• JPL

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-01-11 11:20:11 följande:
    Mela: Tack för svar =)

Har en till fundering, posten kom precis och fick då en papperslapp med livsmedelsanvisning till lilleman... Vad gör jag med den, går till Apoteket?
    Du kan gå till Apoteket sen har de en viss tid på sig att ta in det (två dygn?). Själv skickar jag till Distansapoteket i Kalmar. Du borde ha fått en lapp att fylla i och sända med din beställning och där står adressen till ditt distansapotek (tillhör original Apoteket). Eftersom vi får mycket och jag bor lite utanför stan så begär jag hemleverans, smidigt! Saknar du nödvändiga papper skulle jag rekommendera dig att ringa till apoteket och be dem guida dig.
  • JPL
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 12:36:42 följande:
    Fick bara själva receptlappen, inget annat... Tror jag åker förbi Apoteket och hör hur jag ska göra... Fick inte så mycket eftersom allt med majs går bort, och så jobbar jag ett stenkast ifrån Apoteket, så det är nog enklast att hämta där eftersom jag ändå måste hämta Nutran där (eller kan man få hemkörning på den med kanske?).

En till fråga då (sorry, känns som jag spammar Obestämd). Fick 1pkt Fiberhusk, 1pkt Fibrex, 1pkt Pofiber samt 5pkt Ris-hirsspiraler, blir det 120kr för allt det då? Eller hur funkar det?
    Ja det blir 120 kr per uttag oavsett mängd. Är nutran till samma barn borde det bli 120 för allt väl? Om du tar ut det samtidigt alltså. Jag har glutenfritt i ett barns namn barn och ersättning till ett annat barn så jag får betala för båda. Får dock det samtidigt och i en leverans hem.
  • JPL
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:17:45 följande:
    Vet inte hur det är för andra men Nutran har läkaren skrivit anvisning om och det andra är det dietisten som skött om i vårt fall, även om vi hade möte med dem båda samtidigt...
    Vi har kunnat få av både läkare och dietist. Men eftersom det är meningslöst att gå till dietisterna i HBG nått mer så skriver läkaren ut både och till oss.
  • JPL
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:49:53 följande:
    Hmm, verkar vara lite olika beroende på vart man bor i landet? För visst är det någon här i tråden som fått Oldanas risgröt/mjöl på anvisning? Det kunde inte vi få som jag fattade det... Ska höra med dietisten när hon ringer den 28e, innan dess klarar vi oss nog Glad
    Ja vi får Oldana men däremot inte Finax fruktmusli eller Thicken up.
  • JPL

Såg att ni diskuterade pytt i panna men missade nog början. Jag lyckades idag äntligen hitta en som verkar funka, Felix Kyckling pytt:
    www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07556
    Tyvärr lite vitlök i, men så lite funkar för oss.

• JPL

Kommer aldrig lära mig att läna på FL. www.procordia.se

Ingredienser
    Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), kokt kyckling, purjolök, morot, stekt lök (lök, vegetabilisk olja), vegetabilisk olja, kryddor (bl a chilipeppar, koriander, vitlök), buljongpulver (salt, jästextrakt, arom, kyckling) och svartpepparextrakt.
  • JPL
    Allrona skrev 2011-01-16 11:12:37 följande:
    Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.
    BK är det enda stället vi kan äta på. Mina barn får vanliga köttet, vanliga pommes och vanlig ketchup. På MCD och MAX har vi bytit ut och ändrat men ändå kommit sjuka därifrån. Vi äter inte brödet så om det innhåller något mer allergent än vete vet jag inte.
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-18 13:49:35 följande:
    Nu har jag inhandlat Minallvit och Eskimo kids till barnen.. Men blev lite fundersam då jag såg att det är D och E-vitamin i bägge sorterna. Då får dom ju i sig dubbel rekommenderad daglig dos av åtminstone D-vitamin.. är det dumt att ge av bägge sorterna då? Kanske ska satsa på bara Eskimokids med omega och D - E - vitamin?
    de flesta kombipreparat har rätt lite d-vitamin i sig och dagligt behov brukar anges som ett intervall. om du kollar tex wikipedia kan du nog lista ut om summan av tillskotten ändå är inom okej värden. själv föredrar jag mycket d-vit framför för lite eftersom det är så viktigt.
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-18 17:32:24 följande:
    Enligt Wikipedia var dosen D-vitamin helt ok, däremot skulle dom få i sig 3 ggr så mycket som rekommenderas av E-vitamin om dom får av bägge preparaten... Alla dessa beslut, har ju sån beslutsångest! Hade det gällt mig hade jag inte tvekat, men det är värre med barnen. Men jag vill ju verkligen ge dom omega 3 och 6 så jag börjar med det i alla fall. Är ju inte ens säkert det fungerar då det var 2 grejer i som utvanns ur soja.
    Det är ofta väldigt stor skillnad på rekomenderat dagligt intag och maximalt intag (innan det blir skadligt). Såg du detta på wikipedia?:
    "Överkonsumtion av vitaminer kan ge negativa effekter. E-vitamin är dock mindre riskfullt än andra fettlösliga vitaminer, men intag av mer än 300 mg/dag bör undvikas."
  • JPL
    Tibell skrev 2011-01-18 19:16:11 följande:
    Hur är era 3.5 åringar ? Är det mycket gnäll på dem med ? Är ljus kletig avföring normalt ? Vi ska till läkaren den 31:a med lilla hönan och funderar på om man ska försöka klämma in stora för lite provtagning med. Jag har antagligen gluten/sädesslaallergi och lilla hönan med. Kan ju vara så att även stora är drabbad ? För sambon hävdar att hon visst klagar på magont titt som tätt...
    Har en augusti -07 och gnäll får nog ses som normalt för åldern. Det är svårt att vara tre år! Tycker dock inte att någon ska ha kletigt bajs, låter som ett symtom för mig. Magont också.
Svar på tråden Allergitråden