• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Milla - Om min man fick bestämma skulle vi skippa alla klappar helt. Han mår dåligt över alla papper och snören som bara kastas sedan, rimmar illa med miljötänket. Vi köper verkligen inte mycket till de egna barnen, men en del klappar blir det ju ändå. Jag har två st kvar att fixa, sedan är alla klara.
    Och julpyntet får åka fram när granen ska kläs, ingen idé att släpa fram lådan flera gånger. Adventsljusen i olika former är ju framme redan.

• asap

cissi - Hihi, vilken överraskning att det var mycket folk på stan den 23:e! Säger som juni att det var ju bra att han kom ihåg det i år iaf.

• asap

Cissi - Vårt presentförråd består av en påse barnböcker. Jag köper på mig vid reorna och så, sedan är det bara att plocka där när någon fyller eller det blir jul. Jag tycker att böcker är den ultimata presenten, så det funkar alltid.
    Typiskt med kvittot, hoppas det löser sig!

hormonstinn - Förstår att du behöver semester nu! Jobbig morgon.

Snart dax att väcka Elsa och åka till BVC. Får se vad hon säger om sprutan idag. Obestämd Är det denna (6 månader) de kan reagera på med feber och så?

• asap

cissi - Vilken tur, hoppas det gick bra att hämta ut med blötskrynkligt kvitto.

Pysslig - Japp, en låda! Eller - en för adventsljusstakar som redan är tömd, och en för julpynt som är kvar att tömma.
    Ingen kontroll vid 5 mån här, tror jag? Minns iofs inte när vi var senast men idag var det vägning, mätning, läkarkoll + vaccinering. Så även denna gång blev det två sprutor samtidigt i varsitt ben eftersom både sköterska och läkare var med. Det blev ett kort skrik på några sekunder, snabbt övergående.
    Nu sover hon i min famn, lilla loppan. Jobbigt att bli undersökt och få sprutor.
    Hon väger 9375 och är 70 lång nu, 6 månader på lördag.

• asap

Ja, hon är naggande god och en riktig liten kluns.
    Så pass stor att BVC vill att vi ska komma in på en extra vägning om två månader, (eg. ska nästa besök vara vid 10 mån) för att se att det inte brakar iväg alldeles. Men vad ska man göra åt ett barn som nästan bara ammas och växer som bara den? Hur skulle jag kunna få henne att växa mindre, det går ju inte. Jag är alls inte orolig själv, hon följer samma mönster som syskonen och det har alltid varit samma visa på BVC.
    Först: oj, så stor, så stor. (Vid födsel)
    Sedan: oj, växer inte som man ska. (Vid 1-2 veckor)
    Sedan: oj, så stor, så stor. (Vid halvåret)
    Sedan: Allt är bra, följer kurvorna fint.

Gustav vägde exakt som Elsa vid halvåret, men var 1½ cm längre, Ida var "minstingen" på bara 8600 och 67 cm vid halvåret. Nu är bägge storsyskonen långa men smala.

hormon - Så bra gjort av A!
    Hoppas frallorna blev goda.

Evasha - Elsa växer också ur en del kläder, men det är i benhålen det märks först. På längden räcker det till annars.

• asap

Persefone - Faktiskt är det två olika BVC. Den här har varit bättre än där vi gick med Ida och Gustav som små (vi flyttade när G var ca 8 mån), och de har frågat om jag är orolig. När jag sagt nej har de varit coola. Men igår var det läkaren som instruerade sköterskan att boka in en extra koll, tror inte vår sköterska hade gjort det annars. Hon brukar vara bra, tycker jag.

• asap

Fiji - Vad dåligt med träffen! Förstår att du blev sur.
    Precis! - Att sätta Elsa på diet, hur gör man då? Sliter bröstet ur munnen på henne mitt-i? "Nänä, lilla rultan. Nu får det allt räcka!"

Pysslig skrev 2011-12-15 11:58:46 följande:
    Tur att man fortfarande får pussa så mycket man vill på den minsta!
    Jaaa! Och som det pussas här hemma, ingen hejd på det! KyssGäller att passa på, rätt vad det är är de pubertala allihop.
  • asap

Persefone - Ja, jag gillar Ebbas blogg. Jag tittar in där när jag vill få lite glamour i kontrast till de egna kräksiga kläderna och toviga håret.

Ela - Wow, en riktig milstolpe! Grattis till ettåringen i efterskott.

Barba - Skönt att du känner dig lugnare nu, hoppas bebis ger dig en rejäl spark snart!

• asap

Sara och Milla - Jag är ju mitt i hela bebisköret nu igen, men ge mig ett halvår eller två så lär jag också ta några vändor i ingen mer bebis? ingen mer bebis! - snurran. Bra tips att försöka fokusera på sådant man inte kan göra med en bebis, som långresor tex.

juni - Jag vill inte verka dryg, men du brukar ju berätta om din skrala studentekonomi ibland - kan det vara så att du och kronprinsessan inte riktigt handlar på samma ställen? Oskyldig

barba - Här ordnar föräldrarådet på fsk insamling och fixar presenterna så att all personal får samtidigt vid luciafirandet. I år var det visst årets glögg och lite speciella pepparkakor med olika smaker.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8