• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • elinaehn

En fråga... Vi har bara rest till thailand vintertid förut. Då har jag kunnat ställa väskorna i vinterkyla ett par dygn när vi kommit hem för att ta död på eventuella medresenärer... Hur gör man när man reser på sommaren? Hur gör ni, har ni kläderna packade i väskan som är stängd hela resan eller använder ni garderoberna på hotellet? Andra tips?

• elinaehn
    Peak skrev 2014-04-01 10:40:51 följande:
    ja minns bara mars som hemsk månad i Thailand, man var konstant blöt!
    Vi har varit i mars tre år i rad. Det har regnat en liten stund rätt många gånger. folk har pratat om att regnperioden liksom kommit i förväg. men! i övrigt har vädret varit underbart. luftfuktigheten o värmen brukar vi vänja oss vid på något dygn. Hoppas ni också känner så. Jag älskar  den där värmen, inte minst för att den trollar bort värk ur kroppen!
    I år ska vi dock resa i sommar, jag hoppas hoppas värmen fortfarande ändå gör sitt mirakel...
  • TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-22 17:48:45 följande:

Hej! Ni som varit i Thailand både hög o låg/sen säsong. Är de nån skillnad på luftfuktigheten? När vi klev av planet igår kändes de sön att kliva in i en bastu. Så fruktansvärt kvavt o ja började fundera på vad vi gett oss in på egentligen :-P inte blev de bättre av att sonen på 6 år blev åksjuk av Fritidsresors transferbussen som körde som en galning. :-P men nu har vi börjat vänja oss något vid värmen ialf. Men tänkte höra om de e nån skillnad på januari o mars med tanke på fukten?

Det är stor skillnad på tex dec o juni. På lågsäsong är luftfuktighet på 98% inte ovanligt. Högsäsong är mer torr och het, peakar typ i feb-mars och kan bli 45 grader varmt.
  • TomMon
    Peak skrev 2014-04-01 10:48:03 följande:
    Ja det gör han. man får väl pricka in jullovet så egentligen blir det väl inte jättemånga dagar då, julen ligger ju bra i år! Så jag får det till 11 dgr att ta ledigt, 9 i år och 2 nästa år. Det borde väl gå bra!?

Men visum? Är det krångligt? Kostnad?

Tänk om man kunde hyra ut sitt hus när man är borta i 5v, vad mycket man skulle spara då! Men vem vill hyra ett hus om man inte bor i Sthlm Rynkar på näsan

Det borde inte bli problem nej.

Ang visum så hade jag förberett innan resan genom att fråga Thailands ambassad i Stockholm om ett så långt visum som möjligt. Det gjorde jag, jag skulle iofs jobba men man vet aldrig vad de kan hjälpa till med! :)
  • 101
    nellang skrev 2014-03-16 21:49:36 följande:
    Hej Ska till Thailand (Ao Nang) i november med en 4åring och en bebis (6 månader). Läste att det är bra att ta med vagn även för de äldre barnet då de kan somna i vagnen på restaurangen. Använder väldigt sällan vagn idag till sonen. Kanske är det klokt att ha med en, vad tror ni? Sonen har aldrig somnat i min famn eller hemma i någons soffa.
    ja var med min fyråring och bebis 5 mån i ao nang nu i feb, 
    jag hade inte med vagn
  • elinaehn

alltså. En fråga. kastar ni toapapper i toaletten på hotellen eller i korgen bredvid? jag är osäker varje resa så nu tänker jag fråga Skäms

• Pojkmamma2
    elinaehn skrev 2014-05-08 21:05:09 följande:

alltså. En fråga. kastar ni toapapper i toaletten på hotellen eller i korgen bredvid? jag är osäker varje resa så nu tänker jag fråga Skäms

Haha, ja å mon gubbe hade jätte problem med de där, vi slängde kisspapper i papperskorgen men når vi gjort nr 2 så vek vi ihop pappret flera ggr så de blev jätte litet å spolade ner nr 2 för sig o papper för sig. Kunde inre med att slänga i papperskorgen :/ å de funkade kanon
  • Acefi

Ingen här som rest med Aeroflot de senaste åren? Jag reste med dem -99 och det var inte ett dugg kul. Skabbiga toaletter och allmänt otrevligt. Nu har vi dock sett att de har nya plan. Någon som sitter inne med lite erfarenheter och vill dela med sig?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)