Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Molina skrev 2010-10-15 21:51:42 följande:
    Nu behöver jag all hjälp jag kan från er.
    Min dotter har ju mjölkallergi som visas genom kraftiga kräkningar samt andningspåverkan, hon kan få astma anfall..
    Och nu hände det som inte får hända, hon fick isig något med mjölk i när hon va på fsk och resultatet ett elakt astma anfall och nu kräver kommunen att hon ska ha ett sk akutmedicin i utifall det skulle hända igen, troligtvis inte men hon är kvick min lilla dam och hennes läkare säger att hon har ingen livshotande allergi och får inget annat än sin ventoline, vad gör man? Fsk personalen blev ganska skärrade av händelsen och jag&pappan får alltså ingen annan medicin till henne. Tyckte själv allt va otäckt eftersom hon blev så påverkad, har aldrig varit så illa förut.
    Ventoline är ju det man använder för att häva astma anfall. Det skulle vara om hon har aerius eller liknande antihistamin att ta.

Gissar att det är anapen som dagis tänker på och det är de mycket restriktiva med att skriva ut. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Blää. j blev full av nässelutslag i går kväll. Det enda nya som hon ätit var en kaka med hasselnötter 9 tim tidigare. Kan det ta så lång tid innan det kommer en reaktion.

• 2små2stora

Nötter är lurigt. J visade ingenting på pricktesten, fick smaka en kaka som vi bakat själva med hasselnötter och får nässelutslag på armar, rygg och mage. 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?

Lilleman bajsade och kissade på sig innan när vi kom hem från dagis. Något säger mig att det inte är vete för han ser inte ut så i ansiktet som han gör när han fått i sig vete. Han har inte spytt och är pigg i övrigt men klarade inte att hålla sig.
    Här hemma har han inte fått något "ovanligt". Dessutom var han inte på sin vanliga avdelning idag, utan dotterns, men "rätt" kokerska och "rätt" person brevid honom vid lunchen... F-n, vad jobbigt det är med allergiska barn.... Vill ju veta vad det kan vara så att man kan undvika det i framtiden...
    J får det av soja och baljväxter och det kommer allt från 1 tim -24 tim efter att hon ätit något.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-11-07 20:02:55 följande:
    Nu har stora dottern reagerar på något igen ( ja lilla med för den delen) eksem i ansiktet, under hakan, bak i nacken och öronen som kliar vansinnigt mycket!! Hon har ätit bulle med mandelbitar på samt en twister glass som är nytt! Bullen har hon också ätit innan så jag gissar på glassen!! Några idéer ??

Lilla hönan har eksem på hela siderna av magen!! Och hon hittade storasysters bortglömda lakrisbit! Som tur var hann hon bara ha den i munnen en kort stund innan vi kom på henne!
    Twister är det väl mjölk i, om jag inte minns helt fel.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-11-07 20:32:34 följande:
    3busfrön : åhh nej :( det lär vi säkert få märka i natt!!! Fast hon har aldrig fått eksem av mjölk förut!! Hon fick samma reaktion för några veckor sedan och varför vet vi fortfarande inte!! Men man kan kanske få nya symtom med tiden ??
    http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=6
  • 2små2stora

Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.

• 2små2stora
    Snutten skrev 2010-11-09 20:22:48 följande:
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciernativ tillumberikad. 
    Den kanske kan funka som alternativ till gräddfil i sås då.

J gillar vanilj yosa med frysta bär i. 
  • 2små2stora
    t0va skrev 2010-11-11 14:52:41 följande:
    Om vi ska börja med mjölkfri gröt finns sånt i mataffären eller är det apoteket där med som gäller? Han är 3månader nu så det är ju från 4mån gröt vi är ute efter. 
    Semper har en mjölfri risgröt som finns i vanliga butiker
Svar på tråden Allergitråden