Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:1315/7-10
Monica G E S
Jag ringde team chefen. Först var det standard svar från hennes sida.. Sen avslutade hon med att jag kunde skicka in nya händelser och skriva att jag önskar att mig verket ska ta nytt beslut om att inte behöva vidare utredning. Hoppas så att det hjälper. 17 månader är ju helt knäckande . Inget man önskar någon. Hon sa även att man lyft fram sin arbetssituation för högre positioner , hoppas det hjälper och att de får fler handläggare. Jag hoppas verkligen att det räcker med 2 resor, runt 1000 kr i tele utrikes varje månad och Skype konversationer på minst 1 timme varje kväll. Och några nya foto från sista resan.
@onlylonely - Det borde räcka tycker jag! Åååååh, jag håller tummarna för oss alla! Vi och ni har väntat läääänge nog!
Hoppas även att det går snabbare för de som nyligen lämnat in sin ansökan, samt att regeringen tar sig i kragen och skjuter till mer resurser så att Mig kan sköta sitt arbete i den takt jag tror de önskar att de kunde...
Jag som aldrig önskar mig något till jul skriver genast upp allt detta på min önskelista Styrkekramar
Hej Jag väntar också på att min man ska få komma hem. Det har gått sju månader nu och det känns så himla tungt. Jag tycker att ovissheten är värst hade man fått veta t.ex vilken månad man får beslut hade det känts lite lättare. Nu går man bara här hemma och hör ingenting om hur det går eller vart i kön man befinner sig samtidigt som den beräknade väntetiden bara höjs och höjs. Sen undrar jag också hur det kan vara så olika med väntetiden. Hur kan det komma sig att det går snabbare för vissa som till och med ansökt senare än oss? Då menar jag inte om folk med rätt till förtur så klart. Ibland känns det nästan som nåt sjukt lotteri. Blir så himla ledsen.
Bor man i Stockholm t.ex. får man räkna med längre handläggningstid än om man bor i Umeå till exempel med tanke på invånarantalet. Kanske ska du försöka få ditt ärende förflyttat till en annan stad?[/quote] Men är det inte slumpmässigt vart ens ansökan hamnar? Vårt ärende handläggs inte i staden som jag bor i tex.
Jo, ärenden flyttas dit kapaciteten finns. Man kan inte själv påverka var ärendet handläggs.
Vårat ärende hamnade först i uppsala men eftersom arbetsbelastningen var så hög just där skickades ansökan till sundsvall, vi fick beslut 1 vecka efter att jag hade skickat in min del. Vi är gifta, ansökte med pappersansökan.
Smilla75: Händer det att seriösa par (ej gifta) får avslag enbart pga att den ena parten varit illegalt i landet cirka tre år? Hur ser MIG på detta? Både jag och min man dör en smula varje dag i väntan på besked. Ett år har gått. Är det ett dåligt tecken när det tar så lång tid? Ser att tidigare inlägg fick besked på en vecka. Ok de var gifta, men det skrevs inget om förtur. Hur kan det vara så olika?