• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ok, tack, får se hur nöjd jag är med shoppingen så bokar jag en sådan utflykt sista veckan i sådana fall, låter som att det var bra ställen i alla fall. Märkeskopiorna antar jag att man lika gärna kan köpa i Ao Nang eller Khao Lak. Finns det flera ställen att handla i Khao Lak, eller är det bara ett centrum, har inte riktigt fått grepp om stället ännu? Det ska finnas en marknad där polisbåten är uppspolad, var det bara någon viss dag eller hur var det med det?

Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-07-28 19:54:39 följande:
    En sista gång, tips på bra småsaker att ta med för att roa en tvååring på flyget? Vi åker till Ullared i helgen och tänkte handla där :)
    Nu vet jag inte om de passar en tvååring, men våran 10-månaders fick dessa bilar nu när vi åkte till Norge och älskar dem! De är väldigt praktiska eftersom man staplar dem i varandra och sparar då välbehövd plats! :) En har en skallra i sig, en har en snurrsiren på taket, en har en sollucka och en har en brandstege. Betalade 60 kr i början på juli och de är från Fisher Price. Rekommenderas! :)

http://www.amazon.co.uk/Mattel-Brilliant-Basics-Nesting-Vehicles/dp/B00000IZQI/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=toys&qid=1280341033&sr=8-4
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-06 23:01:15 följande:
    Milea: Det hade varit toppen att åka till Krabi, men har inte hittat ngt flygbolag dit. Ving/Fritidsresor hade bara det alterantivet som två-veckorsresa. Resan vi har hittat kostar för oss strax över 22 tkr och då är restiden strax över 10 timmar. Men så klart - sparar man tusenlappar - kan man ju leva med lite skrik. Man får väl värdera skriket i hundralappar... Vid er förra resa, var er kiddo spädis då? Fick ni låna "säng" att ha framför sätet, eller hur fungerade det?

TessaG - skall även kolla från Köpenhamn. Om det skiljer sig mkt i pris kan man ju leva med att ta tåget ner.
    Vi åker non-stop till Krabi i 4 veckor med Fritidsresor i november, men vi har även hotell med dem, så det kanske är annorlunda, eller var det fullt på 4-veckorsresorna?
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-07 11:56:17 följande:
    Har ej kollat 4-veckorsresor. Kanske är just att de har två respektive fyra veckor. Skall kolla upp detta. Vet dock inte om vi kan vara borta så länge som fyra veckor, men det hade ju förstås varit härligt, härligt...  Åker ni också från Landvetter?
    Ja, det var nog så att de inte hade treveckors till Krabi, för de flyger nog bara varannan vecka dit. Vi åker oxå från Landvetter, känns väldigt lyxigt med non-stop. Första två veckorna är vi i Ao Nang och de andra två i Khao Lak. När är det ni funderar på att åka?
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-08 14:41:48 följande:
    Vi planerar att åka i slutet av december/början av januari. Jag har meddelat mitt jobb att jag skall vara tillbaka runt vecka 3 från föräldraledigheten, men va fan, man kan väl skjuta en vecka till på det. Blir väl bara att räkna lite på det. En vecka mer eller mindre kan väl inte slå så mycket mer i hushållskassan?

Hur reser ni runt mellan Ao Nang och Khao Lak? Får man fråga vilka hotell ni skall bo på? Hur gamla är ert/era barn?
    Ja, det verkar väldigt utplockat på charterresor, våran kombination tog slut på en vecka i mitten av december... Kanske dock går att ringa de som någon föreslog så kanske de är mer flexibla.

Vi tog transfern från Fritidsresor, kostar 160 kr * 2 för all transfer. Står att vi ska få åka med bussen till Krabis flygplats och sedan med de nya resenärerna till Khao Lak, men att det även kan ske med taxi eller minivan. Kanske inte är så många som åker till Khao Lak från Krabi, så vi får väl se vad det blir. Vi tänkte iaf passa på att äta lunch på flygplatsen eftersom det kanske blir någon timmes väntetid eller två.

Vi ska bo på Ao Nang Villa Resort och sedan Khao Lak Exotic Seaview. Våran son är 10 månader nu, men blir 13 ½ när vi åker, hoppas att allt ska gå bra, han älskar att bada, så vi hoppas att han ska komma att älska Thailand lika mycket som vi! Skrattande

Hoppas att ni kan hitta någon resa, men som sagt, det kanske kan vara en idé att ringa och be dem söka lite. Nonstop-flyget känns verkligen lockande, det var inte det på hemresan när vi bokade, men det har blivit ändrat sedan dess, bara att tacka och ta emot!!
    Oscar 091001
  • winters
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 18:29:14 följande:
    Åker ni den 30/11?
    Näe, vi åker den 15 november, men till Khao Lak åker vi den 30 november.
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-08-11 06:55:43 följande:
    vi har kört på ca 26 grader, dock utan barn med.
    Vi har oxå haft 26-28, utan barn. Men visst borde de klara det, det upplevs ju som svalt iom ACn, eller?

Hur ska ni göra med pyjamas, vissa (de flesta) kvällarna vill vi kunna gå ut med Oscar i sulkyn när han förhoppningsvis sover. Blir det för varmt med långärmad pyjamas då, ska vi bara köra på de kortärmade historierna?
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-08-11 10:59:10 följande:
    Jag själv hade ofta långbyxor på kvällarna :) Jag är iof en fryslort, men jag upplevde att man snabbt vande sig vid värmen och då blev kvällarna svala.
    Vi packar bara med kortärmad pyjamas om vi ens packar med det. dottern är varm av sig. vill ni kan ni ju ha med en tunn filt istället. finns ju "nätfiltar" som bör vara svala. Mysigt att bädda ner sig lite om man ska sova :)
    Japp, så får det bli, så får han ha en långärmad på planet, för där fryser jag alltid iaf! :)
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)