• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • obelix

Vilket skulle ni rekommendera?

Vi åker 2 vuxna och 2 barn (6 & 8år)

Hade först tänkt flyga till Bangkok sen vidare till hua hin för att sen dra söder ut...

Men.... Vi har nu funderat på att flyga till Phuket och sen luffa lite, vi ska vara borta ca 5 veckor, i jan-fen 2014

Hur hade ni gjort och vad hade ni besökt?

• är du min

Hej! Vi, min man, jag och våra två barn 5 år och 1,5 år, ska åka till Kamala beach! Så nu tänkte jag kolla om någon har några bra tips åt oss? Vi kommer på Sunwing och där ingår sulky, tror ni den är ok eller ska man släpa mig sig en egen?

• MissCh

Hej, har ett par frågor om visa-run från Koh Lanta/Krabi, till er som har erfarenhet av det. Vet att när man gör en 30 dagars förlängning i Krabi town så behöver man inte ta med barnen. Likadant när man tar en minivan fram och tillbaka till Malaysia. Nu undrar jag om det är samma sak om man flyger ut i landet t ex till Singapore, är det ok att lämna barnen hemma och få förlängt till alla (tänker nu på double entry).

Sen tänkte jag också höra vilka städer som är billiga att åka till med direktflyg från Krabi för en visa run, några tips? 

• Marsipanprinsessan

Undrar samma som Obelix, vad är ett "bra pris" på flygbiljetter i februari ungefär?

är du min: vi bodde på sunwing i Kamala år 2011 och hyrde deras sulky, var helt ok vad jag kan minnas.

För övrigt kom vi hem från Khao Lak natten till fredag. Har haft två fina veckor därnere, förutom att vår lilla tjej fick magsjuka och blev inlagd i tre dagar. Brukar alltid ta en extra reseförsäkring, men denna gången nöjde jag mig med hemförsäkringen... Surt eftersom jag antar att jag ej kommer få ngn kompensation för de dagar som "försvann" (hon blev dålig på onsdagkvällen, vi var inne på rummet två dagar och därefter inlagd på lördagen. Utskriven och pigg igen måndageftermiddag.) Nåväl, viktigast är ju att hon är frisk. Fast nästa gång åker vi tre veckor, som det är nu känns det som vi bara fick en hel vecka.

• är du min

Resande och Marsipanprinsessan: finns det myggnät till vagnen eller tog ni med eget? Hur är det med vaccinationer för barnen? Ni som har bott på Sunwing Kamala beach, vad tycker ni?

• Smilla75
    Marsipanprinsessan skrev 2013-03-03 07:38:41 följande:

Undrar samma som Obelix, vad är ett "bra pris" på flygbiljetter i februari ungefär?

är du min: vi bodde på sunwing i Kamala år 2011 och hyrde deras sulky, var helt ok vad jag kan minnas.

För övrigt kom vi hem från Khao Lak natten till fredag. Har haft två fina veckor därnere, förutom att vår lilla tjej fick magsjuka och blev inlagd i tre dagar. Brukar alltid ta en extra reseförsäkring, men denna gången nöjde jag mig med hemförsäkringen... Surt eftersom jag antar att jag ej kommer få ngn kompensation för de dagar som "försvann" (hon blev dålig på onsdagkvällen, vi var inne på rummet två dagar och därefter inlagd på lördagen. Utskriven och pigg igen måndageftermiddag.) Nåväl, viktigast är ju att hon är frisk. Fast nästa gång åker vi tre veckor, som det är nu känns det som vi bara fick en hel vecka.

Vi betalar med kort och har då sådan försäkring på VISA el MASTERcardet. Tar aldrig separat försäkring. har aldrig varit problem att få ersättning mot läkarintyg.
  • Resande

Är du min- fanns ej nät så vi hade med eget, mygg var det gott om däremot. Vi har bara grundvaccinationerna till våra så 5-mån hade bara fått en spruta eller kanske två. Hep A/B är väl inte fel att ta i dagens samhälle.

• Marsipanprinsessan

är du min: vi är jättenöjda med Sunwing Kamala! Bodde på Kantary Beach den här gången (i Khao Lak) och föredrar faktiskt Kamala. Massor med barn, superfint poolområde, jättefräscha rum...åh, skulle lätt kunna åka tillbaka!! Jämfört med Khao Lak fanns det noll mygg i Kamala. Så upplevde vi det iallafall. Jag fick inga bett 2011, denna resan hade jag mer än 40 myggbett på enbart benen.. Nät fanns ej. Tog nog med eget, minns ej. Jag var höggravid (typ)  när vi åkte och myggen gillade väl inte det.

Smilla: är jätteglad och lättad, har pratat lite kort med vårt försäkringsbolag och visst kommer vi få ersättning för vissa dagar!! Tyvärr skrev inte utskrivande doktor att vi skulle stanna inomhus på utskrivningsbeskedet, men vi har åtminstone läkarintyg för fem dgr. Sista veckan blev ju mer eller mindre förstörd. Vet inte hur mycket/lite man får, men det känns kanske som ett litet plåster på såren iallafall!! 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)