Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-01-25 17:57:25 följande:
    Någon som kan hjälpa mig att rådda lite i E.s mage! Han verkar ju må väldigt bra nu. Bra humör, sover hela nätter, lite hård i  magen fortfarande dock eksemen på kinderna kommer ju bara när han får i sig nåt han inte tål MEN och ett stort MEN. Hans mage är alltid så uppblåst!! Fortfarande! Den blev ju bättre med vetefritt men den är fortfarande större och mer uppblåst än den borde vara. Inte varje dag men nästan!
    Vad kan det bero på? Är det ok att ha en sån där stor mage om han inte verkar må dåligt? är det NORMALT att ha en uppblåst mage kanske t o m?

Funderar om det beror på förstoppningen/hårda magen? Vart kommer den ifrån då? Har han samma som storebror där de bara tror  det har att göra med att han har slöa tarmar (slow bowel syndrom).
    Blir galen?!?!
    testa med minifom och se om det är gaser som gör det. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-26 08:02:29 följande:
    De där röda kinderna måste varit ett mått på nåt annat han fått i sig än ketchupen för i natt var han vaken 2 1/2 timme igen! De vakna nätterna kommer ju ett tag efter. Oftast 2 dagar men det enda jag kan komma på nu är i lördags då mannen var på MAX med honom och tog en hamburgare och strips. Tog bort brödet men sen var det dressing på som han skrapade bort så bra han kunde... Kan det varit det så många dagar senare???
    MAX är väl fullt med vete överallt. Rimligtvis så sprids det vete över hela restaurangen.
  • 2små2stora

Vi har slutat att gå på MAX för det är så krångligt när det ska special beställas. Nu ska vi äntligen få BK i närheten eller nästan bara 5 mil bort . Men det är där vi oftast åker för att handla om vi ska ha något mer än mat.

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-27 15:19:40 följande:
    Nu fick jag en faktura på Theos mat, profylacen vi fått hämta ut genom sjukhusköket, 170kr... ska det inte vara 120kr när man hämtar mat på recept, eller gäller det bara om man får genom apoteket och sjukhuset tar mer pengar? 

Nog för att det är billigt ändå men ingen sa att det var dyrare, för vi fick ju altheran och nutran genom apoteket eller hemleverans från apoteket farmaci och då var det 120kr.

De har säkert lagt på 50kr i faktureringsavgift. 

kräv att få maten genom apoteket istället. 
  • 2små2stora
    yrväder skrev 2011-01-28 00:37:18 följande:
    Finns det någon ny mjölkallergitråd för bebisar?

Nu är det snart dags för bebiskläckning här hemma, och vi har införskaffat en burk nutramigen utifall amningen inte fungerar. Fungerar den kommer jag helt klart amma så länge som möjligt. Sambon var mjölkproteinallergisk från födseln tills för tre år sen (vid 27 år ålder var den bortblåst) och vad jag har förstått ska man inte ge komjölksbaserad ersättning till högriskbarn (eller öht till spädbarn) eftersom risken för att dom ska utveckla komjölksallergi då ökar.

Vi har dock ett litet problem. Nutramigen innehåller majsglukossirap som kolhydratkälla (tydligen inte så bra) och den komjölksbaserade innehåller mjölksocker samt vasslepulver som k-källa.

Jag är helt med på att majsglukossirap inte är så bra, men om amningen inte funkar så ger jag hellre det under den begränsade period det gäller än ökar risken för att vårt barn ska bli allergiskt. Jag och sambon är dock inte överens. Han tror inte riktigt på teorin om att komjölk till spädisar skulle öka risken, och jag hittar ingen tillförlitlig källa som bekräftar detta, utan bara i olika forum, och dom duger såklart inte Han tycker det är bättre att ge "vanlig" ersättning än nån med majsglukossirap i. Sen tycker han det är lite konstigt att risken för allergi inte ökar om mamman äter komjölk under amningen om nu komjölksproteinerna övergår i bröstmjölken. Sen kan det ju vara bra att ha kött på benen om det skulle bli aktuellt med ersättning, för det vore ju bra om man kan få det på recept/livsmedelsanvisning isåfall så man inte blir ruinerad.

Dock upptäckte vi Althera, som tydligen inte alls innehåller majsglukossirap? (men som däremot är baserat på hydrolyserat vassleprotein istället för kasein) Vi har dock inte kunnat bekräfta det på något vis än då det verkar vara omöjligt att komma över någon slags innehållsförteckning på denna ersättning (på nätet iaf). Är det någon som möjligen har en burk hemma och kan skriva in vad den innehåller? Kan man köpa den utan recept på apoteket som med nutran?

Så, lite halvlångt inlägg, men summan av kardemumman:

Nån som har en länk till nån vettig sida där det står om att man inte ska ge komjölk till högriskbarn?

Innehållsförteckning på Althera?
    Vad jag har förstått så är det enstaka tillmatningar som ger en ökad risk enl. överläkaren på mitt förra jobb. Om man gav ersättning hela tiden så är risken inte större.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Jag vill träffas igen, men det får nog bli till sommaren i så fall Grabbarna vill till Liseberg igen. Vi har inga gratis resor ner längre.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-02 18:34:48 följande:
    Du får hojta när ni kommer!! Solig
    Det gör jag
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!
    Ring först upp handläggaren och fråga vad de menar med beslutet och sedan ringer du upp chefen och ifrågasätter skillnaderna i ditt underlag och meningarna i beslutet. 
  • 2små2stora

Jag har aldrig behövt säga något utan de har talat om för mig direkt att J har fått i sig mjölk/soja. Kan du skriva under avvikelserapporten.
    De har varit jätte noga med att skriva rapport så fort hon fått i sig, än så länge så har det i stort sett bara varit köket som gjort fel. 1 gång norpade hon ett glas som ett annat barn druckit mjölk i från diskvagnen. Dagen efter så fick hon ställa bort sin disk först istället.

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-02-04 21:25:31 följande:
    Lactobaciller innehåller väl inte mjölk? Theo har troligen fått influensa och har diarre nu så vi ska ge vätskeersättning och såg att det var lactobaciller i. 
    Nej de ska inte innehålla mjölk.
Svar på tråden Allergitråden