Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Hej alla som väntar otåligt på sin partner. Jag har varit i samma sits och vet hur jäkla jobbigt det är att inte få några klara besked. Jag håller tummar och tår för att alla ni kommer återförenas snart med era kära.

Detta med att SD komme rin i riksdagen, och ändrar på lagen om familjeanknytning ligger nog långt fram i tiden om ens så. Ingen av de etablerade partierna är ju villiga att samarbeta med dom, förhoppningsvis håller det sig till det och då kan dom knappast komma med några lagförändringar.

Jag har en annan typ av fråga, ni alla lyckliga som fått hem era nära och kära. Hur har det gått sedan med job osv.    Min man är 40 gammal kom hit för 2 år sedan, SFI går trögt, han är på D nivån nu. Han försöker söka jobb så mkt han bara kan men ingen nappar. Han har ju lite språkbrister och det är främst det som sätter käppar i hjulet för honom.
    Jag undrar vad era partners har fått jobb inom, hur det gått till.
    Är så rädd att han aldrig kommer att få ngt jobb ser bara mörker just nu.
    Tacksam för råd och hjälp.

• Anonym (orolig)
    väntar01 skrev 2010-09-23 12:28:56 följande:
    Hej, såg att det finns en tråd för er som fått hem era partners så du kan säkert få bra råd och tips där. Vill bara tipsa om tidningsbärarna. Vet flera som fått sitt första riktiga jobb där. De är inte så noga med språket utan man ska mest kunna fixa detta med adresser o så. Visst är det jobbigt att springa i trappor o inte är det speciellt välbetalt men det gör mycket för självkänslan plus att när man söker nästa jobb har man meriter. Inte lätt att lära svenska på sfi för på varenda rast snackar man sitt hemspråk med de man läser med o hemma kollar man tv på sitt språk. Tvinga honom snacka bara svenska o försök skippa engelskan. Å kolla svensk tv. Min man är också 40 och sitter och tragglar svenska vid datorn i väntan på att få komma hem. Är inte lätt för dom men så himmla viktigt just för självkänslan. Lycka till så jättemycke
    Han har sökt som tidningbud i 2år nu men ingen som nappat vi har gjort anmälan via en sida. Finns det ngt annat tips på hur man kan få de jobben då det verkar vara många som tipsar om just det men jag får inget napp.
    Tack för råden annars.
  • Anonym (orolig)

Hej ser ut som en tråd för mig....tyvär.
    Har träffat en Albansk kille, vi älskar verkligen varandra och i framtiden vill vi bilda familj å bo ihop, tillslut när allt känns ok ska han också få lära känna mina barn sen tidigare äktenskap....

Vet nån av er eller har erfarenhet av att träffa en albansk kille? hur går vi till väga för att han ska få stanna?
    nytt avtal sen 15 december men så oklart....
    Är det svårt för Albaner att få stanna i sverige?

• Anonym (orolig)

obs...han är alban och inte kosovo alban=inget krig där...

• Anonym (orolig)

tack för svaren alla mm sett reglerna där också...hoppas det finns nåt sätt så han får vara här...kram

• Anonym (orolig)

Hejsan!

Skickade iväg papper idag till migrationsverket ang min flickvän som har sökt uppehållstillstånd här.

Jag har varit och träffa henne 2 gånger i hennes land men hon har aldrig varit här, jag kom hem från henne för 3 dagar sedan, firade jul och nyår tillsammans med henne och hennes familj. när jag kom hem upptäckte jag brevet och skickade iväg allt idag..

pappret med frågorna 077
    biljetter
    passtämplar
    foton

vad är det som kan bli problem? kan dom neka pga ålder, vi båda är 20 samt 21??

Hur lång tid ungefär kan det ta tills jag få reda på vad som har bestämt?

Hon sökte vid ambassaden runt 20 oktober?

Är lite nervös, är det någon som kan lugna mig med något gött positiv tänkande? uppskattas!!

• Anonym (orolig)

Min man väntar på uppehållstillstånd via familjeanknytning. Nu väntar jag på att få hemskickat intervjufrågor. Och enligt dom på MIG så kommer det att ta minst 3 månader innan jag får hem. Konstigt nog så har han fått en handläggare... (eller rättare sagt någon form av handläggare) fast jag inte har varit på intervju ännu. Han har varit i oktober 2010 och MIG har registrerat papprena i slutet av oktober månad. 

Nu undrar jag om detta är något positivt?

Och snälla hjälp mig. Vad kan jag snacka med handläggaren om när jag ringer dit för att han ska få det fortare? Jag vill ringa dit varje dag (till handläggaren) men vet inte vad jag ska säga..

• Anonym (orolig)
    Anonym (liah) skrev 2011-01-14 14:23:42 följande:
    antagligen ska inte du på muntlig intervju, man brukar få hem ett frågeforumlär. du menar väl att DU har fått en handläggare eller?? fattar inte riktigt varför du skriver att han har fått det

jag hade ifågasatt varför jag inte fått mina papper som ska skickas in, de brukar skickas ut så fort ansökan är registrerad, iaf strax därefter

som du beskriver det låter det inte positivt, bara konstigt
    ok
    min handläggare. Handläggaren på Migrationsverket.
    När jag ringde henne så sa hon att brevet med intervjufrågorna  kommer att ta upp till 2 månader innan jag får dom, för att dom behöver granska min mans intervju, och "scanna". Vad hon menade med "scanna" har jag ingen aning om.....
  • Anonym (orolig)
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-14 15:41:51 följande:
    ok
    min handläggare. Handläggaren på Migrationsverket.
    När jag ringde henne så sa hon att brevet med intervjufrågorna  kommer att ta upp till 2 månader innan jag får dom, för att dom behöver granska min mans intervju, och "scanna". Vad hon menade med "scanna" har jag ingen aning om.....
    Brukar man inte få en handläggare efter att man har skickat in formuläret? Jag hade för mig att man fick en efter. 
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!