• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • mammaochspecialpedagog

Hej på er Thailandsveterander!

Jag och maken har rest en del i Thailand innan barnen föddes,nu kan vi inte hålla oss längre utan vill iväg hela familjen. Barnen kommer att vara 3,5 och 6 år- vi planerar att åka mars/april 2015.

Hur långt innan är det vettigt att boka biljetter? Vi kommer troligen att resa med Emirates via Dubai- ngn som har erfarenhet av dem?

Förhoppningsvis kan vi vara borta 3 veckor, i värsta fall bara 17-18 dagar. Vad ska man välja? Samui var vi inte så nöjda med och Phuket är uteslutet. Funderar på Ao Nang och att ta sig ut till ngn av öarna lite som man känner för det. Åka båt med våra tre små känns dock lite läskigt, vi är familjen otur med stort O- händer alltid olyckor och eller sjukdom så det känns lite riscy att vara långt ifrån ett sjukhus. Hade tänkt ta Bangkok på vägen hem och stanna där 2-3 dagar.

Vad gäller boende, det känns viktigt att det är hyfsad standard med tanke på barnen. Hur är ett 3 stjärnigt respektive 4 och 5 stjärnigt hotell med thailändska mått?  

Vad är era bästa tips och smultronställen?

• HaltaLotta

Tips till mig också?

Planerar att ev resa till Thailand feb./mars 2015 med fyra barn äldsta 10 yngsta 15 månader.

Aldrig varit på långresa förr öht utan bara charter inom Europa.

Vill komma så billigt undan som möjligt o behöver tips på typ allt vart ska man åka? Hellre lugn o ro än massa turism. Hur ska man bo? Hur gärna hus/ lägenhet. Flygbolag? Boka när? InternetSidor att rek

Ang bokning?

Det ska alltså va billigt, enkelt och helst inte charter. Tänker oss 2-3 veckor.

Nån som orkar delge

Tips?

• mammaochspecialpedagog

Jag har redan kommit fram till att det dyraste för vår familj är att resa via något svenskt bolag. Vi väljer mellan att flyga med Qatar eller Emirates och det blir troligen Emirates pga bra flygtider, goda omdömen och bra pris. Vi är 5 personer, 2 vuxna och 3 barn mellan 3-6. För oss kostar biljetter CPH-BKK ca 25 000:- med emirates i ekonomiclass. Inrikesflyg med Bangkokair ca 4400:-. Jag velar lite om man vågar boka direkt via bolaget eller om man ska låta det gå via typ Ticket....

• candyheart

BOKA VIA JORDENRESOR.NU!!!

De kan Thailand och de kan hitta så jäkla bra priser om man ger de några dagar att leta samt om man är lite flexibel med datum.

Vi reser imorgon med Emirates via Dubai. 2 vuxna 1 7-åring och en 3 månaders. Vi betalar 15700 kr totalt. 5000 kr per person och 700 kr för bebis i babycot. Vi blir borta en månad.

Det blir ett byte, vi fick prisuppgift med Thai airways direkt för 24 000 kr. Så det beror på hur bekvämt man vill ha det. 

Jag har en kompis som bokat sin tredje resa via dem och åker nästa vecka. Min mans kusin har bokat med dem också.

Allt är ordning och reda och de kan hjälpa till med massor. Flera av dem är Thailändare och har själva jobbat på Thai airways och liknande.

Ge dem en chans, ring och kolla, de kan ju ha resor redan nu inför 2015.

Själv checkade jag nyss in! Weeeee vad spännande.

Mamma till två underbara små hönor. Meja och Iris.
  • HaltaLotta
    candyheart skrev 2014-02-25 13:36:04 följande:

BOKA VIA JORDENRESOR.NU!!!

De kan Thailand och de kan hitta så jäkla bra priser om man ger de några dagar att leta samt om man är lite flexibel med datum.

Vi reser imorgon med Emirates via Dubai. 2 vuxna 1 7-åring och en 3 månaders. Vi betalar 15700 kr totalt. 5000 kr per person och 700 kr för bebis i babycot. Vi blir borta en månad.

Det blir ett byte, vi fick prisuppgift med Thai airways direkt för 24 000 kr. Så det beror på hur bekvämt man vill ha det. 

Jag har en kompis som bokat sin tredje resa via dem och åker nästa vecka. Min mans kusin har bokat med dem också.

Allt är ordning och reda och de kan hjälpa till med massor. Flera av dem är Thailändare och har själva jobbat på Thai airways och liknande.

Ge dem en chans, ring och kolla, de kan ju ha resor redan nu inför 2015.

Själv checkade jag nyss in! Weeeee vad spännande.

Mamma till två underbara små hönor. Meja och Iris.
    Tack för tipset! Ska absolut kolla in sidan!!!

Ha en härlig resa!!! :)
  • Pojkmamma2

Hej..! Vi ska nu för första gången göra en utlandssemester med familjen. Jag, sambon o våra 2 söner på 5 & 6,5år.

Vi ska vara i khao lak, 4,5 km från centrum på fritidsresors khao lak ibriza resort. Funderar nu lite på hur man ska sysselsätta barnen på planet i 11,5 timme som dessutom går dagtid härifrån. Hade vart mkt bättre om det va nattflyg som ving har exvis. Som de e nu kommer vi va framme 00 svensk tid i Phuket, alltså 6 på morgonen thaitid.

Hur är de med jetlag? Kommer banen kunna sova efter en 11,5 timmars flygresa o kan man vänta sig lång väntetid på hotell rummet innan man får tillgång till det? Och hur sysselsätter man barnen på bästa sätt på planet?

Vi planerar att ha med oss 21,000 sek under de 2 veckor vi ska vara där. Tror ni det räcker? Tänkte göra en djungelutflykt med elefantridning, en resa med buss till Phuket o äventyrsbadet där samt lite shopping i Phuket. Ev en snorkel utflykt till nån ö och turas om att snorkla medan den andra är på stranden med barnen. Övrigt ska vi bara bara på hotellet o stranden o åka in till khao lak o gå på nån resturang där, kolla in Tusnami museet osv.. Så tror ni 21.000 kr räcker till de vi planerat? Några få utflykter, mat (lunch och middag samt dryck) och lite shopping?

• TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-02-27 17:41:46 följande:

Hej..! Vi ska nu för första gången göra en utlandssemester med familjen. Jag, sambon o våra 2 söner på 5 & 6,5år.

Vi ska vara i khao lak, 4,5 km från centrum på fritidsresors khao lak ibriza resort. Funderar nu lite på hur man ska sysselsätta barnen på planet i 11,5 timme som dessutom går dagtid härifrån. Hade vart mkt bättre om det va nattflyg som ving har exvis. Som de e nu kommer vi va framme 00 svensk tid i Phuket, alltså 6 på morgonen thaitid.

Hur är de med jetlag? Kommer banen kunna sova efter en 11,5 timmars flygresa o kan man vänta sig lång väntetid på hotell rummet innan man får tillgång till det? Och hur sysselsätter man barnen på bästa sätt på planet?

Vi planerar att ha med oss 21,000 sek under de 2 veckor vi ska vara där. Tror ni det räcker? Tänkte göra en djungelutflykt med elefantridning, en resa med buss till Phuket o äventyrsbadet där samt lite shopping i Phuket. Ev en snorkel utflykt till nån ö och turas om att snorkla medan den andra är på stranden med barnen. Övrigt ska vi bara bara på hotellet o stranden o åka in till khao lak o gå på nån resturang där, kolla in Tusnami museet osv.. Så tror ni 21.000 kr räcker till de vi planerat? Några få utflykter, mat (lunch och middag samt dryck) och lite shopping?

Vi brukar vara nere i ca två veckor och gör då av med 10000-12000, då är boendet betalt sedan innan. Er budget räcker till mycket lyx! Vi åt gott närhelst vi var sugna, åkte mycket taxi och var på 2-3 utflykter typ elefanttrekking. Sist var barnen 4 och 5 år.

När det gäller flygresan så hade vi med oss en iPad och ett Nintendo ds. Vi använde dem knappt på flyget då det fanns filmer och spel i sätet som barnen var helt paralyserade av de stunder de var vakna. Jetlaggen är värst på hemresan, iaf för oss som nästan alltid åker med Thai Airways och landar i Köpenhamn vid 7 på morgonen. Packa även ner lite överraskningar, typ snacks eller någon pysselbok, kan vara poppis om humöret tryter!
  • elinaehn

Pojkmamma: jag skulle inte ta med barnen på tsunamimuseet... Min dotter fick många tankar av att bara åka förbi ödetomter...

• The75

Alla får självklart göra som man vill men efter att ha fått höra och se vad dom gör med elefanterna för att få dom att foga sig skulle jag aldrig åka på elefant utflykt stackars djur det var hemskt att se reportaget som tv 4 visade kan vara värt att tänka på

• standby

Hemma igen efter två härliga veckor i Ban Phe. Vädret var inte helt topp men åååå vad skönt med värme.
    Parken i Nong Noch var trevlig, hoppas de behandlar sina elefanter hyfsat där...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)