Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi5 - Om jag spinner vidare på det GHP säger om gymmets öppettider. En av orsakerna till att valde just det gymmet jag går på var att öppettiderna är så himla bra, öppet 05-24 alla dagar i veckan. Jag har kompisar som har kort på Friskis men de öppnar inte förrän 7 på vardagar och 10 på helgerna, värdelöst för en småbarnförälder som vill fånga dagen.

Tränar inte maken på gym så finns ju alla möjligheter att vara flexibel med träningstiderna, det gäller bara att vara lite open minded och motiverad.

• Mrs Firren
    Glassgrisen skrev 2014-09-29 14:29:02 följande:

Spännande med nya bebisar! Blir nästan avis, med betoning på nästan .

Vad kul att se dej här Glassgrisen! Hur är läget med dej och er?

Heja heja alla nya bebisar! Komsi komsi.
  • Mrs Firren
    Vi 5 skrev 2014-10-18 13:48:04 följande:

Anceka, hon blir ett år om några dagar

Vi 5 - Wow, ett år! Hon kom ju nyss!
  • Mrs Firren

Skickar in en fråga i tråden.

Hur ofta delar ni på syskonen och tar var sitt för att göra grejer? Huvudpoängen är, hur ofta får varje barn vara ensam med en förälder?

Vi är dåliga på det, men varje gång vi får till det så känns det så bra. Det verkar vara bra för alla inblandade. Så nu ska vi försöka komma ihåg det och dela på oss helst någon gång varje helg.

Har ni några tips el annan input kring detta?

• Mrs Firren
    asap skrev 2014-10-18 22:20:40 följande:

Firren - Även om vi inte kan dela så att vi får varsitt barn så brukar vi ändå dela på syskonen på olika sätt då och då. Upplever att det kanske inte är just egentiden med en förälder som är den stora vinsten, utan det är att syskonen får vara ifrån varandra ett tag. Vi använder oss av far- och morföräldrar en del, så det är ibland de som får egentid med ett av barnen också.

Håller med om att det är dubbelt - ensamtid med en förälder, från-tid från syskon.
  • Mrs Firren

God kväll, länge sen jag kommenterade här.

Intressant det ni skriver om kissande barn, de stora alltså. Vi har en 2-åring som varit utan blöja dagtid sen strax efter födelsedagen i somras. Hon skulle säkert klara sig utan nattblöja om vi ansträngde oss.

Sen har vi en snart 6-åring som vi kämpar med för att han ska vilja/hinna/känna-att-det-är-dags att gå till toan och kissa dagtid. Det har lossnar rejält de sista två veckorna och antalet blöta klädomgångar från förskolan är mycket färre nu än för bara tre veckor sedan. Jag ropar inte hej än, men det känns väldigt bra.

Jag misstänker att han skulle behöva nattblöja ett tag till eftersom han dels sover så himla djupt, dels förmodligen har dålig pejl på att han blir kissnödig. Där måste vi tänka till rejält hur vi ska lägga upp processen för att få honom natt-torr. Det är ingen stor grej, men det är klart det vore en fjäder i hatten för honom att slippa blöjan.

Aigee - Mycket intressant det du skriver hon hormonet. Vi har kontakt med uroterapeut via habiliteringen. Ska komma ihåg ditt inlägg ifall vi inte ser nån ändring nattetid framöver.

• Mrs Firren

Poison - När du skriver att han glömmer ibland att både spola och tvätta händerna, så tänker jag direkt på att ett bildschema kanske skulle kunna vara till nytta. Infogar en bild av vårt schema vi har hemma så att du får ett hum om hur det kan vara till nytta. Metoden används på många förskolor vet jag. På vår förskola sitter det bildscheman lite varstans, där barnen behöver extra påminnelse om hur saker ska göras. Syftet med bildscheman är delvis att skapa rutiner/struktur och att skapa självständighet hos barnet.

Infogar bilden i nästa inlägg.

• Mrs Firren

1 Sitta ner på toa
    2 Kissa bajsa
    3 torka av
    4 dra upp byxorna
    5 spola
    6 tvätta händerna
    7 torka händerna

Beroende på vad det är som ska nötas in så kan man lägga till och dra ifrån bilder.
  • Mrs Firren

Vi5 - Jag hade inte åkt in. Men jag känner mig ganska luttrad vid mun- och tandskador. Vi har rapporterat några av Ds fall och en av Ss fall, men ett par andra inte - för i slutände går det inte att härleda ev effekter senare till ett visst fall. Jag har tänkt att det räcker med att ha ett par rapporter hos tandläkaren och försäkringsbolaget.

Vad gäller bitskador inne i munnen eller på läpparna har vi fått instruktionerna att vården inte åtgärdar det. David har limmat läppen en gång, men då var bettet precis nedanför nederläppen, mer i huden.

Det känns som om vi har fallskador med blodvite i munnen minst en gång i veckan. Senast igår, bara lite blod. Förrförra veckan rejäla sår på insidan av nederläppen, stackars D hade problem att äta i en vecka. Dessförinnan på insidan av ena kinden. Suck.

• Mrs Firren

Grattis Chiqita! Sorry, har inte hängt med alls sista veckorna. Håller tummarna att går som en dans, vet ju er historia. Vad skönt att du är lugn.

Vi5 - Väldigt klok input. Har inte läst bakgrunden i tråden men dina råd och exempel träffar för egen del...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8