t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:
Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet.
När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.
Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.
Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.
Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.
Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.
När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.
Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?
Fick mail från babycenter idag och där står detta
Helamning rekommenderas numera av WHO och i Sverige de första sex månaderna, även om man kan fortfarande kan stöta på de som argumenterar för tidigare introduktion av
fast föda. Att helamma (eller ge bröstmjölksersättning) kan minska allergiska reaktioner och modersmjölk anses av de flesta auktoriteter vara den allra bästa maten i början av ett barns liv.
Vid ungefär sex månaders ålder kan man börja introducera annan mat, men även då rekommenderas det att dessa smakportioner främst fungerar som komplement till amningen i början. Rådgör med BVC om hur du kan sköta övergången till fast föda om du känner dig osäker.