Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:1315/7-10
Monica G E S
Helt galet alltihop.. September tittade de på min mans ansökan och beslöt lägga den i högen för intervjuer .., men inte när.. Det enda de kan svara är att de i dagsläget håller på med de spm gjorde ansökan september 2012, detta var ngn vecka sedan så man får i verkligen hoppas de kommit in i åtminstone oktober .. :(
Alltså, är personerna från viseringsfria länder kan de komma och vara här under tiden ni väntar. Problemet är att de får inte vara här när beslut skall fattas, då blir det andra regler som måste följas. Smilla75 kan bekräfta detta. Jag pratade med en handläggare idag och hon tipsade mig även att ta hit folk inte är ett problem för besök, väldigt viktigt betonat att det är besök. Det är inte en grund för direkt avslag för att en person har varit här under handläggningen, det är däremot problematiskt om personen i fråga är i Sverige när ett beslut skall fattas.
Säkert många som inte vet detta, varav jag var en av de. Det gör livet mycket enklare i väntan. Om du vet att det kommer ta längre tid, det underlättar ju hela väntan i varje fall.
Min man behöver dessvärre visum men tack för omtanken....
Värt också att påpeka att detta görs på egen risk, svårt att säga när just ditt ärende kommer - Ibland skuttar de fram en hel del helt plötsligt eftersom de jobbar övertid osv. Norrköpings kontoret är just nu på ansökningar gjorda 10e Juni 2013. Detta betyder med all sannolikhet att det tar i varje fall 1-2 månader till för ett beslut om du ansökte i t.ex. September eller senare. Om din nära & kära skulle komma och stanna mindre än när beslutet skall fattas, då har du inte gjort något fel. Återigen, det är inte grund för avslag, enligt handläggaren.
Hur får man reda på vad som gäller?
Ja , verkar ju väldigt ojämnt.. Om Malmö håller på med slutet på 2012! Och Norrköping sommar 2013???
Ja, man önskar man vetat från början .. Alla sa 3 månader så är han tillbaka igen ... Jag var så säker han skulle komma innan sommaren... 2013.. Man skulle ju skynda sig så väldigt med svarsdelen på ansökan.. Annars var det grund till avslag.. Man trodde ju verkligen några månader.... Jag tycker så synd om dig också tänkerpådig .. Ja alla andra med för den delen