• pilliss

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10.
    Fortsättningstråd efter:

Denna tråd är för oss vars partner har/ska lämnat landet och kan tillföra något positivt.

Vi som drabbats av liknande händelser diskuterar, delar med oss av glädje & sorg, ger råd och tips och stöttar varandra genom den långa vägen som vi har framför oss.

Ni som har synpunkter på våra val av män samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma
    Mariamababy
    Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

19/1-10
    Kozzan

Tråd för oss vars män har kommit hem:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50899885.html
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
  • kirakira

Vi fick avslaget på turistvisum förut, för de inte tyckte att relationen verkar seriös. Vi var inte gifta. Om man beskriver sin relation och den verkar seriös, borde det inte vara problem. Vi skrev brev och överklagade, och det gick bra.

Man kan logga in med sin användare på MIG. Min man har inte varit på intervju så finns inte mkt på hans sida, men kan vara värt att ta en titt. 

• Leniz
    Anonym (väntan) skrev 2013-11-07 21:40:41 följande:

Nej dom reagerar inte på det! 
    Ok vad bra! Tack!
    tänkerpådig skrev 2013-11-10 20:01:44 följande:
    Jag håller ärligt talat på att bli tokig av att vänta... Har precis mailat vår assistent på MIG igen för att höra om något nytt finns att säga. Vet egentligen inte varför, de ger ändå inga svar, men vad har jag att förlora! Jag hoppas att smilla75 går in snart då hennes svar varit så värdefulla för mig och många andra... Jag undrar över formuleringen att om man planerar att bli sambo eller gifta sig "får" MIG bevilja UT. Händer det att folk får avslag enbart pga att de inte är gifta? Vad betyder denna formulering i praktiken? Tacksam för svar.
    Usch jag förstår dig.. jag tycker redan det är jobbigt efter två v och en natt sedan han åkte. Helst av allt skulle jag vilja lägga mig i sängen och sova genom hela proceduren. Vakna igen när han får ett ja.
    kirakira skrev 2013-11-11 17:29:23 följande:
    Vi fick avslaget på turistvisum förut, för de inte tyckte att relationen verkar seriös. Vi var inte gifta. Om man beskriver sin relation och den verkar seriös, borde det inte vara problem. Vi skrev brev och överklagade, och det gick bra.

Man kan logga in med sin användare på MIG. Min man har inte varit på intervju så finns inte mkt på hans sida, men kan vara värt att ta en titt. 
    Kan man logga in på mig-sidan och se om något händer?

• niikkiii
    kirakira skrev 2013-10-24 00:18:09 följande:
    Du kanske borde förklara vad shenasname är för de som inte förstår persiska. Han måste ha med sig ett ID, bästa vore hans pass, inte shenasname (ta med den ändå dock). Menar du augusti INNAN eller efter januari? Alltså gifte ni er tidigare eller senare än ni angav till Mig? 
    Hur blev det fel datum på hans ID egentligen? Om han har ett bra svar på den frågan blir det nog inga problem. Ni kanske räknade att ni gifte er från bröllopet, fast ni egentligen gift er innan? Beskriv hela historien för Mig så ärligt som möjligt. Tror de har förståelse för att man måste gifta sig i Iran tidigare än bröllopet pga stränga lagar. 
    Nej vi gifte oss januari 2013 när vi va ensamma men sen åkte mina föräldrar ner och dom ville ha ett stort bröllop så vi hade det men då fick vi ett annat vigselbevis och på den stod det ett annat datum. Men allt gick bra med migrationsverket dom kollade inte ens på dokumenten som han hade med sig jag ringde dom dagen efter att han hade varit på intervju och då var det en måndag och pratade med dom och samma vecka på torsdagen när jag kollade på deras hemsida med vår kontrollnummer så stod det att han hade fått ett beslut och när jag ringde dom sa dom att han hade fått uppehållstillstånd på onsdagen. Allt tog en inte ens en vecka efter att han hade fått vara på intervjun det tog bara 3 dagar innan han fick svaret Skrattande nu kommer han till mig den 19de december och ÄNTLIGEN tar det här distansförhållandet slut så vi kan va med varandra igen Skrattande
  • niikkiii
    Leniz skrev 2013-10-30 22:43:43 följande:
    Kan jag ansöka åt min man från Sverige via webben?
    Min man befinner sig i sitt hemland nu sedan igår och vi ska snart ansöka om familjeanknytning, så fort han har fixat ett nytt pass.
    Ja det kan du göra. Min man var i Iran när vi ansökte via webben och och jag svarade på frågorna åt honom på svenska. När dom undrade ifall han kunde svenska föratt alla svar va på svenska sa han bara som det va att han satt bakom luren med mig och jag skrev det som han sa på svenska åt honom...
  • niikkiii
    kirakira skrev 2013-11-05 09:54:01 följande:
    Vi fyllde i ansökan tillsammans, och svaren blev ganska så lika pga det. Blir orolig att de ska tro att jag gjorde allt åt honom. Tyckte formuläret var så dumt. Fick titta på hans ansökan när jag fyllde i min bit för jag inte kom ihåg hans familjs detaljer osv. Frågorna är också jättedumma, de förutsätter att man träffats genom nätet eller att familjen har gjort en deal, fast vi bara träffades av en slump :S Blir orolig att de ska tycka att det är nåt fuffens.
    Neeej du ska inte va orolig dom är inte så hårda som man tror på migrationsverket. Jag svarade på alla frågor på svenska åt min man och han kan inte ens prata svenska han förstår inte svenska haha och vi satt tillsammans bakom luren och svarade på frågorna tillsammans både på frågorna som jag fick svara på och på hans. Det enda som han måste ha rätt på 100% är frågorna som dom ställer under intervjun. Dom frågade min man när vi hade träffats, hur vi träffades, ifall familjerna hade träffat varandra när vi inte va gifta, va våra framtidsplaner va osv osv. Han måste bara visa sig lugn och säker då kommer allt gå bra. Jag va också orolig men när jag fick veta att själva tjejen som hade intervjuat min man hade sagt att dom trodde på allt han sa och att förhållandet va seriöst blev jag lugnare. Sen hade hon också sagt att hans fru måste ringa till migrationsverket typ 3-4 ggr/vecka föratt dom ska skynda sig lite med ärendet men vår handläggare som vi hade va så snäll så han gav uppehållstillståndet 2 dagar efter att jag hade ringt....
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:02:43 följande:
    Nej vi gifte oss januari 2013 när vi va ensamma men sen åkte mina föräldrar ner och dom ville ha ett stort bröllop så vi hade det men då fick vi ett annat vigselbevis och på den stod det ett annat datum. Men allt gick bra med migrationsverket dom kollade inte ens på dokumenten som han hade med sig jag ringde dom dagen efter att han hade varit på intervju och då var det en måndag och pratade med dom och samma vecka på torsdagen när jag kollade på deras hemsida med vår kontrollnummer så stod det att han hade fått ett beslut och när jag ringde dom sa dom att han hade fått uppehållstillstånd på onsdagen. Allt tog en inte ens en vecka efter att han hade fått vara på intervjun det tog bara 3 dagar innan han fick svaret Skrattande nu kommer han till mig den 19de december och ÄNTLIGEN tar det här distansförhållandet slut så vi kan va med varandra igen Skrattande
    Åh vad skönt att han får komma hem igen! Härligt! Hur lång tid har det tagit som allt?
  • niikkiii
    Leniz skrev 2013-11-12 20:18:15 följande:
    Åh vad skönt att han får komma hem igen! Härligt! Hur lång tid har det tagit som allt?
    Vi ansökte i  mars så det tog nästan 8 månader men kändes som 10 år haha dom är så sega på migrationsverket man måste hela tiden ringa och se va dom har gjort. Fråga hela tiden om vem som är er handläggare säger dom att ni inte har fått nån än fråga vem det är som har hand om alla handläggare där och be om personens e-mail som jag gjorde och maila och fråga ifall du kan få personens telefonnummer och ring och prata och tala om för dom hur ledsen du är och hur mycket du saknar honom. För när jag ringde sa han att handläggningstiden var på 10 månader men han skulle "försöka" ta fram ärendet med dom ärenden som dom skulle kolla på under november månad och 2 dagar senare hade vi fått ett svar Glad
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:25:28 följande:
    Vi ansökte i  mars så det tog nästan 8 månader men kändes som 10 år haha dom är så sega på migrationsverket man måste hela tiden ringa och se va dom har gjort. Fråga hela tiden om vem som är er handläggare säger dom att ni inte har fått nån än fråga vem det är som har hand om alla handläggare där och be om personens e-mail som jag gjorde och maila och fråga ifall du kan få personens telefonnummer och ring och prata och tala om för dom hur ledsen du är och hur mycket du saknar honom. För när jag ringde sa han att handläggningstiden var på 10 månader men han skulle "försöka" ta fram ärendet med dom ärenden som dom skulle kolla på under november månad och 2 dagar senare hade vi fått ett svar Glad
    8 månader.. puh.. det är en lång tid utan sin älskade.
    Vi skickade in ansökan förra måndagen, så bara 8 nätter.. Jag ringde till mig.verket igår för att höra varför inte vi hade fått kvitto på betald ansökan (det står i e-mailet man får att det kommer separat). Hon sa att det e-mailet är som ett kvitto också. Jag fick på samma gång beteckningsnumret. Saken hade inte fått handläggare än, hon sa att det kan ta en månad. Är det någon vits i att redan nu ringa dit ofta?
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:06:49 följande:
    Ja det kan du göra. Min man var i Iran när vi ansökte via webben och och jag svarade på frågorna åt honom på svenska. När dom undrade ifall han kunde svenska föratt alla svar va på svenska sa han bara som det va att han satt bakom luren med mig och jag skrev det som han sa på svenska åt honom...
    Tack för svaret!
  • niikkiii
    Leniz skrev 2013-11-12 20:44:46 följande:
    Tack för svaret!
    Asså dom kommer inte ge er nån handläggare så fort för vi sökte ju i mars och varje gång jag ringde till dom sa dom att vi inte hade fått nån handläggare men sen när jag va i iran under augusti ringde jag till själva ambassaden och frågade varför han inte hade fått nån intervju tid än och då "råkade" tjejen avslöja namnet på en team leader som jobbade med alla handläggare på migrationsverket det va då jag började maila sönder stackars kvinnan haha och det va det som jag tror fick dom att ta fram vår ärende. Jag ringde också mkt innan men han måste först få ett mail från dom där det står att han ska boka tid för intervju och det är då du ska börja ringa mkt för innan det säger dom bara samma sak i kundtjänst om att väntetiden är på 10 månader och att det inte har gått så lång tid än så man får vänta.... 
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!