• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

stockrosen skrev 2010-06-30 18:51:44 följande:
    Ja, det skall vi också göra sen.
    Men det där me Resorb...var det inte nåt fel på det sist? Har för mig att barnen blev riktigt sjuka av det. De tog upp det på nyheterna för någon månad sedan.............(minns dock inte om det hette Resorb),.....
    Har oxå för mig det, men var det inte att de upptäckt att man kunde förvärra magsjukan om man överdoserade det?
    Oscar 091001
  • winters
    Flamma skrev 2010-06-30 20:12:01 följande:
    Ingen som har lust att göra en lista på ett lämpligt reseapotek när man reser med barn?
    Bra idé, jag börjar med det som jag har tänkt på hittills!

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé

Vad har man för typ brännmaneter nuförtiden? När jag var liten var det salubrin som gällde.

Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-06-30 20:39:48 följande:
    myggmedel, tydligen är det extra hög risk för denguefeber nu, iaf i Phuket;
    www.phuketgazette.net/archives/articles/2010/...

Jag tänkte köpa det därnere, många som har tipsat om Baby Johnson, men det är bra att ha med på listan så att man inhandlar det någon gång iaf.

Salubrin verkar inte användas längre, kollade på sjukvårdsrådgivningen, och de rekommenderade xylocain och/eller hydrokortisonsalva.

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé
    Myggmedel - Baby Johnson har rekommenderats som köps i Thailand
    Hydrokortisonsalva

Oscar 091001
  • winters
    Delfinen skrev 2010-07-04 09:22:52 följande:
    Ett annat bra tips är;
    packa inte ALLA barnens saker i en väska utan sprid i ett par väskor. För försvinner en väska är man lite strandsatt.. de har inte direkt samma typer av kläder, saker och attiraljer i Thailand som man kanske önskar. Vi packade ungefär samma saker i två väskor - dvs. delade upp blöjorna, kläderna, sakerna, toalettsakerna, osv.
    Det är ett mycket bra tips! Sist försvann min väska i Bangkok, den dök upp efter några timmar, men ändå, hade alla mina saker där så vi fick vänta på hotellet tills den kom... Har packat i olika väskor sedan dess, packar även ett ombyte och ett par badkläder i handbagaget så att man ska klara sig några timmar iaf! :)

Ska till Ullared i morgon och såg i den senaste tidningen att de hade vakuumpåsar där, tänkte prova att packa med det, för det var väl någon som tipsade om det!
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2010-07-04 17:32:30 följande:
    Jag undrar också ifall man kan dela på babagevikten mellan 2 vuxna och 1 barn över 2 år.
    Kan man packa mera (över tillåtet bagagevikt för 1 väska) i 2 väskor och checka in dem utan övervikt?
    En 4-åring kan ju inte dra en hel resväska... Och det går ju åt packning till barnet också...
    Vi reser med Fritidsresor (TUIFly Nordic). Boeing 747.
    Jag har för mig att jag har läst att man får fördela vikten hur man vill, men att en väska inte får väga mer än 32 kg. Men jag minns inte riktigt om det gällde charter eller reguljärt eller båda...
    Oscar 091001
  • winters

Ja, det borde stämma. Om ni inte är borta minst fyra veckor för då får ni ha 3*30 kg och då tror jag att ni måste ha 3 väskor för att få maxvikten per väska att gå ihop.

Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2010-07-04 17:27:12 följande:
    Hur funkar vaccumpåsarna egentligen? Blir kläderna jätteplatta i dem?
    Det verkar som det, men jag har inte testat ännu, återkommer om det är sådana utan behov av dammsugare som de har på Gekås i morgon, annars tänkte jag försöka hitta de här, verkar som att Mekonomen säljer dem:
    http://www.attendra.se/produkt/spacebag#travel
    Oscar 091001
  • winters

Förvaring / Ordning & Reda
    Artikelnr: 40-BRS9112
    Benämning: Vacuumpåsar
    Fabrikat: SpaceBag
    Info: Space Bag Travel är ett fantastiskt förvaringssystem som genom att ta ut luften ur vacuumpåsen genom de ventiler som sitter på ena sidan av påsen reducerar volymen med upptill 50% och som skyddar dina kläder från t ex läckage från necessären i resväskan. Space Bag Travel är ett måste för dig som reser lätt – är back-packer eller friluftmänniska– Travel är både vattentätt och skapar extra utrymme! Levereras i 3-pack (1 L 45x57 cm + 2 M 34x49 cm).
    Info: SpaceBag
    Pris: 185.00 kr

Oscar 091001
  • winters
    Jackie85 skrev 2010-07-05 10:13:04 följande:
    Jag har 2 st sånna 3 pack, fast mina är köpta från Oriflame för ca 30 spänn per 3 pack och de är kanon att ha med på resan, speciellt när man shoppat loss i Bangkok.
    Jag hittar inte :( Har du någon länk?

De på Gekås var sådana för dammsugare.

Annars får det bli Space Bags från Mekonomen, tänkte prova dem på sommarens Norgesemester! :)
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)