• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mrs Fisk och juni - Barnens femåriga kusin har gått hos logoped, började efter treårskontrollen. Nu är det inga problem att förstå honom, även om han inte talar helt rent än. Och så har hans lillebror (tre år) börjat istället, så förhoppningsvis förstår vi honom också snart.
    Jag tror det är bra, de har ju många tips och övningar som man aldrig själv skulle ha kommit på. Och det är ju säkert jättejobbigt att inte kunna göra sig förstådd när man börjar bli så gammal att alla jämnåriga kan det. Kusinen som går hos logopeden nu är tre månader äldre än vår Gustav, men om jag inte tänker mig för så behandlar jag honom som mycket yngre för att han inte kan prata och han är dessutom mindre till växten. Å andra sidan kan det ju också vara jobbigt att vara för bra att prata, för man behandlas som äldre än man är istället.

• asap

Hej Emmli.

Hormonstinn - När Ida var liten och hon och jag gick på musiklek var det en pojke där som inte fick sitt namn förrän man absolut måste bestämma sig vid tre månader. Han hette Pyret fram till dess. (Och fortsatte mer eller mindre göra det sedan också... )

cissi - Haha, ja så kan det vara. På höstens föräldramöte pratade personalen om hur de arbetade med språket, övade på att argumentera osv. Jag kände bara "åh, hjälp, ska de bli ännu bättre på det? De pratar ju omkull oss redan som det är."

• asap

Lena - Ser jättefint ut! Och perfekt läge också. När åker ni?
    Jo, man hör ju ofta sina egna ord från barnen. Ida kan ju bli lika irriterad på Gustav som jag kan bli på henne, så mina förmaningar kommer väl till pass när hon ska säga till G på skarpen.

• asap

Eva - Hej, kul att du tittar in! Låter jobbigt med renoveringarna, hoppas ni får färdigt snart så att julfriden kan infinna sig.

Norrland - Jag hade sagt inte. Gustav var 2 år och 10 mån när Elsa kom nu i sommar, och vi har inte plockat fram syskonvagnen alls. Han cyklar själv till dagis istället för att åka vagn, och sovit middag har han inte gjort på väldigt länge, så det finns ingen anledning att sätta honom i vagn längre.

Så Aruba är tråkigt, säger ni? Låter lite som den där Hasse o Tage- sketchen, "spik i foten, blaha blaha". Där hade väl semestern firats i Säffle, vill jag minnas.

hormon - Säger det samma, ingen lustgas!?

• asap

Mrs Fisk och Cissi - Visst beror det massor på vilket barn det handlar om, och hur mycket man går. Vanliga veckor då vi båda jobbade promenerades det minimalt, men nu när jag är hemma så går vi till och från dagis, och några vändor till lekpark mm. varje vecka.

Men det kommer ta tid nu när det börjar vara för kallt för att cykla, när I och G cyklar och jag promenerar med E i vagn kommer vi till dagis på under 10 min. När I och G också ska gå får jag nog lägga på ett antal minuter på tidsplanen. Har redan fått lägga på extra tid för alla kläder som ska på. Lättare på sommaren!

• asap

Mrs Fisk - Jag engagerar mig inte alls i sådant nu när jag är hemma med Elsa. De 15 timmar i veckan som vi är själva har jag verkligen ingen lust att hänga på ÖF, har "fullt" med barn i huset vanligtvis, känner inget behov av att frottera mig med andras barn de lediga timmarna. Tror inte Elsa heller har behov av sådant, det är full fart här så fort I och G är hemma, det räcker för henne.
    Annars så hänger vi en del i lekparkerna här, träffar dagiskompisar som också har småsyskon och hänger i parken samma tider som vi. Här på orten har jag bara en kompis som också är föräldraledig just nu, men vi är inte riktigt synkade med barnens åldrar. Hennes tjej är 1½, och tycker visserligen att I och G är jätteroliga när vi träffas, men de leker ju inte på riktigt samma villkor. De väntar också en liten i februari, kan ju bli en kompis till Elsa sedan, men det dröjer väl något år eller så.
    Ida och Gustav leker hur bra som helst med varandra när de är hemma, så inte heller av den anledningen behöver vi hitta andra att umgås med.

• asap

Det låter kanske som att vi aldrig träffar någon, men det var inte så jag menade. Jag anstränger mig bara inte att träffa andra föräldralediga eller att ordna lekdater åt barnen. Vi träffar min mamma nästan varje vecka, svärmor nästan lika ofta, har åkt till mitt jobb och hälsat på några gånger osv. Åker och handlar, fixar och donar.

• asap

Moppen - Om storasyskonet fortfarande sover middag (i vagn), om storasyskonet inte kan släppas fritt ute (beroende på var man bor osv.) så hade jag valt syskonvagn. Vi hade det när Gustav kom, Ida var 1 år 11 mån när han kom, vi använde vagnen massor då. Den här gången är det ett år längre mellan syskonen, och vi bor inte inne i stan längre, så dubbelvagnen blev överflödig.

• asap

Mrs Fisk - Med D på heltid på föris så är ju saken helt annan, då blir det ju nästan som när man var föräldraledig första gången. Och då fanns både tid, ork och lust för aktiviteter och träffar av olika slag.

• asap

Lycklig - Hej, kul att se dig! Vilken start ni fick, förstår att du känner dig snuvad på början. Men ni har många månader tillsammans framöver och det blir ju bättre nu när du börjat återhämta dig. Har mannen varit hemma hela tiden medan du varit sjukskriven? Kram!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8