• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

ulligulli skrev 2010-10-20 23:21:23 följande:
    VI ÅKER IMORRN!!!!

Håller på att packar som en tok Oj, vad mycket mer det blir än man tror... Inte så mycket kläder men en himmla massa ¨småsaker¨och prylar!

Ett tips jag fick av en vän som är fotograf är att göra små rispåsar i tyg som man lägger med all elektronik. Dator, kamera mm.

Förra året blev både vår systemkamera och barnens dvd förstörda av fukt
    Åh vad härligt, hoppas att ni får en bra resa! Vi måste vänta 3 ½ vecka, känns ju som en evighet... Men när man tänker på att vi bokade 11 december så är det ju inte så långt kvar nu!
    Nu måste jag gå och ta fram lite saker till packningen för att lindra abstinensen! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Kitty baby skrev 2010-10-21 09:36:23 följande:
    Hej, behöver råd ang vaccinering...

När vi åker är vår dotter 11 månader och hon fyller 1år under tiden vi är borta. Blev inte riktigt klok på vad vi skulle ge henne när jag frågade på BVC.

Mot mässling ges ej innan 1 år om jag förstod det rätt?

På vaccinationskliniken sa det att vi skulle  ge henne Havrix?

Någons om har råd? Hur har ni gjort?

Tack på förhand!
    Mässling kan tas från 9 månader, men då måste den tas om vi 1 ½. Tas den efter 1 år (vår son fick den tre dagar efter) behöver den inte tas om.
    Havrix kunde inte han få innan ett år och det skulle vara tre veckor mellan sprutorna så den ska han få nu på måndag och sedan är det två veckor kvar till avresa, bra att ha lite marginal eftersom de kan bli dåliga.
    Ambirix tror jag att en del har fått oxå i stället för havrix, men jag är osäker på om det är under 1 år på den.
    Oscar 091001
  • winters
    Strumpan82 skrev 2010-10-21 11:30:21 följande:
    Hej hej! Vi ska åka till Thailand med vår lille kille då har precis fyllt ett. Är det någon som vet vilka vaccinationer han bör ha tagit??? Försöker hitta det någonstans men hittar det inte! Ska till BVC idag men något säger mig att de inte har så stor koll på det, har ring vaccinationscentralen med men väntar på att de ska ringa upp. Hoppas på att någon har koll här!
    Se mitt inlägg ovan, det är även viktigt att han även har hunnit få sina ettårssprutor med stelkramp mm. Dessa fick Oscar ta två veckor innan sin ettårsdag för att hinna med alla vaccinationer innan vi åker.
    Men det beror lite på exakt när han fyller, när ni åker och hur god tid innan ni planerar vaccinationerna eftersom det måste vara ett antal veckor mellan dem.
    Oscar 091001
  • winters

Aha, ja det var olika turer med vaccinationerna, de kanske kunde få Havrix tidigare. Men Twinrix är helt rätt, den hinner inte Oscar få eftersom det måste gå tre veckor efter mässlingen och sedan spruta 2 en månad senare, då är vi redan nere! Skrattande
    Som du säger är det viktigt om de ska äta och dricka thailändskt, så det kändes nödvändigt för oss. Hoppas bara att han inte blir allt för dålig nästa vecka, av MPR fick han 1 ½ grad högre temp tre dagar, men verkade inte jättebesvärad av det.

Oscar 091001
  • winters
    Smilla75 skrev 2010-10-21 13:21:16 följande:
    Behövs inte, små barn blir inte sjuka i gulsot.
    Var har du hört det?

Små barn, under fem år, som har smittats av hepatitvirus, får sällan symtom, men kan smitta andra. Detta gäller hepatit A, B och C som alla vanligen går med lindriga eller inga symtom hos barn. (från vårdguiden)

Även om de själva inte skulle bli så sjuka vill man ju inte smitta andra, det finns ju de, särskilt äldre som blir mycket sjuka.

Oscar 091001
  • winters
    Ancilla skrev 2010-10-21 23:07:09 följande:
    Det beror ju lite på vad ni skall göra. Vi åkte omkring ganska mycket och tänker göra det denna resa också så vi tar absolut bara resevagnen och mini cityn som blir extremt liten ihopfälld. KÖpte en stor bag på Stadium förra veckan för 99 kr och vagnen gick ner i den om jag tog bort hjulen. En väska som var för just en sådan vagn skulle kosta typ 1599 kr i en babyaffär så jag är riktigt nöjd med min bag. Skall snurra runt lite brun tejp runt om så att allt ligger stadigt. Lycka till med vagnplanerna.

Ancilla
    Är det den här bagen?
    http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/025163/point-zero-point-zero-bag

Vad är det för mått på den?
    Oscar 091001
  • winters

Åh vad härligt att få liverapporter!

I dag är det tre veckor kvar för oss och det firar vi med Havrix-vaccin till Oscar! Skrattande

Har lagt fram massor med saker i helgen, skönt att få börja så att jag vet vad vi måste komplettera med.

Handbagaget känns jättesvårt, leksaker, mat, blöjor, ombyten mm mm, hur ska vi få plats?! Vi kör på varsin ryggsäck så att vi har händerna fria, men jag borde kanske provpacka så att jag får ett grepp om det. Ska använda vacuumpåsar till en del, bl a de supersköna nackkuddarna till oss i tempur-kopia, så att hela familjen kan sussa gott! Skrattande

Hur ser era handbage ut?

Oscar 091001
  • winters

Vi var och fick boosterdos av Dukoral i dag, ska dricka den om en vecka. Räcker att man får en boosterdos inom 5 år sedan sist kollade hon upp.
    Och Oscar fick första Havrix-sprutan, det gick bra, men han känns hängig nu och lite varm. Får hoppas att det inte blir allt för jobbigt för honom.
    Firade med thai till lunch, det var poppis! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-10-25 17:00:17 följande:
    Vi hade ju också bestämt oss för att ta en påfyllnadsdos med Dukoral, men när vi kom till vaccinationskliniken så blev vi mer eller mindre övertalade att skippa den. Så nu har vi inte tagit nåt. Doktorn tycket det var onödiga pengar, dels eftersom Thailand inte är ett koleradrabbat land och dels för att det inte finns tillräcklig bevisning för att den faktiskt hjälper mot turistmage. Lika många som blir dåliga som inte, trots Dukoral (enl henne).
    Vad konstigt, vi skulle absolut ta det enligt vår! Skrattande Jobbigt med olika bud, jag var inne och läste innan och det låter ju som att det finns kolera där:
    Kolera ökar dramatiskt i Thailand. De första sju månaderna 2010 inträffade 1 342 fall av kolera i Thailand. Det ska jämföras med de 315 som rapporterades under hela 2009. Hälsovårdsmyndigheterna har utfärdat varningar och rekommenderar att folk ska skydda sig genom att äta stekt eller kokt mat och regelbundet tvätta händerna.Kontakta därför alltid en vaccinationscentral i god tid före avresa för att diskutera ditt behov av vaccin innan du reser.

Men även med Dukoral så är ju skyddet mot kolera väl 85 % så det är ju inte helt säkert ändå. Hoppas att alla klarar sig, med eller utan Dukoral! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)