Vi 5 skrev 2014-09-26 22:26:48 följande:
Eller hur gör ni som har partner som arbetar 100%? Behöver inte ni natta själva om de tränar eller gör annat då?
Jag tänkte att jag kunde svara utifrån eget perspektiv, att vara den som jobbar heltid, tränar och har andra engagemang på fritiden, med en man som är hemma mycket.
Jag lägger min träning tidigt, tidigt på mornarna. Klockan ringer fem, sen förbereder jag mitt käk och försöker vara på gymmet kl 6. Tränar i lugn och ro, tar sen bussen kl 7.30 och är på jobbet till 8.
Jag är hemma ca 17.20 så att jag kan lägga till att lägga barnen vid 19-19.30. SEN kan jag åka iväg på andra uppdrag om jag behöver.
Enstaka gånger har jag uppdrag tidigare men då försöker jag lägga dem så att de slutar senast 19.30 och jag kan vara hemma och lägga D. Ännu mer sällan är jag helt borta vid läggningen, men det funkar ganska bra att lägga båda själv numera.
Jag tycker att det är den som jobbar mycket, som är borta från hemmet mycket som måste anpassa sitt liv så att det funkar för barnen och den som är hemma. Om Mr F inte tyckte att det funkade att jag är hemma få timmar på kvällen så skulle jag ju få välja bort mitt frivilliga engagemang. Men eftersom det inte är överdrivet mycket så funkar det. Men jag försöker ju också planera så att jag kan vara hemma just vid läggning eftersom det har varit det trixiga hos oss. Vore det nåt annat som var jobbigt att fixa själv så skulle jag behöva anpassa mej på ett annat sätt - om det nu vore så att jag ville få in träning, heltidsjobb och andra grejer i mitt liv. Man kan helt enkelt inte göra allt, man får välja och göra det i dialog med partnern eftersom det ska funka för båda. Familjen går först, tycker jag, och då blir det så att jag får göra mina andra grejer när familjen inte behöver mig.