• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-08-25 22:00:24 följande:
    Ringde du till Thomas Cook, 08-55513200, eller vart vände du dig? Kunde dem boka specifika platser till dig trots att flygplanstypen ej var fastställd? Funderar på att ringa igen och tjata.
    Näe, det var till Airshoppen, 08-555 999 99. Stod där att: "Önskar du att reservera sittplatser i god tid före din avresa, kan du så snart du har bokat din resa kontakta oss på telefon."

Hade inte läst det innan, vi bokade ju i december så då hade jag ringt tidigare! Skrattande
    Nu har de svarat samma flygplanstyp tre gånger på Airshoppen, så de kanske vet iaf och så blir det snurrigt när jag även pratat med Fritidsresor. Men det är möjligt att de inte är riktigt bokade utan bara reserverade och så blir det bestämt runt 15 september (två månader innan avresa). Men det är ju snart det! Skrattande

Jag skulle oxå rekommendera minst två solset, första gången vi var på stranden tog det inte många minuter innan Oscar blev blöt och då bytte vi med en gång, nu var det förvisso svensk sommarvärme och inte det härliga thailändska vattnet! Men det är nog skönt att kunna byta, om du köpte ett tvådelat skulle jag rekommendera en hel dräkt oxå.
    Blöjbadbyxor tycker jag oxå att ni ska ha med er, det har vi till Oscar i poolen här hemma och när han går på babysim, är jättebra och kommer att användas i poolen där.
    Flytväst har vi oxå med oss, litar inte på att det finns på alla båtar som vi ska åka med.
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-27 10:16:52 följande:
    Bra initiativ!

Nu har vi förhoppningsvis hittat en flytväst, blir en 5-15 kg. Nu skall jag leta efter en soldräkt på stan.
    Vad bra! Vi har oxå en upp till 15 kg som vi tar med oss, har haft den hela sommaren och den är jättebra. Men vi ska ta med vår hem för den kan han ju ha nästa sommar oxå. Tänkte försöka stoppa den i vagnsväskan.

På tal om det, funderade på att linda in sulkyn i bubbelplast och sedan ner i vagnsväskan. Någon som har testat detta?

Har uppdaterat tips och packningstråden nu, fyll gärna på med era tips runtom i thailand, vet ju att det finns massor av tips om hotell, restauranger, stränder, öar och utflykter här i tråden, bara att det är väldigt utspritt, tänkte att det kunde vara en bra idé att samla allt på ett ställe! Skrattande
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-08-31 19:41:38 följande:
    någon som har koll på Koh Hong? är det värt en utflykt dit?
    Svärföräldrarna var där och tyckte det var jättefint! Vi tänkte ta en utflykt dit, men det lutar åt speedbåt, känns som att det blir lite långt med longtail med den lille...
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-09-01 06:47:41 följande:
    kul att höra att dem gillade det! Vi blev lite sugna efter att personalen på "vår" thairestaurang pratade om det igår.
    Blir nog en tur dit för oss!
    Skulle ta ca en timme med longtail från Ao Nang.

Idag är det precis två månader kvar tills vi åker! Nu är det inte alls lång tid kvar!
    Visumen kom i måndags, vaccineringen är klar och vi ä redo för avfärd redan nu :)
    Ja precis, tror att en del hyrde en longtail en dag och åkte dit, men sedan fanns det nog även utflykter med longtail och speedbåt.

I dag är det 2 ½ månad kvar för oss, härligt!
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-09-01 09:24:48 följande:
    får kolla upp på plats :) Är det Ao Nang det är smidigast att åka från?
    Det tror jag, det gjorde de iaf. Men det går säkert att åka från Klong Muang oxå.
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-09-02 18:40:57 följande:
    Börjar mer och mer prata om att skippa att flänga runt de sista 1.5 veckorna som är oplanerade och istället bo på två olika ställen bara och göra dagsutflykter.

Därför dyker Ao Nang mer och mer upp i tankarna. Har ingen större koll på stället. Men möjligheten att varje dag ta en longtail till fina stränder känns lockande.
    Hur är Ao Nang? Var bör man bo?
    Hur långt är det till dessa stränder man brukar åka till?
    Vi var i Ao nang för sex år sedan innan tsunamin, älskade det! Superfin skärgård, lagom med shopping och många fina restauranger, särskilt de vid stranden, hoppas att det är samma nu när vi ska dit i november! :)

Förra gången bodde vi i början av stranden så att säga, men det är inte där man badar. Nu ska vi bo på Ao Nang Villa Resort som ligger i andra änden, där är det bara att slänga sig ut i havet. Vi åt middag där förra gången och bestämde att vi skulle bo där nästa gång, som nu närmar sig med stormsteg! :)

Vår favorit var Chicken Island, vill minnas att det tog 20-30 minuter ut till den, samt Poda som ligger lite närmre. Det är den spektakulära höga klippan som man ser från Ao Nang. Även Railey och Phra Nang är fina och tar väl max en kvart med longtail vill jag minnas. Även Ko Hong som vi har pratat om innan, men det är väl en timme bort.

Stranden vid Ao nang duger fint de dagarna man bara vill vara vid poolen eller stranden och ta det lite lugnt.

Bamboo island erbjuder jättebra snorkling och dit åker man väl främst med utflyktsbåt. Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, men det var en bit bort.

Summa summarum kan jag verkligen rekommendera Ao nang och hoppas att det kommer att leva upp till våra förväntningar ännu en gång!
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-09-02 20:32:55 följande:
    Tack för svaret!
    Ska läsa på lite mer :) En killkompis sågade precis stället när jag bad om råd på facebook :S
    Kanske är skönt att ha ett fast boende sista veckan också och inte flytta runt så mycket med tanke på att vi har en tvååring med oss...
    Tidigare tanken var ju att besöka flera olika öar och spendera 1-3 dygn där men det känns lite flängigt när vi känner efter...

Kanske skulle lägga upp resan;

Lanta - ca 26 nätter
    PhiPhi - 2 nätter
    Ao Nang - ca 10 nätter
    Bangkok - 2 nätter

typ. har inte riktigt koll på antal nätter men på ett ungefär ;)

Vad tror ni om det?
    Det är nog som alla ställen att det finns de som tycker om det och inte, vissa gillar Phuket och andra inte t ex. Nu var det ju som sagt ett tag sedan vi var där, men vi hoppas att det fortfarande passar oss. Ett stort plus är skärgården som vi inte har hittat någon annan stans och då känns det ju på sätt o vis som att man får se olika ställen varje dag.

Tycker upplägget låter bra, vi är ju bara borta i fyra veckor och bor två veckor på varje ställe, känner inte heller för att flänga runt allt för mycket. Sedan har vi ju vår tredagarstur till Similan när vi är i Khao Lak och det är möjligt att vi åker någonstans och övernattar även i Ao nang, men då har vi ju kvar hotellet och behöver bara ta med det nödvändigaste.
    Oscar 091001
  • winters

Äntligen kan man se platserna till vårt flygplan och det ser ut som att vi fick de bästa platserna för oss, skönt! Undrar hur det ska gå med en ettåring i knät i 11-12 timmar, tycker att det brukar vara svårt att sova själv! Skrattande

Vi tänkte beställa barnmat i stället för babymat till honom, någon som  har gjort det, känns som att han är lite för stor för puréer? Vi tar ju med välling o gröt, men som  komplement, eller är det bättre att ta med egen mat?

Oscar 091001
  • winters

Vet någon hur det är med välling på planet? Vill att Oscar ska dricka det när vi startar, kan de värma det på planet innan man lyft, eller ska vi värma upp det innan vi går ombord i någon micro?

Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-09-06 09:54:16 följande:
    fÖRSÖK TA VARMT VATTEN FRÅN CAFÉET...oj stora bokstäver . Kan tänka mig att personalen har fullt upp just innan planet lyfter.
    Ja, så gör vi nog, kan oxå tänka det. kan ju ta lite varmare vatten än vanligt så blir det nog bra. iofs verkar han ju inte vara jättenoga att den ska vara ljummen! :)
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)