Inlägg från: Hanakana |Visa alla inlägg
  • Hanakana

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Någon som har tips på några lättare dagsutflykter man kan göra från Kata?
    Vart åker man till de fina, vita stränderna som man ser på vykorten/resebroschyrerna?
    Antar att man åker en sådan där longtail-boat...
    Priser på åkturer med longtail-båtar?

• Hanakana

Oj vad ledsamt att det inte finns några longtailbåtar från Kata... Jag har visat bilder på dem och lovat vår dotter att sådana båtar ska vi åka utflykter i. Speedboat - vad är det för båtar? Motorbåtar? Vi hat t.om köpt ny dyr flytväst till vår dotter att ha på "alla båt-turer" vi ska åka på...

Usch, nästan så jag ångrar att vi tog Kata. Men vi ska åka med bekanta och det var deras val...
    Vi vill ju bada i det där fina kristallklara vattnet och gå på kritvita stränder. Som man ser i resebroschyrerna.
    Trodde det fanns i Kata (Kata Beach).

• Hanakana

Tack snälla ni för alla fina svar... Nu ångrar jag mig nog inte att vi åker till Kata iaf. Och dessutom ska vi ju inte ligga vid poolen hela dagrana, man vill ju se sig omkring.
    Vi ska bo på Orchidacea Resort (fanns förut i Apollos utbud, vet ej hur det är nästa år).
    Någon som känner till det hotellet?

Jag har sett så mycket fina bilder på stränder och longtailbåtar i alla broschyrer, därför skulle jag vilja åka en sådan...

När vi var i Cha-Am och Hua Hin för ca 10 år sedan, såg vi inte en enda longtailbåt...
    Nu vill vi kunna upptäcka lite mer av Thailand, men samtidigt vara på ett "tryggt och säkert" ställe
    (Phuket) med tillgång till t.ex bra sjukhus m.m. Nu när vi har vår dotter med oss...

• Hanakana

Skulle också vilja veta lite priser... Ska till Phuket (Kata Beach) i mars. Vad kostar taxi till och från Patong? Hur tar man sig enklast till själva staden Phuket? Vad kostar en elefantridning? Inträde på Phuket Zoo? Finns det hyfsat billiga restauranger (som man kan äta på utan att bli magsjuk...) i Kata? Vad kostar dagsutflykter till öarna (vill till ett fint ställe med vita stränder och klarblått vatten)? Vad kostar märkeskopior , t-shirtsoch jeans av .tex Billabong, G-star e.t.c? Vad kostar solstolar och parasoll på stranden (behöver 3 solstolar varje dag)?

• Hanakana

Någon som åkt med Thai Ariways nyss? Hur är servicen där? Har hört att det har blivit sämre med åren... Är flygplanen verkligen så gamla och skabbiga som det står om på nätet? Vad blev det för måltider? Ingår dricka typ läsk, vatten, öl, vin? Betalar man extra för t.ex en liten flaska whiskey? Vi åker i ekonomiklass.

• Hanakana

Har läst för några dagar sedan att det är så starka strömmar i Phuket (Karon och Kata Beach) att man inte kan bada i havet p.g.a röd flagg. Är det fortfarande så? Synd i så fall, vi har valt Kata Beach just för att vi ska kunna bada lite i havet med vår dotter... men annars får man ju hålla sig till hotellpoolen i 2 veckor.

• Hanakana

Mileas mamma: Vi ska åka precis i slutet av mars och kommer hem i början av april. Är borta i 2 veckor.
    Usch, vad jätteledsamt... hade verkligen sett framemot att få bada i havet denna Thailandsresa. Och vår
    dotter gör inget annat än att prata om att hon vill bada i havet, hon tycker bättre om det än i poolen (konstigt nog...). Men, det blir väl till att ligga vid poolen även denna resa... Förra resan var ju inget roligt, då stranden vid Cha-Am var dålig, hästar gick på stranden och det var massa försäljare där. Ingen låg på stranden och solade, alla låg vid poolen. Nu tyckte vi att det skulle bli ändring på det, och vald då Kata Beach som vi trodde skulle bli mycket bättre...

• Hanakana

Obelix: Tydligen har det blivit lite omvänt med vädret och klimatet i Phuket... Det finns starka strömmar i havet där just nu. Flera turister har druknat. Men då har de iofs trotsat den röda varningsflaggan, och gått och badat ialla fall.

• Hanakana

Lila1: Var var ni där det finns maneter som bränns? I Phuket? Vart i Phuket isåfall? Så man vet vilken strand man skall undvika. Om man nu skall bada överhuvudtaget p.g.a de starka strömmarna...

• Hanakana

Vi skall också åka med Thai-planet som går kl.13.40 när vi åker... Jag tycker att det är så himla härligt att avra tidigt på flygplatsen, checka in i lugn och ro, äta ngn god lunch allihopa på ngn restaurang, hinna gå in till SkyCity och kolla i affärerna där, och kunna ta det lugnt och sitta ned och titta på flygplanen (genom de stora fönstrena där...) med vår dotter. Hon älskar att titta på alla flygplanen, det har hon gjort sen hon var riktigt liten...
    Det är redan semester för mig när vi väl är på Arlanda. Jag bara njuter av atomsfären där, och vad som komma skall. Längtar så tills vi åker!!!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)