Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Mela78 skrev 2011-01-03 21:17:35 följande:
    Har inte koll på era allergier, skulle det kunna vara soja som han reagerade på? Inte ovanligt att man använder sojamjöl vid bakning av frallor, hamburgerbröd och liknande.
    Har inte märkt att han skulle reagera på soja tidigare, visserligen har jag ett väldigt litet intag av soja då dottern är allergisk mot det. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:
    Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  
    mjölkallergiska barn ska få ersättning utskrivet minst tills de är 1 år. Så där har dietisten fel. Ersättningen används till att göra välling, gröt m.m på. Mer än 3 mål/ dygn med gluten bör det inte vara. Fram till 8 mån är ersättning och bröstmjölk huvudfödan då man helst ska vänta till 6 mån med att introducera mat om inte jag har fattat alla de nya riktlinjerna fel.
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:
    Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  
    Fick mail från babycenter idag och där står detta

Helamning rekommenderas numera av WHO och i Sverige de första sex månaderna, även om man kan fortfarande kan stöta på de som argumenterar för tidigare introduktion av fast föda. Att helamma (eller ge bröstmjölksersättning) kan minska allergiska reaktioner och modersmjölk anses av de flesta auktoriteter vara den allra bästa maten i början av ett barns liv. Vid ungefär sex månaders ålder kan man börja introducera annan mat, men även då rekommenderas det att dessa smakportioner främst fungerar som komplement till amningen i början. Rådgör med BVC om hur du kan sköta övergången till fast föda om du känner dig osäker. 
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 22:43:39 följande:
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
    sempers mjölkfria risgröt tror jag ska vara fri från det mesta
  • 2små2stora
    2små2stora skrev 2011-01-04 22:49:11 följande:
    sempers mjölkfria risgröt tror jag ska vara fri från det mesta
    Som tyvärr inte finns i produktion men kan finnas kvar i vissa butiker
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 23:05:05 följande:
    Men jag hittade i en annan tråd att det ska bli nytt recept och komma igen nu i början av året. 

Än så länge sover han, i babyskyddet men där får han ligga tills han vaknar, får väl se om det måste bli fler bilturer inatt, så håller vi tummarna för att han blir bättre imorgon.  
    Jag hoppas att den kommer snart
  • 2små2stora

Nu har jag fått svar på W allergiprover men blev inte så mycket klokare. 
    Proverna var negativa men läkaren sa att eftersom han är så liten så är det inte säkert att de ger utslag, men eftersom han kräks och får prickar i rumpan när jag äter ägg så ska vi anse att han inte tål det. Så han ska inte få ägg förrän tidigast vid 1 år och då ska han testas innan igen.
    Så jag får fortsätta att äta äggfritt. 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-11 16:03:43 följande:
    *Håller med läkaren.* Prickar i rumpan är inte kul...
    Mjölk funkar nu eller?
    Ja det verkar som det. 
    3:e dagen efter ägg så har han haft samma kläder i 8 tim istället för 8 min som det var sön och mån.  

Skönt med en läkare som inte säger blankt nej till allergi bara för att proverna säger nej. 

Han ser jättekonstig ut i rumpan han är röd där hud möter hud  från pungen  och hela vägen bak upp mot ryggen, i detta röda är det översållat med små små vita prickar.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-14 09:10:18 följande:
    Något är knas med minstingen här hemma och jag vet inte pga av vad =/

Två ggr denna veckan har hon kräkts ner sin säng på morgonen. Och det är ingen vanlig spya utan osmält mat från dagen innan som kommit ( sorry för lite väl detaljrik info). Hon är sämre i astman , har röda prickar runt munnne och stor mage. Den stora magen såg jag idag när hon badade efter en ny kräks i sängen. Att magen är svullen grundar jag på att navlen sticker ut hur mycket som helst, det brukar den aldrig göra.
    Men annars är hon pigg och glad. Äter och dricker bra, bajset är fast och kommer varje eller varannan dag, hon sover bra.
    Vad är detta ?? Magsjuka? Spyr hon pga av astman ?? Hon har inte fått i sig något vad jag vet. Men vet iofs inte hur nogranna de är på dagis när de hanterar hennes mat vid bordet.
    Hon sitter på ett sätt som gör att hon inte kommer åt de andras barn. Om man får efter symtomen kan man tro att hon får vete, för EXAKT sån här blir hon av det. Man kan väl inte reagera så här luftburet ??
    Personalen berättade ju att hon får kraftiga hostanfall vid mellanmålen när de äter smörgås och yoggi. Tyckte även hon började hosta igår när vi kokade pasta och stora tösen åt. Men kan likaväl vara rent sammanträffande

Sen såg jag varningen om mjölken , och det är precis det datumet vi har. Men jag dricker den själv och har inte kännt att den smakar konstigt ?
    Den personal som hjälper henne på dagis, hjälper den även andra barn?
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-14 09:18:33 följande:

Ingen aning. Men antagligen

Då är risken stor att hon får i sig via dennes händer. 
Svar på tråden Allergitråden