Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
Menar 3 st. solstolar+1 parasoll på stranden i Kata (Phuket). Kostnad månntro per dag???
Menar 3 st. solstolar+1 parasoll på stranden i Kata (Phuket). Kostnad månntro per dag???
Oj, kostar det så pass mkt med 100-150 Baht per solstol per dag! Vi behöver ju 3 solstolar+parasoll i stort sett varje dag om vi inte åker på ngn utflykt. Dessutom gillar vi att byta ställe, man kanske vill ligga på ett ställe på stranden på förmiddagen, och gå till en annan plats efter lunch. Då¨blir det ju ganska mkt pengar bara på att hyra solstolar och parasoller... Trodde det var billigare med sånt i Thailand, det var ju nästan lika dyrt som i Turkiet för ngn sommar sedan. Men det beror väl på vart man åker, vi åker ju till Kata, har hört att prisnivån är ganska så hög där. Blir shoppingen (kläder, skor o väskor t.ex) billigare om man beger sig mot Karon istället för Kata? Gäller det även t.ex utflykter med båtar och restaurang-besök?
Oj, vilken skillnad med solstolarna i Bangtao mot Karon... Fast jag vill ju inte ligga vid hotellets poolområde hela dagarna, har ju tänkt att ligga på stranden om dagarna och sola o bada. Och vår 5-åriga dotter behöver ju också en egen solstol och parasoll för att skydda sig mot solen. Hon älskar att vara plaska i havet och bygga sandslott på stranden. Angående shoppingen trodde jag man kunde pruta jämt (förutom i lite dyrare butiker), speciellt nör det gäller kläder, skor och väskor. Hade nog trott lite annat om Kata/Karon. Inte kul att behöva åka till Phuket varje gång man vill shoppa... Det tar väl ganska så lång tid med resa från Kata till Phuket. Åker man med tuk tuk eller taxi dit? Eller går det bussar från Kata? Ngn som vet om priserna från Kata till Phuket? Eller från Karon till Phuket? Får nog räkna med lite mer reskassa än vi har planerat...
Var ligger Bangtao? Är det nära Kata eller Karon? Är det värt att ta en tur dit med tuktuk eller taxi och kolla vad affärerna har att erbjuda ifall det är billigare där än i Kata/Karon?
Vi vågar absolut inte hyra ngn bil, har hört att trafiken är helt sanslös även om man åker bil... Värst är väl de som hyr mopeder antar jag. Vill inte riskera livet på semstern i onödan...
Jag har kollat väder-rapporterna från Phuket och sett at dte mest regnar och är molningt hela tiden... Ngn som är på Phuket nu, (helst i Kata-området eller däromkring), och kan tala om ifall det verkligen stämmer med moln och regn varenda dag? Snyft, tråkigt då vi verkligen hade sett gramemot lite sol och klarblå himmel...
Vilken tur att det inte är regn hela tiden i Phuket iaf... Gillar inte att ha blöta kläder på sig, det är ju en annan sak med riktiga badkläder... Vad bra att det inte är kallt när solen går i moln, antar att man inte behöver ngt långärmat eller långbyxor fast vädret är molnigt. Men blir det inte kallt på kvällen om man sitter t.ex på restaurang vid havet och äter? Bits inte myggorna om man inte har långärmat och långbyxor på kvällarna? Är i valet och kvalet om jag ska packa med ngt långärmat förutom det långärmade vi skall ha på flygplanet ner. Och hur gör ni med jackor och skor när ni ska åka? Vi vill ju inte släpa på vinterjackorna och tjocka skor när vi åker, men det känns ju lite tokigt att gå ut ur bilen på parkeringen på Arlanda och bara ha capribyxor och så ngt långärmat och ballerinaskor på sig. Vill inte ha svettiga gympaskor på mig nere i värmen sedan...
Tack för svaren om kläder och så men:
Usch, jag läste nyss på Aftonbladet att det är bara 15 grader i Bangkok just nu.
Fy, det skulle inte vara roligt att komma ned till den "värmen" nästa vecka...
Snälla, någon som vet hur vädret, speciellt temperaturen är i Phuket just nu?
Det stod också något om kraftiga floder och risk för regn...
Kanske dags att börja se över packningen, månntro.
Vad skönt att höra att det är varmt och skönt i Phuket iaf... Fick spader när jag läste att det bara var 15 grader i självaste Bangkok... Själv har jag varit i Bangkok vid denna tidpunkt för flera år sedan, och då var det i gengäld värmerekord, tror det var 40-42 grader varmt vid tempel-palatsen. T.om de som bodde där (taxichaufförer m.m) klagade då över hur varmt det var. vilkjen skillnad det kan vara från år till år!
Jag har nu packat ned 1 extra långärmad tröja till oss och sedan kanske vi åker i långbyxor istället. Väderrapporten skrämmer mig lite, vet ju inte hur vädret blir alls där nere i Phuket om ett par dagar...
Nu har vi precis kommit hem efter 2 veckor på Phuket i Kata Beach.
Tyvärr blev första veckan helt förstörd p.g.a enorma mängder regn.
Men då var vi i Phuket stad och i Patong och shoppade om dagarna.
Andra veckan blev hyfsad bra, några molndagar med lätta solglimtar, fast
på slutet var alla dagar supervarma och soliga. helt underbart!
Vår sammanfattning: Kata Beach har en jättefin strand, men när vi var där så var
det ganska mycket vågor i havet. Fast man kunde ju bada iaf. Vår dotter plaskade
i vattnet själv bredvid oss, och så fort hon såg en våg närma sig henne så
sprang hon automatiskt upp till stranden. Man kunde gå till en lite mindre strand,
Kata Noi, men det var ganska långt att gå dit uppför några backar. Och den var
inte så fantastisk som alla säger...
I Karon fanns det mer affärer att handla i, som en liten marknad. Det var billigare
där än i Kata. Och det fanns mycket restauranger där också. Stranden var vi aldrig på,
men det fanns stora varningsskyltar om att det finns risk för höga vågor på den
stranden, så där ska man nog inte bada om man har småbarn... Det fanns en stor
mykcet trafikerad väg som löpte rätt genom Karon som var svår att korsa.
I Patong fanns det ännu mer affärer och restauranger. Vi var på det stora köpcentrumet
Jungleceylon flera gånger. Det var inte så billigt som vi trodde på märkesvaror där.
Men iofs så får man ju äkta varor om man handlar där. Utanför Jungleceylon hade de
flera små stånd med souvenirer som man kunde handla hem för bara 100 bath. Vi köote
massor av dukar, ljussstakar, rökelser elefantprydnader m.m att ha med som små
presenter hem till släkt och vänner. perfekt för det priset! Strax utanför Junglecylon fanns
det små plåtskjul där det fanns en jättestor inomhusmarknad med diverse kopior av
väskor, kläder, skor m.m. Där var det också billigt. Vi kunde pruta ned plånböcker till 250 bath,
t-shirts med Billabong och Ed Hardy tryck för 150 bath m.m. Där handlade vi som galna...
Samma sak där med vägen, en stor trafikerad väg löpte rätt genom centrumet (vid Junglecylon)
och det var väldigt svårt att korsa den, men då fick man verkligen springa ibland...
I Phuket stad var det lite rörigt, man visste inte vart man skulle gå. Det fanns några stora
köpcentrum t.ex Robinson. Tyvärr var det ganska dyrt där. Och maten var dyr också. Det gick
knappt att pruta i de små stånden som fanns här och där. Dit åkte vi bara 1 gång, det räckte.
Det var iaf otroligt billigt i Thailand tyckte vi. Vi kunde äta lunch och middag för 200 bath och då
var det inte den allra billigaste thailändska maten utan på hyfsat fina restauranger. Det fanns
buffér som man kunde äta för 499 bath. Och då ingick det mycket grillat som köttspett, scampi,
bälckfisk och räkor. Mycket prisvärt för man fick äta hur mycket man ville. T-shirts med olika tryck
på kostade 150 bath, plånböcker och läderskärp kostade 250 bath, fina väskor fick man för 400 bath.
Taxi fanns på hotellet, det var bara att åka när man ville, och göra upp om vilken tid de skulle
hämta upp oss igen. Priset tur och retur till Karon och Patong var 800 bath. Och till Phuket stad
1000 bath. Det var helt ok tyckte vi. Vi ville inte åka med någon tuktuk, de kändes för rangliga och så
hade de ju inte någon aircondition...
Synd bara med vädret, men man får ju göra det bästa av det hela. Vi vill jättegärna dit igen!!!
Emelie80: Hoppas att ni får en trevlig resa! Nu tror jag iaf att vädret har stabiliserat sig. Det var jättefina
kanondagar med mycket sol och värme (nästan för varmt ibland... men då får man hoppa i vattnet och svalka av sig) de sista dagarna förra veckan. Så otroligt härligt.
Vi ska till Koh Samui i augusti 3 veckor. Det ska vara hyfsat väder där då enl. det vi har läst. E.v kan man ju ta några båtturer till närliggande öar utanför Koh Samui. Angående tvätt undrar jag dels vart det finns ett BRA tvätteri på Koh Samui, vid Lamai stranden där vi ska bo. Vi vill inte ha missfärgad, krympt eller torktumlad tvätt. Och sedan undrar jag om mn verkligen kan lämna in använda underkläder som kalsonger eller trosor, tycker de att det är lite äckligt? Det skulle jag tycka iaf, och jag skäms redan inför tanken att lämna in våra använda underkläder till främmande personer...