Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Är det någon som vet vad fläskytterfilén och pommes på IKEA innehåller? tog inte bea-såsen. Har nu en mycket ledsen son här

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Är det någon som vet vad fläskytterfilén och pommes på IKEA innehåller? tog inte bea-såsen. Har nu en mycket ledsen son här

• 2små2stora
    Mamsie skrev 2011-01-20 21:26:04 följande:
    Jag har för mig jag sett info på Ikeas hemsida - ta o kolla!  
    (sorry för kort svar - det är en som skriker sig hes här..) 
    Hittar inte allergi-infon, har letat som en tok redan innan vi åkte. 
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-20 21:42:54 följande:
    De verkar ha ändrat och infon finns inte längre...
    Han fick alvedon så nu skriker han inte längre.
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:00:17 följande:
    Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
    Gallproblem kanske eftersom det verkar vara fettet.
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:22:56 följande:
    Hmm, ingen aning. Bör man ha några andra symptom i så fall? Kan man kolla upp det på något vis?

Borde kanske ringa farbror doktorn och be om en utredning...
    Nej det behövs inte vara andra symtom. Utan besvären kommer när gallsafterna ska ut i tarmen för att bryta ned fettet
  • 2små2stora

Hur får man ströbrödet att sitta kvar på rödspättan utan att använda ägg? Funkar det att bara vända dem?

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-24 15:36:32 följande:
    Jag tar ingenting istället för ägg. Är de lite halvblöta fäster det ändå tycker jag.
    ok tack
  • 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-01-24 19:49:42 följande:
    Hoppas det är ok att ställa min fråga här, vet inte om mjölktråden är aktuell.

Har en snart treårig son, mjölkprotein allergisk, som fortfarande vill ha sin välling till kvällen. Försökt ge gröt, men det blir ingen ordning.
    Vi ger EnaGo men jag tycker den är blaskig. Finns det något alternativ till fullkornsvälling?
    Hittar inte Sempers produkter längre.
    Vi blandade EnaGo med havredryck istället för vatten, blev mer som välling då. 
    Eller så kokade vi egen välling på havredryck och skrädmjöl eller gyllenmust. 

Min 3.5 åring dricker havredryck med vaniljsmak på kvällen nu när Oatlys jordgubbsdryck har försvunnit.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?
    Du ska få veta exakt vad de slår ned på. Ring upp handläggaren och fråga.
Svar på tråden Allergitråden