• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Marsipanprinsessan

Hoppas jag inte pajar tråden med mitt "nybörjarsnack" men måste återigen ställa en korkad fråga: vad är egentligen ett bra pris på flygbiljetter till ex Bangkok/Phuket i typ februari/däromkring? Pratade med en ytlig bekant idag som sade att hon köpte sina biljetter ett år i förväg "för typ ingenting". Men vad är det? Kunde inte med att fråga, vi känner ej varann. Jag har bara charterpriser att jämföra med och det är ju apdyrt.

Hur är vädret i mars? Drömmen vore ju att åka i typ januari och stanna ett par månader... Har sett väldigt varierande priser på hus osv. Ngn som har koll på hur Phuketområdet brukar vara under sommaren?
    Tacksam för svar!! 

• loppis7

Vi ska åka 12/12-9/1 är 2 vuxna o 2 barn 5 o 7 år vi åker med Thai till Krabi o betalar ca 30000 kr vilket jag tycker är ganska ok då det är väldigt dyrt den tiden o vi åker dit med ganska snabb flygtid, hade kommit undan billigare om vi hade åkte några dagar tidigare med Air China( 17000kr) men då till Bangkok

• Merkuríus
    Marsipanprinsessan skrev 2013-03-06 16:13:01 följande:
    Hoppas jag inte pajar tråden med mitt "nybörjarsnack" men måste återigen ställa en korkad fråga: vad är egentligen ett bra pris på flygbiljetter till ex Bangkok/Phuket i typ februari/däromkring? Pratade med en ytlig bekant idag som sade att hon köpte sina biljetter ett år i förväg "för typ ingenting". Men vad är det? Kunde inte med att fråga, vi känner ej varann. Jag har bara charterpriser att jämföra med och det är ju apdyrt.

Hur är vädret i mars? Drömmen vore ju att åka i typ januari och stanna ett par månader... Har sett väldigt varierande priser på hus osv. Ngn som har koll på hur Phuketområdet brukar vara under sommaren?
    Tacksam för svar!! 
    Vi var i thailand i feb/mars superbra väder, var även i thailand i november månad mindre bra då det är regnperiod då hehe då var det fint väder med sol fram till mellan 14-15 sen ÖSTE det ner.
  • Camilla D

Hej igen i tråden!
    Nu börjar sakta planerna (eller i alla fall sparandet) för nästa Thailandsresa ta form.
    Vi är ju 6 i familjen så det blir lite dyrt... dessutom kommer de två största barnen vara över tolv, så då får vi betala för 4 vuxna och 2 barn.  Jag studerar dessutom så sparandet kommer ta lite tid
    Planen är att åka 25 dec 2014 och vara borta 3 v. (Då bör barnen få ledigt från skolan, inga nationella prov och inte mer än 10 skoldagar att bevilja och jag kommer nog bara missa en vecka i min skola, klarar jag nog att ta igen?!)
    Flyg skall vi boka reguljärt, men med vilka???? Helst direktflyg eller max ett byte.
    Hyra hus eller lägenhet där, men vart???
    Har enbart varit på Phuket sidan innan. Är ute efter fina vita så folktomma som möjligt men ändå barnvänliga stränder. Mysiga marknader och lite shopping.

Snälla, bara ÖS på med tips! Om flygbolag, husuthyrare, platser osv osv!!

Tack Skål

• Btrix

Vi bokade 'sista minuten' flyg via Apollo. Bokade på nyårsafton och avfärd 29 mars ð??? borta i 2 veckor
    Vi betalade 24000kr för 2 vuxna, 2 barn och ett spädbarn.
    Bokade boende via sawadee 12 nätter på Lanta för ca 5000kr, och 2 nätter på sunwing kamala för ca 1000kr

• Jossanjo

Camilla, ingen ide att tipsa om flygbolag, då det händer så mycket på marknaden, men då ni har relativt stora barn tycker jag ni skall ta reguljärflyg ner. Flyg till Bangkok och utgå där ifrån, det är billigt att flyga inrikes sen mot det stället ni skall bo. Att boka flyg med Apollo och Ving är mkt dyrare än reguljärbolagen, efter som resbolagen vill att man skall boka boende via dem. 
    Eftersom du skall åka över jul är det ju dyrt. Vilket gör att du bör vara ute i god tid. Dom biljetterna blir inte billigare närmare avresa.

Titta mer på restiden och icke mellanlandningar kontra pris.
    Norweigen börjar tex köra from i höst, SAS kör med en mellanlandning i Köpenhamn. ThaiAir kör direkt. Quatar kör mellanlandning men har fantastisk service. Jag har rest mycket med saudarabiska bolag och det är rika bolag så dom spar inte som tex SAS.

Sen har du Turkish, mer budget men har ändå hört bra om dom. Mellanlandar i Istanbul ofta. Ett bolag som har dåligt rykte som hänger med från förr är ju Aeroflot, dvs Ryska. Dom är bra idag. Dock har dom tyvärr ofta lång mellanlandning på hemvägen.

Vi åker Thai Air nu, mellanlandar i Bangkok 1,5 timma sedan vidare med ThaiAir ner till Krabi, vi betalar 5800 kr inkl avbokningsskydd per person för oss vuxna. Barn över 2 år har ju 25% rabatt på biljetterna och barn över 11 betalar fullt.

Boka boende separat. Jag har inte varit i Thailand sen -96 men många i min omgivning har stor erfarenhet,  samt en kompis mamma bor där 7 v varje år.
    Vill ni ha lugnt skall ni ju inte vara i Phuket, många säker Phuket inte är vidare barnvänligt och smutsigt och stökig stad.

Du har ju massor med öar på båda sidorna, du har Kao Lak. 
    Gå in på Thailandsguiden tex och läs. Googla fram dom största Thailandssidorna och läs, googla meningar så fpr man ofta upp forum.

Vi bokar flyg och boende själva och vi har räknat att vi spar över 15 000 kr mot att vi skulle bokat Ving två v.
    Då har vi valt bra hotell.

Lycka till!

jo, tror du bara kan boka flyg max 365 dagar innan avresa eller ngt sånt så du kan nog inte boka förrän i jul.
    dock vet jag inte om jag har rätt i detta påstående men jag har för mig att det är så.

• TomMon

Jag kollar lite olika sidor och jämför hotellpriser. Hittills har det blivit www.think2travel.com rätt ofta. De verkar ha bra deals i Krabiområdet, ofta slår skillnaderna på ett par tusenlappar mot andra sidor, iaf på de hotell vi brukar sikta in oss på.

• Anne69

Vi har bokat det mesta via booking.com eller agoda.se, någon gång via hotels.com och r24.org. Ibland kan det vara svårt att boka med barnen, men man får kolla barnvillkoren noga så att man inte åker på några obehagliga överraskningar. Vissa priser är också utan skatter, så det behöver man vara observant på.

Mina bästa tips för egen bokning är att hitta hotell med max 50 rum med strandnära läge, såna ställen hittar man sällan med charterbolagen.  

• elinaehn

Två dagar kvar i underbara Thailand o vill börja planera nästa resa! Fantastiskt här!!!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)