Anonym (oviss) skrev 2010-04-04 15:45:52 följande:
Hur veta? : Tror inte du behöver undra om din man är deprimerad, det är ganska tydligt. Vi sitter i samma sits, du och jag, känner igen mig i vartenda ord du avslutade din berättelse med: "Jag hoppas han ska få hjälp av terapeuten, om inte annat så för våra barns skull och ffa för hans egen skull. För även om jag inte orkar längre så älskar jag honom och önskar att vi en dag ska orka vara tillsammans igen."
Jo, men samtidigt är han väldigt utåtagerande mot alla andra. Skojar och har sig (men även där är det egentligen bara på hans villkor. Ser till att få uppmärksamhet hela tiden, jag ser det som att han söker bekräftelse).
Jag har läst att män som är deprimerade ofta agerar ut det, men det finns nog ingen annan som skulle se honom som deprimerad än jag. Speciellt inte hans familj (enligt dom så är jag ju psyksjuk som ens kan tänka tanken att han inte är perfekt, men klaga på honom klarar dom bra själva).
Han är konstant orolig för hur andra gör, tänker och tycks tänka om honom. Han lägger upp vad han vill på hur andra har gjort. Han kan inte eller vågar inte tänka själv?!?
Han kan inte ens gråta. Inte en enda gång har han gråtit över oss eller visat att han tycker det är jobbigt eller att han vill ha mig kvar. Nu, när jag har tagit steget till skilsmässa, så kan han gå omkring och säga saker som: det kommer bli tomt här sen utan dig och barnen- och sen skratta till?!?!
Jag vet inte, jag försöker väl bara förstå honom och hur han fungerar.
Vi har varit ett par i 11 år (och mer) och han har alltid varit sån här. Det var i vintras han började hos terapeut för att han till slut började kunna ta in tanken att NÅGOT är fel. Men som jag har kämpat och kämpat. Och han är så djupt körd i allt, han kan inte/vågar inte se på sig själv att trots att han nu gått där ett tag kan han fortfarande inte erkänna "negativa" känslor. Det är fel på alla andra och ffa på mig. Det är ett konstant värderande av mig och helt ärligt, han har nog aldrig älskat mig utan snarare idén av vem han ville att jag skulle vara. För när jag har och terapeuter har frågat vad han äälskar så har han alltid listat egenskaper utifrån en lista som bygger på hur han tycker att jag ska vara, inte mig som person och hur jag får honom att känna exempelvis.
Det gör ont.
Jag hoppas att din man kan ta sig i kragen och vakna lite tidigare än min innan det är försent.