Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-01-14 15:07:27 följande:
    Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.
    Dottern brukar välja, skinka eller köttfärssås på sin pizza
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-14 16:36:25 följande:
    ni har inget som är ostaktigt på?
    J kan äta en viss mängd ost så hon brukar få lite ost på sin.
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-16 13:04:57 följande:
    Fick veta från en annan tråd att sempers mjölkfria gröt har kommit nu, så jag ska prata med apoteket och se om de kan ta hem. Någon som vet vad den innehåller, jag försökte söka på sempers sida men blir inte klok på det. 

Igår fick sonen prova lite olda risgröt, vi var borta och alla andra satt och åt och han tittade storögt som "men jag då?" fast när han ätit några små skedar så började han få kväljningar, han gillar inte alls smaken. Då gjorde jag på bara vatten, förra gången tog vi lite rismjölk och värmde. Får testa igen om det går bättre.

Magen funkar fint i alla fall och han är på topphumör, igår följde de med på mitt träningsläger och vi var borta 18 timmar, han var så duktig och kinkade knappt alls, trots att de satt i en idrottshall hela dagen och sen åkte bil 30mil. Nätterna fungerar jättebra igen, så nu har vi fått tillbaka våran lille kille.

Sambon är däremot lite fundersam för han bytte bajsblöja igår, han gör inte det egentligen men jag stod på banan, och bajset såg ut som blålera, det fattar inte sambon att det går. Men så har det varit tidigare så jag tror inte det säger något.  
    Tror du kommer att få den billigare om du ber t ex ICA att ta hem den.
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-16 15:00:49 följande:
    Då gör jag det, sambons moster jobbar på vårat ica så hon kan säkert se till att den kommer hem. :) De har nu störst utbud av "allergimat" så en till är säkert inga problem. 
    Jag köpte vår på Coop Forum.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta
    Skulle kunna vara nässelutslag.

W får som små vita blåsor med rött runt när jag har ätit ägg. 
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 11:55:52 följande:

Var till Apoteket för att hämta lillemans anvisningsvaror idag och personalen var lite förbryllad då det stod ris-hirs på receptet men artikelnumret var den med bara ris så det var det som blivit beställt. Så vi fick rispastan istället men de skulle ändra tills nästa gång. Är det stor skillnad i smak eller näringsmässigt, någon som vet? Tänkte om jag ska be dietisten att skriva ut båda till nästa gång, eller om det kvittar...

Så idag tänkte jag slå på stort och laga mat till oss alla tre samtidigt, fast med olika pasta då förstås. Önska mig lycka till Flört En följdfråga till det: hur mycket rispasta kan en 17-månaders tänkas äta? 1dl? Mer, mindre? Han har ju aldrig ätit pasta förut så jag har ingen aning!

Skulle gissa på 1/2 dl. En vuxenportion pasta är 70g okokt det blir ca 1.5 dl vanliga makaroner
  • 2små2stora

Vi gjorde pizza i långpanna igår  i ena hörnet hade vi ett ägg jag åt från motsatta sida.. Kan ägget sprida sig så att W reagerar på det? Han har kräkts massor både idag och igår kväll.

• 2små2stora
    Mela78 skrev 2011-01-18 08:27:41 följande:
    Ägg är väldigt allergent, en del reagerar luftburet. Pizza som är så "blött" bör äggproteiner ha vandrat över hela pizzan. Om din son är allergiskt så kan han absolut ha reagerat på att du äter pizza med ägg på, även fast det inte var synligt ägg på just din bit.
    Han verkar reagera på väldigt lite men har inte blivit röd och prickig i rumpan som han brukar av ägg. Han fick ingen gröt igår heller så igår kväll minskade kräkningarna radikalt. Får se hur det blir i morgon när han får smaka på gröten igen. 
    Men testerna ger inga utslag på någon allergi.
    Ikväll ska jag på träff med jobbet så idag blir det inget som kan orsaka kräkningar  
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-01-18 13:36:05 följande:
    Är det någon av er som har testat att göra cupcakes utan ägg (och mjölk)? Visst borde det bara vara att byta ut ägget mot "no egg"? Dottern fyller snart år och eftersom det känns krångligt att göra en god tårta som hon tål så tänkte jag testa med cupcakes istället. Skrattande
     det funkade bättre när jag tog en vanlig tesked rågad med no-egg istället för ett 
    tsk-mått.
  • 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?
    Äter den stora grabben ost? Då får han i sig tillräckligt på 4 ostskivor tror jag det är. 

Har du berikad dryck i maten? Det är inte bara det som de dricker rent som gäller utan allt annat också. 
Svar på tråden Allergitråden