• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Angående väskor på Gekås så kikade jag lite hastigt. Det fanns "vandringsryggsäckar" på ca 70 l för 379-399 kr. Sedan fanns det stora trunkar med hjul, det stod inte på skylten hur många liter de var på, men de såg större ut med mitt snabba ögonmått, 299 kr har jag för mig att de kostade.

Oscar 091001
  • winters
    Flamma skrev 2010-07-12 09:43:10 följande:
    Ni som har barn som är ca 9 månader, hur gör ni med maten? Hur många mål/mellanmål köper ni på plats om dagen? Funderar på hur mycket burkar, gröt och välling man kommer behöva .
    Nu kommer Oscar att vara 13½-14½, men vi har tänkt att köpa lunch o middag där till honom. Lunch äter vi ihop och middag då får vi bara dricka något eller om vi köper med oss något till hotellet, för vi tänkte äta senare på kvällen när han förhoppningsvis sover i sin sulky! :)
    Sedan tänkte jag ha med gröt till morgonen, ev oxå till några luncher om man är på en dagsutflykt t ex. Och välling till morgon och kväll om det skulle krisa, det är ju bra oxå så att han får i sig vätska.

Tänkte ta med några burkar oxå, finns det några som kan ätas kalla, eller lämpas bättre till det? Någon har pratat om de i plastburkar för att det är smidigt att ta med. Vi tar nog med max 10 stycken till en månad. Ev tar vi med några mellanmålsburkar oxå med typ frukt o yoghurt, men annars är planen att han ska kunna äta t ex banan där.
    Oscar 091001
  • winters

Usch vad tråkigt med biljetterna Mileas mamma, nu var jag tvungen att logga in på vår resa och dubbelkolla datumen! :) Hoppas att det löser sig för er, men ett namnbyte som Tessa föreslog kanske kan vara något annars så kan ni boka helt nya biljetter?
    Håller tummarna för er!

Oscar 091001
  • winters
    hag7 skrev 2010-07-16 11:33:53 följande:
    Ni som är borta ca 4 veckor hur har ni tänkt ? har ni fixat boende hemmifrån o betalt redan o hur mycket ficpengar har ni raknat med ?
    När har ni bokat flyget o hur mycket får man betala för en sån resa ?
    Vi har bokat charter med Fritidsresor, två veckor i Ao Nang och sedan två veckor i Khao Lak. Vi betalar strax över 30 000 för två vuxna och en 1-åring och då flyger vi non-stop och bor på fina barnvänliga resorter vid stranden med stora poolområden.

Vi bokade samma dag resorna släpptes i december till 15 nov-15 dec, en vecka senare var den kombinationen slutsåld, har aldrig sett den resan igen, så det var skönt att vi fick bokat eftersom vi visste vilka hotell vi ville bo på.

Vi räknar med att göra av med 1000 kr om dagen, men som någon sa så kostar det ju att vara hemma oxå, och när man är på semester vill man ju känna att man är på semester! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Smilla75 skrev 2010-07-17 08:17:29 följande:
    15000 kr per vuxen för 1 månad med bra hotell, så billigt!
    Ja, det tyckte vi oxå, hade minst räknat med 20 000, så vi slog till direkt! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-07-17 12:40:23 följande:

winters: Jisses vilket bra pris . Vi hade en bekant hemma härom dagen och han sa att han sett billiga resor till just Khao Lak. Teorin (hans teori) var att Khao Lak's rykte inte återhämtat sig efter tsunamin. Men om det stämmer vet jag ju inte dock .

Ja, vi är väldigt nöjda med priset, sedan vi bokade har dessutom även hemresan blivit non-stop, det är värt mycket i våra ögon! Det var väldigt märkligt med priserna, om man vände på kombinationen blev det 5000 dyrare och ett annat hotell vi kollade på som vi bott på innan var 100 kr billigare om man åkte 4 veckor i stället för 3, hmm...

Vi får se hur Khao Lak är, har hört mycket bra om det, men mest ville vi dit eftersom vi ska åka till Similan och då är det smidigt därifrån. Verkar vara ett barnvänligt ställe och det känns som att allt man behöver finns där, sol, stränder, restauranger och shopping, jag tror det blir toppen! :)
    Oscar 091001
  • winters
    stockrosen skrev 2010-07-17 20:45:51 följande:
    Ja, jag får säga det att jag har börjat tänka om helt.
    Först tänkte vi flyga reguljärt och besöka Ko Samet, Koh Chang osv.
    MEN nu när jag ser hur smidigt det är att flyga charter så funderar jag på det istället. Visserligen så är man inte fri då, dvs vi kan inte åka omrkring hur vi vill men å andra sidan skitsamma....vi har ju ett litet (1,5) barn med oss och lär nog inte vilja kuta omkring på samma sätt som förr...Sen kommer vi inte kunna vara borta lika länge heller...men det är bara 2 veckors skillnad.....Så nu funderar vi på något hotell i Phuket istället. Men de billiga hotell ligger på Patong och jag är inte förtjust i patong......

Koh Lak känns lite dött om man skall vara där i 29 dagar....
    Skall kolla upp fritidsresor också men deras hemsida fungerar inte lika bra som vings om man skall vara borta 4 v....

Sen vill jag helst åka från Göteborg men det är bättre priser och fler avgångar från stockholm.............
    Vi åker oxå från Göteborg, tyckte det var jättesmidigt att boka en kombinationsresa med Fritidsresor. Men nu finns det dock inte så många hotell kvar att välja på i nov-dec iaf, men när de släpptes var det bara att välja och vraka. Gick att välja olika längd på de olika ställena och olika flygplatser (Krabi och Phuket).

Vi kommer att vara på Similan i tre dagar, men då har vi boendet och de mesta av våra grejer kvar i Khao Lak, känns smidigt nu när vi ska ha med våran lilla parvel! :)
    Oscar 091001
  • winters
    YlvaD skrev 2010-07-28 10:12:34 följande:
    Hej!

Jag var på det hotellet och lånade toan och det såg jättefint ut. Träffade ett par som bodde där oxå och de var mer än nöjda, så Ni har nog gjort ett bra val. Glad
    Kul att höra! :)
    Oscar 091001
  • winters

Jag funderar lite på shopping, vi ska vara 2 veckor i Ao Nang och sedan 2 veckor i Khao Lak, kommer mitt shoppingbehov att bli tillfredsställt där? :)

Såg annars att Fritidsresor anordnar en shoppingtur till Phuket där lunch ingår, det kanske vore något, står att man bl a åker till varuhusen Central Festival och Jungceylon, är det bra ställen? Vill shoppa själv i sådana fall, inte ta med resten av familjen, så jag vill gärna ha något ordnat eftersom det är en bit att resa.

Får väl se hur det verkar, för det skulle bli den sista veckan i sådana fall, så jag kan ju avvakta och se hur mycket jag har fått shoppat innan, men är det någon som har input på shoppingställena i Phuket?

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)