• pilliss

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10.
    Fortsättningstråd efter:

Denna tråd är för oss vars partner har/ska lämnat landet och kan tillföra något positivt.

Vi som drabbats av liknande händelser diskuterar, delar med oss av glädje & sorg, ger råd och tips och stöttar varandra genom den långa vägen som vi har framför oss.

Ni som har synpunkter på våra val av män samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma
    Mariamababy
    Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

19/1-10
    Kozzan

Tråd för oss vars män har kommit hem:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50899885.html
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
  • onlylonely

Helt galet alltihop.. September tittade de på min mans ansökan och beslöt lägga den i högen för intervjuer .., men inte när.. Det enda de kan svara är att de i dagsläget håller på med de spm gjorde ansökan september 2012, detta var ngn vecka sedan så man får i verkligen hoppas de kommit in i åtminstone oktober .. :(

• tänkerpådig
    onlylonely skrev 2014-02-03 20:32:18 följande:
    Helt galet alltihop.. September tittade de på min mans ansökan och beslöt lägga den i högen för intervjuer .., men inte när.. Det enda de kan svara är att de i dagsläget håller på med de spm gjorde ansökan september 2012, detta var ngn vecka sedan så man får i verkligen hoppas de kommit in i åtminstone oktober .. :(

Stackars stackars er Jag misstänker att även jag kommer bli kallad till intervju. Dels eftersom vi inte är gifta enl lag, dels eftersom min man av olika tragiska anledningar varit här illegalt ganska länge - både en tid innan vi träffades och en tid efter vi träffades eftersom det var ett svårt beslut att skiljas åt på obestämd tid... Vi vet att det var dumt och fel och önskar båda att så inte var fallet men för sent för att vara efterklok...

Jag är så rädd för att de kommer hålla detta emot oss och se det som ett skäl att säga nej. De kommer säkert hävda att det är ett skenförhållande, vilket det inte är. Vi har mycket "bevis" på vår kärlek, men till syvende och sist är det en enskild handläggare och dennes inställning som avgör vår framtid

Jag önskar att jag fick besked om jag ska på intervju eller inte! Just nu vet jag ingenting mer än att mina batterier håller på att ta fullständigt slut.

Om jag hade råd skulle jag åka och hälsa på honom. Vi har träffats ett par ggr, men det var längesedan nu. Vi kunde ju inte veta att de skulle utöka väntetiderna gång på gång... Om vi hade vetat det skulle vi inte besökt varandra så tidigt i processen.

Jag är precis som du så ledsen och uppgiven över hela situationen...
  • EmiBos

Alltså, är personerna från viseringsfria länder kan de komma och vara här under tiden ni väntar. Problemet är att de får inte vara här när beslut skall fattas, då blir det andra regler som måste följas. Smilla75 kan bekräfta detta. Jag pratade med en handläggare idag och hon tipsade mig även att ta hit folk inte är ett problem för besök, väldigt viktigt betonat att det är besök. Det är inte en grund för direkt avslag för att en person har varit här under handläggningen, det är däremot problematiskt om personen i fråga är i Sverige när ett beslut skall fattas.

Säkert många som inte vet detta, varav jag var en av de. Det gör livet mycket enklare i väntan. Om du vet att det kommer ta längre tid, det underlättar ju hela väntan i varje fall.

• EmiBos

Värt också att påpeka att detta görs på egen risk, svårt att säga när just ditt ärende kommer - Ibland skuttar de fram en hel del helt plötsligt eftersom de jobbar övertid osv. Norrköpings kontoret är just nu på ansökningar gjorda 10e Juni 2013. Detta betyder med all sannolikhet att det tar i varje fall 1-2 månader till för ett beslut om du ansökte i t.ex. September eller senare. Om din nära & kära skulle komma och stanna mindre än när beslutet skall fattas, då har du inte gjort något fel. Återigen, det är inte grund för avslag, enligt handläggaren.

• Smilla75
    EmiBos skrev 2014-02-03 21:08:16 följande:
    Värt också att påpeka att detta görs på egen risk, svårt att säga när just ditt ärende kommer - Ibland skuttar de fram en hel del helt plötsligt eftersom de jobbar övertid osv. Norrköpings kontoret är just nu på ansökningar gjorda 10e Juni 2013. Detta betyder med all sannolikhet att det tar i varje fall 1-2 månader till för ett beslut om du ansökte i t.ex. September eller senare. Om din nära & kära skulle komma och stanna mindre än när beslutet skall fattas, då har du inte gjort något fel. Återigen, det är inte grund för avslag, enligt handläggaren.
    Om min personal fick kännedom att personen fanns i Sverige när beslut ska fattas skulle personen ombes lämna Sverige först. Jag tror inte någon skulle klippa till med ett avslag.
  • Anonym (Konstigt, olika bud!)
    EmiBos skrev 2014-02-03 21:08:16 följande:

Hur har du fått den infon från Norrköping? Jag har nämligen fått annan info! Till mig har man sagt att man jobbar med ansökningar inlämnade runt (förvisso papoersansökan) november 2012.
  • Anonym (Konstigt, olika bud!)

Hur får man reda på vad som gäller?

• onlylonely

Ja , verkar ju väldigt ojämnt.. Om Malmö håller på med slutet på 2012! Och Norrköping sommar 2013???

• onlylonely

Ja, man önskar man vetat från början .. Alla sa 3 månader så är han tillbaka igen ... Jag var så säker han skulle komma innan sommaren... 2013.. Man skulle ju skynda sig så väldigt med svarsdelen på ansökan.. Annars var det grund till avslag.. Man trodde ju verkligen några månader.... Jag tycker så synd om dig också tänkerpådig .. Ja alla andra med för den delen

Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!