Resande, med T bestämde vi oss när han var ca 6 mån att sluta nattmata (amma) och satte då en tidsgräns (till en början 04) före vilken det inte bjöds ngn mat. Det tog ca 5 dgr innan gränsen var ca kl 6 tror jag. I stället fick han ligga hos oss i sängen med napp, snutte och lugnande ord. Första natten fick pappan även ta honom på en liten bärtur i vardagsrummet. Med L minns jag inte så noga men det var nog nåt liknande, men utan napp då. Hennes läggning utan amning minns jag dock. När hon var ca 6 mån fick jag nog av att liggamma henne till sömns och la henne helt sonika i vaggan och gick ut (trodde ALDRIG det skulle funka). Det tog ca 15 min innan hon somnade varav hon hojtade ca 5 min och jag gick in ett par ggr och klappade. Sedan dess har hon somnat själv utan problem. Men jag är nog relativt känslokall i sådana lägen, så länge de inte panikskriker är jag bekväm med att testa. Men någon "metod" annat än min egen känsla har jag aldrig kört. Anmärkningsvärt är att varje gång jag testat något förundras jag över hur resultatet blivit så mkt bättre än jag trott. Så mitt tips är att våga testa den rutin ni vill ha, ge det några dagar och se hur barnet reagerar. Lycka till! Min erfarenhet är förresten att mkt mat innan läggning tyvärr hjälper föga, jag tror mer det sitter i bebisens huvud än i magen...