Inlägg från: Hanakana |Visa alla inlägg
  • Hanakana

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi ska till Phuket, Kata Beach med släktingar (de har bestämt vart vi ska åka...).
    Är det fint där med fina stränder och klart fint vatten? Eller måste man åka båt ut någonstans för att få uppleva de fina ställena som man ser på foton och i kataloger? I resebroschyren om Phuket ser det ju väldigt fint ut i Phuket...

• Hanakana

Hur funkar vaccumpåsarna egentligen? Blir kläderna jätteplatta i dem?

• Hanakana

Jag undrar också ifall man kan dela på babagevikten mellan 2 vuxna och 1 barn över 2 år.
    Kan man packa mera (över tillåtet bagagevikt för 1 väska) i 2 väskor och checka in dem utan övervikt?
    En 4-åring kan ju inte dra en hel resväska... Och det går ju åt packning till barnet också...
    Vi reser med Fritidsresor (TUIFly Nordic). Boeing 747.

• Hanakana

Jag som trodde att man isåfall hade rätt till sammanlagt vikt på 20x3 kg (d.v.s 60 kg) och att man kan
    fördela det t.ex i 2 väskor med upp till 30 kg i varje väska...

• Hanakana

Är det någon som har åkt med Jade Travel?
    Egentligen hade vi tänkt att åka med Fritidsresor, men så har vi
    kollat upp Jade Travel och haft flitig mailkontakt. De verkar så
    otroligt trevliga och seriösa!
    Men nu är det så att vi är tvungna att betala flygbiljetterna direkt nu (nästan 21000 kr
    totalt för 2 vuxna och 1 barn med reguljärflyg Arlanda-Bangkok och därefter
    inrikesflyg Bangkok-Phuket. Allt med Thai Airways.).
    Någon mer som också har fått betala flygbiljetterna direkt efter bokning?
    Det är ju trots allt en stor summa som man måste betala ca 9 månader innan
    själva resan. Iofs har vi fått ett avbetalningserbjudande med Nordea, men då
    måste man betala HELA resan, d.v.s flyg+boende på 4 månaders delbetalning.
    Och allt har funkat ok sedan med flyg och boende när ni har bokat med Jade Travel?

• Hanakana

Vad bra, då var det som jag trodde från början - att Jade Travel är seriösa. Det är bara det att det känns lite osäkert att betala in en så stor summa (21000 kr) nästan 9 månader innan avresan... Men deras oerhört proffsiga och trevlig sätt avslöjar näsatn att de är att lita på! Rekommenderar dem hittills!

• Hanakana

Vi har bokat boende i Kata Beach. Någon som har bra (eller dåliga) erfarenheter därifrån? Vad ska man undvika? Och vad är bra? Priserna - är de höga där? Har hört att det är billigare att åka longtail-boat från Karon Beach än från Kata Beach. Tyvärr verkar det vara mycket dyrare i Kata än Karon. Gäller det även restauranger månntro?

• Hanakana

MissCh: När är det lågsäsong i Phuket (Kata)? Nu blev jag orolig, vi vill ju gärna kunna bada i havet också. Tröttnar lätt på att ligga vid hotellpoolen i 14 dagar... Vi åker i slutet av mars och lite in i april. Vi har hört att Kata ska vara bättre än Karon just p.g.a att det inte finns några farliga undervattensströmmar i Kata Beach. Hoppas det iaf... Vad kostar det ungefär att åka longtail-båt ut till "finare ställen" med vit sand och klart vatten (från Kata Beach)?

Vi ska bo på Orchidacea Resort, ett enkelt budgethotell fast ändå med ac, pooler och restauranger. Har hört att de ska ha god frukostbuffé där. Någon som har varit där/känner till hotellet?

• Hanakana

Vi rekommenderar verkligen Jade Travel! De besvarar mailen omedelbart, och framför allt svarar de på ALLA frågor man har. Dessutom är de supertrevliga och tillmötesgående!

När vi jämförde priser med flyg (Thai Airways) och hotell i Kata Beach var Jade Travel klart billigast.
    Vi jämförde med just Odenresor och sedan med ABCTours. De svarade dessutom knappt på mailen
    man skickade... Och deras hotellpriser var hårresande.

Jade Travel tror jag också är rekommenderade av Thai Airways. Hoppas jag iaf...
    Tyckte jag har läst det någonstans på nätet.

• Hanakana

Usch, vad ledsen jag blir, vad tråkigt... Vi har bokat 2 veckor till Kata Beach. Trodde det skulle vara ett barnvänligt och fint ställe... Åker med Thai och bor på Orchidacea Resort. Synd om man "slösar bort" pengarna på
    ett dåligt ställe. Finns det något som är positivt med Kata månntro? Någon? Vi åker i slutet av mars, är det fortfarande högsäsong då? Hoppas man kan bada lite i havet då iaf...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)