Inlägg från: Anonym (otålig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (otålig)

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Hej.
    Här är en till kärlekskrank och längtandes tjej.
    Min man fick åka tillbaka till sitt hemland i feb, ansökan lämnades in i mars och nu väntar han på tid för intervjuv.
    Han har snart väntat i 1 månad :(
    jag hoppas att det händer något snart, är otroligt jobbigt att vara ifrån varandra när man är van att somna och vakna upp brevid varandra.

Har läst lite i trådarna här och det är skönt att se fler som är i samma situation.

Det verkar ju variera något otroligt i väntetider när man läser här, jag blir alltid lika glad när jag ser att någon skrivit att dens man får komma hem.
    Jag önskar och hoppas att det är min tur snart, men jag ställer in mig på att det kommer att ta tid.

• Anonym (otålig)

famrobert: Har ju inte lärt mig hur man klistrar in det du skrivit för att sedan svara på det :D

Han är i ett västafrikanskt land :D vill vara lite anonym här...
    Nej vi har inga barn ännu,

Han har lämnat in sin ansökan i pappersform, alltså inte på webben.
    Ringde till konsulatet idag och dom sa att det tar 4-6 veckor innan man får tid för intervjuv, och nu har vi ju väntat i 4 veckor.. så inom 2 veckor hoppas jag på att han hört något..

Oj jisses va snabbt det gick för er.. Gud va glad du måste vara?!
    Ni har barn antar jag? Kanske det gick snabbare för det?

Hur gjorde ni med fingeravtryck osv. i min mans hemland finns ingen ambassad så han måste åka långt  för att lämna fingeravtryck och fotas.. det känns mindre kul eftersom landet han måste åka till är rätt så oroligt just nu.

Saknaden är ju enorm. Saknar vardagen med honom, det finns ju inget tråkigare just nu än att laga mat och äta.. saknar att komma hem till någon.. ligga och prata och skratta tillsammans innan sovdags..
    Men det är bara att hålla ut!
    jag brukar tänka att det här kommer vara en av de tuffaste tiderna i livet, och det är inte för alltid.
    Så det kan bara bli bättre..

Ha en bra dag!

• Anonym (otålig)

läser här lite om detta papper som ska lämnas vid gränskontrollen på arlanda vid utresa.
    Jag och min man var på ett möte hos mig.verket och fick detta papper.
    Vi bokade en resa själva och när det var dags att åka så fick han tvätstopp i gränskontrollen.
    Eftersom ingen på mig.verket hade informerat oss om att han var tvungen att ha en biljett utan mellanlandning så var det det som gav tvärstopp.
    På arlanda vägrade dom att stämpa hans papper eftersom han skulle mellanlanda.
    Han fick endå gå ombord, men sedan blev det problem vid mellanlandningen.
    Där tog dom in honom på förhör, han blev av med alla sina pengar och blev kränkt och väldigt illa behandlad av människorna som jobbade där i gränskontrollen.

Det var ju självklart jobbigt att sitta här hemma, först så får man skiljas från varandra, och sedan går det som det gjorde i vårat fall.
    Nu gick allt bra, 10 minuter innan flyget skulle gå släppte dom honom och han hann med nöd och näppe på planet.

Jag pratade självklart med mig.verket dagen efter ang. att ingen hade informerat oss om att det kunde bli problem när han hade en biljett med mellanlandning, de tog på sig allt och bad om ursäkt. sedan uppstod ju problemet om vart han befann sig. eftersom arlandas gränskontroll inte stämplade och skickade inte pappret så kunde ju han åkt "varsomhelst" nu fick jag prata med en väldigt bra kvinna (samma som vi var på mötet hos) och hon litade på att han hade åkt till sitt hemland.

Så om nägon här har sin man som ska åka, kolla upp med mig.verket vad som gäller.
    för det vi fick gå igenom var inte alls roligt och jag hoppas att ingen annan heller ska behöva gå igenom det!

• Anonym (otålig)

Ja visst var det bra att de på mig.verket bad om ursäkt. Men jag tycker inte att sådan FÅR hända! Jag satt alldeles förtvivlad här hemma och försökte få någon slags uppdatering från honom men när han bad personen i gränskontrollen prata med mig och förklara fick han bara höra på elakheter och väldigt respektlöst prat (jag satt i telefonen och hörde allt) Men visst, mig.verket kunde ju inte rå för detta, men vad de KAN göra är att informera om biljett köp och liknande. Nu väntar jag bara på att få hem honom. :)

• Anonym (otålig)

Anonym (fru A)
    Jajjamen. stark måste man vara, men det är så himla lätt att vara skör i den här situationen.
    Jag försöker verkligen vara stark, men det går inte hela tiden.. :(

Ja som du säger, när han väl är hemma finns det inget som kan stoppa oss, separera oss eller förstöra oss.

Ha det bra!

• Anonym (otålig)

smilla, ungefär hur lång tid ska man räkna med att det tar efter att min man varit på intervjuv tills att jag hör något ifrån mig.verket ang. vår ansökan?

• Anonym (otålig)

Åh.. idag ringde konsulatet till min man, han fick tid för intervjuv (efter ca 6 veckors väntan)
    Nu är bollen i rullning....

:D

• Anonym (otålig)

oj det där kan jag inte svara på, men någon annan kanske kan..

Men en liten fråga.... fyllde du i formulär innan din man var på intervjuv? det kanske beror på om man gör webansökan eller pappers..? vi har inte gjort webansökan utan den vanliga pappers vägen...
    Som jag har fattat det så kommer jag nu bli kontaktad av mig.verket och bli bedd om att fylla i något formulär som finns på deras hemsida..

• Anonym (otålig)

Okej, det var som jag misstänkte då..
    att det är lite annorlunda om man gör webansökan/pappers..
    jag får helt enkelt vänta till mig.verket hör av sig..

Det som var lite konstigt var att på hans "intervjuv" frågade dom honom ingenting, han fick bara lämna finger avtryck och fotograferas..
    jag fattar nada!

:(

• Anonym (otålig)
    Anonym (Fru A) skrev 2012-05-04 13:17:47 följande:
    Vissa blir beviljade den korta varianten på intervju, den korta är på ca 15-20min. Och dem ställer knappt några frågor. Det är oftast om man är gift kan även va om man är sambo eller ett barn inblandat. Det kan bero på seriositets fråga. Anser dem att det är seriöst så brukar dem inte fråga ut så mycket.  Sen har har du den längre varianten och kan bero på att det inte finns tillräkligt med info i ansökan eller om dem vill veta mer.

Tror inte du behöver vara så orolig. Men jag tycker att du ska ringa mig verket ang dina papper som du ska fylla i. Det kan ta tid så du kan ordna med saker som du behöver bifoga m.m. så har du det gjort innan och är klar. Sen kan du bara fylla i allt.

Lycka till =)   

tack fru A

konsulatet ringde honom igår och bad honom komma på intervjuv.
    han åkte dit, men som sagt det enda han fick göra var att lämna fingeravtryck och fotas..

det jag tycker är så konstiga är att de inte frågade honom något, jag menar.. när jag har lämnat mitt/mina formulär borde dom väl endå vilja ha något från honom, se att vi lämnat lika uppgifter.
    Han har bott här i sverige förut, vi träffades när han fortfarande hade UT men han hade fått avslag, så han var tvungen att åka till hemlandet för att söka nytt på anknytning till mig.

Jag hoppas att allt är som det ska vara, han säger att kvinnan på konsulatet hade sagt att allt var färdigt efter fingeavtrycken och fotograferingen, måste ju lite på det, men som det kontroll freak man är så blir jag ju fundersam,,,

vill inte att något ska bli fel och väntan bli ännu längre :(
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!