30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Mosing - Skönt att ha "kommit ut" sas.
Mosing - Skönt att ha "kommit ut" sas.
Vi5 - Vill bara säga att jag känner igen men sjukt mycket i det du säger om att vara motorn i familjen, men att man samtidigt kompletterar varandra till stordåd. Precis så är det hos oss. Jag är igångsättaren och avslutaren, medan Mr F har ett väldans tålamod och noggrannhet i själva momenten (som jag är sämre på). Typ. Men just detta med att komplettera varandra känner jag igen och att det är starkt kopplat till personligheterna. Man kan träna sig till viss del, men sen så är vi olika också.
Vi 5 - Ja, läs boken! Eller skriv iaf upp det på din att-göra-lista.
Mosing - Ja, flytta regelbundet är verkligen jättebra! Det kan ju låta urknäppt och det är väl egentligen inte den metoden jag skulle välja i första hand , men det går inte att komma ifrån att det gör underverk för rensandet. En kompis till oss hade flyttat flera kartonger mellan tre, fyra hem utan att någonsin öppna dem. Vid sista flytten lät han dem gå till tippen utan att titta i dem. Supersmart, om man nu har svårt att skiljas från grejer.
Mosing - Vad bra!!
Jag vet ju att många är gravida här men jag slänger in en spiralfråga iaf.
Har haft hormonspiral i 1½ år och har gradvis märkt av mindre och mindre mens. Sista cyklerna bara spottings i ett par dagar, sen inget mer. Men så sista cykeln fick jag djävulsk pms drygt en vecka, sen rejäl mens ett par dagar som visserligen avtagit men övergick i spottings, totalt drygt två veckor blödning nu. Därtill även ont i livmodertrakten, lite kramptendenser ibland och uppblåst. Har någon av er varit med om liknande? Jag tog faktiskt ett gravtest för ett par veckor sedan men det visade ju inget. Jag hade en cysta för några år sedan och funderade på om det kanske var nåt sånt på gång igen. Jag har kontaktat BM-mottagningen för kontroll men tänkte ändå höra här ifall någon haft sånt knas som jag har.
Tack för input! Lite svårt att få tider hos "min" BM tyvärr, så jag får se när det blir ett besök framöver. Förhoppningsvis ska väl inte besvären hålla på till dess. Tyvärr är jag en sån där typ som glömmer bort besvär, eller säger att "det var nog inte så farligt" när det gått ett tag. Typiskt.
Läser om era undrande barn och känner att jag närmade mej ämnet häromdagen när jag pratade med David om mammafåglar och pappafåglar som kvittrar i vårsolen. Och så var det nåt om fågelbon, ägg och ungar som ska flyga.
Snow - Nä, jag tror inte det eftersom jag känner trådarna där de borde vara. Om spiralen lossnat inbillar jag mej att jag skulle känna mer av den.
Egentligen är det inte ens säkert att det är spiralen som strular, utan att det är bara kroppen som är knas. Jag tycker mej t.ex. märkt en del grejer som jag, utan bevis, härleder till ganska stor viktnedgång på kort tid. Det här kanske också är en sån grej. Vet inte hur rubbade hormonerna kan bli av ett sånt händelseförlopp. Jag tycker helt klart att hormonspiralen är det bästa preventivmedlet jag testat på, utan tvekan.
Mosing - Min mamma är också övertygad om att hennes tjocktarmscancer triggades av långvarig stress tillsammans med lite fibrer i maten och dåligt med frukt och grönt.
Gabi - Däremot föredrar jag hormonspiralen just för att hormonet verkar lokalt istället för att det drabbar hela kroppen. Jag har inte upplevt några biverkningar utan tycker allt flutit väldigt bra, märker den inte alls. Förutom lokalverkande hormoner så var orsaken till att jag valde just hormonspiralen att jag vill ha ägglossning eftersom jag upplever att jag har större lust då. När jag tidigare tog bort ägglossningen med minipiller försvann lusten rejält, vilket kändes tråkigt. Skulle det nu vara så att spiralen inte funkar på sikt för mig så ligger sterilisering högst upp på listan, vi ska inte ha fler barn. Jag vill inte ha fler barn även om förutsättningarna ändras i familjen.
Apropå det. Läser precis "Ottar och kärleken" av Gunilla Thorgren, om Elise Ottesen Jensen som banade väg för sexualupplysningen i Sverige och startade RFSU. Mycket intressant bok för den som är intresserad av politik, samhälle och feminism.