 6 månader så ska vi ge mjölkfria välling som finns i handeln, enago bla. Men är den en ersättning till ersättningen, jag trodde det var i stil med vanlig välling och gröt. Vi hinner inte gå över på riktig mat på 2 månader, tänker ju köra den introduktionen jätteförsitkigt så vi verkligen ser om han reagerar på annat.

Då måste vi alltså släpa med oss 6-7 burkar på tåget om det blir tåg.

Vi får inte hämta på apoteket för jag sa att alltid när vi hämtat annars så har de haft några burkar hemma av profylac men nu är det sjukhusköket som gäller. Hon sket fullständigt i att han inte har någon mat kvar och sa att jag kan ringa och se om de har någon burk liggandes. Vad gör jag annars???

Får bli att hämta ut en burk för 120kr, för althera vägrar jag och nutran gjorde honom förstoppad och trots katrinplommon är hans avföring fortfarande inte bra. 
    Vilket sjukhus tillhör ni? de verkar ju köra efter egna regler.
  • 2små2stora

Idag har jag varit till BVC-läkaren med lilleman. Så nu ska jag ringa till lab för prover på honom. Och då inte pricktest utan blodprov för allergi mot ägg och mjölk vilket är det som jag misstänker mest. Är det så att han är mjölkallergisk så skriver hon utan diskussion ut ersättning om jag vill ha. Än så länge så helammar jag honom.

• 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-14 14:11:27 följande:
    ja... tur att svärmor köpte en burk profylac igår. RIngde dietisten som inte svarade så jag lämnade meddelande men ingen ringde upp. Så då ringde jag barnkliniken istället och frågade, den sköterskan lovade att ringa dietisten, för det var den vägen vi måste gå. 

Så tillslut ringde dietisten upp, fy fan... jag förklarade och hon sa att han kan få nutramigen, men jag sa att han blev förstoppad av det. Lixom vi har ju det hemma men då blir han troligen förstoppad igen och den biten har precis börjat komma igång nu.

Men hon kunde inget göra vi måste vänta tills på fredag, eller köpa själva nu emellan. Hon hade en burk peptitid eller vad det nu hette som hon ställer i receptionen och vi kan hämta. *suck* Så jag ska be svärmor skutta förbi och hämta om det nu skiter sig med att maten inte kommer tills på fredag. Leveranser kan ju försenas osv. Svärmor jobbar ju med sjukhusets varor så hon vet hur det kan bli ibland.

Så har vi kanske något som kan funka, för köpa så mycket mer själva har vi inte råd med tyvärr. Speciellt inte när vi fått köpa både nutran och atlheran och det inte har fungerat, på det nu då 1 burk profylac.

Vi späder ut det lite med gröt så ska han klara sig på en burk tills på fredag em. Föräldrastödet blev galna när de fick höra vad som hänt, imorgon ska vi dit igen får se vad de säger. Helt sjukt system. Måste väl gå att skriva ut en livsmedelshänvisning utan att gå genom sjukhusköket... jag fattar inte den byråkratin.  
    Här går det inte genom sjukhusköket utan jag får hem en livsmedelsanvisning på papper som jag får skicka in till apoteket sedan beställer jag via apoteket så levereras det hem eller till ombudet.
Svar på tråden Allergitråden