Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:1315/7-10
Monica G E S
Vad gäller för regler om man vill ha sin man som har chenger visum och vill bo i sverige? Kan han vistat i sverige under tiden eller måste han tillbaks till sitt eget land under tiden han väntar på tup?
Om ni ska gifta er i Sverige och en av er inte är folkbokförd i Sverige så krävs ett personligt besök på Skatteverket med sig ska den som inte är folkbokförd ha pass samt civilståndsintyg eller äktenskapscertifikat från sitt boendeland. Dessa dokument ska bör inte vara äldre än fyra månader och ska uppvisas i original. Skatteverket skickar dem själva på översättning ifall det krävs. Om man tidigare har varit gift måste äktenskapsupplösningen styrkas med en lagakraftvunnen dom..
Vad händer om man inte har råd till biljetten för att åka till sitt land??
Vad händer om man inte har råd till biljetten för att åka till sitt land??
Hej, jag fick papper från mig. att fylla i formuläret för etablerade förhållanden med medföljande barn, men det konstiga är att det inte är någon/några medföljande barn, någon som vet varför det kan ha blivit så?
Hej! Vi sökte för en månad sen(pappersansökan) och hittills är bara frågeformuläret för etablerade förhållanden skickat till MIGV. Vi är gifta sedan 1år+mer, har även bott ihop ett halvt år och jag undrar om det går fortare att få beslut, eller om man ska gå på intervjuer eller kommer det inte att behövas, är mest bara nyfiken på vad som händer framöver.
Äntligen har vi fått ett beslut efter nästan 17 mån väntan!
När vi väl tilldelats en handläggare togs beslutet på en dag, behövdes inte något muntligt förhör eller liknande.
Nu väntar vi bara på UT kortet sen kan vi äntligen få leva tillsammans igen. :)
Ska tillägga att min man har vistats illegalt i Sverige men aldrig sökt asyl.
Han var här och besökte en svårt sjuk släkting sen träffade han mig och det var därför han stannade kvar trots att hans visum gick ut.
Han fick två års inreseförbud när han skulle resa hem men det verkar inte ha legat oss i fatet.
Jag har varit och besökt min man två gånger och då bott hos hans föräldrar samt att vi var på en gemensam semester i ett annat land i somras.
Skickade in massor av bilder, konversationer från skype och viber, flygbiljetter o.s.v
Ska bli så skönt att kunna leva ett normalt liv tillsammans igen nu.
Önskar alla som fortfarande väntar ett stort lycka till. :)
ÄNTLIGEN, STORT GRATTIS TENGEL Ta hand om er och lycka till med allt. Med oss är allt bara bra och i februari blir vi tre. Vi är sååååå lyckliga Så snabbt kan det gå när man saknat varandra länge och mycket Kram
ÄNTLIGEN, STORT GRATTIS TENGEL Ta hand om er och lycka till med allt. Med oss är allt bara bra och i februari blir vi tre. Vi är sååååå lyckliga Så snabbt kan det gå när man saknat varandra länge och mycket Kram
Tack Tengel Ta hade om er! Kram
Jag som många andra sitter väntar....
Min man Kommer från Libyen, ansökte om visum via maltas ambassad I libyen då den svenska var bombad och stängd pga säkerhetssjäl. Under min mans vistelse I hemlandet bröt inbördeskriget ut och att lämna landet var det ända rätta.
Han tog sig till Sverige och gemensamt tog vi oss till MIG. Ansökte om asyl. Men efter att fingeravtryck tagits och "körts" I databasen ansåg man att han bör skickas tillbaka till Malta enligt dublinförordningen.
vi fick lämna in synpungter på detta, vi är gifta I Sverige och vi väntar barn. Vi trodde att MIG skulle ha någon förståelse för detta men icke. Han skulle tillbaka. Vi överklagade detta beslut men även migrationsdomstolen samtyckte med MIG. Delgivningen kom på dommen och kort där efter även ett samtal från MIG Om att billjett var bokad och att hemresa skulle ske.
20141105 fick han resa tillbaka till malta där bi inget visste vad som skulle hända.
Skydd på malta beviljades men de förstod Inte häller Varför de valt att skicka tillbaka honom. Nu till följande,min man Kommer Inte från det land han nu vistas I, utan är där som asylsökande. Kan den svenska ambassaden på malta neka min man, om att ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning eftersom han Inte har rätten att stanna på malta? Att skicka honom tillbaka till hans hemland är inget aktuellt, pga kriget. Någon som vet något eller sitter I samma sits?
Styrkekram till alla er fighters där ute!
Din man har överförts enligt dublinförordningen, hans ansökan om asyl och anknytning prövas då inte i Sverige.
Nu har han beviljats asyl på Malta som jag förstår det och vistas lagligt på Malta. Han kan därför inge sin ansökan om anknytning från Malta och få den prövad i Sverige. Dock är handläggningstiderna långa.
Har hört att o partnern ansöker om TUP från sitt hemland och går på intervju i sitt hemland, så får han komma till Sverige och stanna där under handläggningstiden. Stämmer det?
Min partner har fått schenger visum och han har tänkt besöka Frankrike. Nu så skall han ansöka om PUT från sitt hemland för att få vara med mig.
1. Kommer han att få problem nu med sin schenger visum?
2. Kan han stanna i Sverige under tiden hans visum gäller medan han väntar på svar?
3 Hans pass går ut om ett tag. Kan han förlänga sitt pass i sin ambasad i Sverige?
Är det någon här vars partner har haft PUT, men fått det indraget och som sedan sökt om?