Inlägg från: Hanakana |Visa alla inlägg
  • Hanakana

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ulligulli: Menar då då att man får ett thailändskt nummer direkt när man köper SIM-kortet? I samma affär? Och då måste man ju meddela släkt och vänner hemma sedan, det nya thailändska mobilnumret? Men blir det inte jättedyrt för de här hemma i Sverige att ringa och sms:a till ett thailändskt mobilnummer?

• Hanakana

Tack för svaren Ulligulli! Ska fundera på om vi ska skaffa ett sådant eller bara låta det vara som det är med våra svenska abonnemang. Vi kommer inte att ringa något alls på plats, isåfall bara om vi kommer bort från varandra. Kanske skickar vi 8 sms totalt under vistelsen, inget mer. Men vi vill ju kunna vara nåbara för de där hemma (släkt och vänner och ifall jobbet hör av sig med eventuella frågor).

• Hanakana

Nu dök en till fråga upp - kan man växla till småmynt på Forex? Har i minnet att vid förra Thailandsresan för typ 8 år sedan så ville hotellkillen som bar upp babaget på rummet ha en slant. Och likaså chauffören. Vad är brukligt att ge i baht till dem?

• Hanakana

Jag har helt glömt bort valörerna sedan vi var där förra gången... Inte så att vi är snåla precis! Vi ger också gladligen till t.ex städerskorna och taxichaufförer, på restaurang och naturligtvis när man får massage så får de alltid extra pengar. Men jag tänkte just när man har precis växlat pengar här hemma... Då kanske man bara får stora valörer i baht. Men självklart ska jag se till att jag får även små valörer på sedlarna. Sedan ordnar det ju sig när man är där nere och handlar för pengarna, då får man ju både sedlar och mynt tillbaka! 20 bath per väska är ju egentligen ingenting för oss som spenderar tusentals i shopping... Nästan så man skäms...

• Hanakana

Jag tror vi gav förra gången ganska mycket i dricks. Här hemma ger vi ju mer än 10% på restaurang i dricks, absolut, så jag kan tänka mig att vi brukar ge typ 50-75 kronor extra på restauranger och till massören när man får massage. Dricks utomlands oavsett om det är i Thailand eller inte, brukar vi alltid ge typ 200 kronor svenska kronor per vecka = 400 kronor för 2 veckor. Man får ju alltid nybäddat, rena handdukar och de städar upp efter en. Som sagt, de lever ju på dricksen de som städar upp efter en, taxichaufförer och servitriserna.

• Hanakana

Med dricks utomlands 400 kronor för 2 veckor menar jag hotellstäderskorna förstås. Ibland får de någon liten sedel extra när man går förbi, (när sambon tittar bort).

• Hanakana

Maila till Tony Lübeck på Jade Travel! Jade Travel var billigare än Jordenresor och Odenresor när vi bokade. Dessutom dröjde svaret från Jordenresor nästan 1 vecka... Tony på Jade Travel har vi haft mkt bra kontakt med, han ringde t.om en kväll vid 21-tiden då det var en sak som jag undrade över lite akut. Och då hade jag mailat innan. Man får alltid svar samma dag, ibland t.om ngn timme efter. Vi är jättenöjda hittills!

• Hanakana

En fråga förresten, ni som har rest med Thai Airways: Får man kudde och filt när man åker i vanlig ekonomiklass? Ligger det på sätet, eller får man be om det? Tänkte mest på vår 5-åriga dotter, som alltid fryser i flygplanen. Man vill ju inte vara alltför påpälsad sedan, när man ska ut till 30-graders värme vid ankomsten. Jag har flera gånger varit med om att kuddarna och filtarna tagit slut, men då har vi rest vanlig charter. Och då har vår dotter sovit på en av våra långärmade tröjor/cardigan, men det är ju inte samma sak som en kudde. Och definitivt inte om inte armstöden på flygplanet inte går att dra upp. Vilket också har hänt flera gånger.

• Hanakana

Samma sak här, vi ger vad som känns rimligt för oss, speciellt för samvetet. Jag tycker nämligen att varje gång vi åker utomlands på semester så har vi det ju så himla bra. Vi äter och shoppar det vi vill utan att tänka på pengarna liksom. Och när man ligger och solar eller kommer in i hotellet så står de där med sopkvastarna och sopar och gör fint. För vår skull. Och för en liten lön...

Speciellt tänkte jag på det när vi var ner i Turkiet förra sommaren. Då var det flera som stod och sopade och plockade blad vid poolen och vid stranden HELA dagen i gassande sol.

• Hanakana

TessaG: Tack för svaret vad gällande kudde o filt. Då slipper vi oroa oss för det iaf...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)