• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Den här fasen som Elsa hamnat i nu känns väldigt väldigt bekant. Det jag inte minns är hur länge den varade? Då pratar jag om fasen där barnet, som tidigare alltid bara somnat själv då man lagt henne i sängen, plötsligt reflexmässigt måste sno runt och ställa sig i krypställning så fort man lägger ner henne. Hur trött hon än är. Alltså även om hon suttit och somnat i famnen under kvällsvällingen, man smyger till sängen och lägger ner henne försiktigt och ...Vips! Så står hon där på alla fyra och gungar.
    Förutom korta matningar och något enstaka blöjbyte på natten så är det en gång tidigare jag har behövt vara uppe med henne för att hon inte kan sova, och då var hon väl två veckor ungefär. Nu har hon hållit låda båda natten till söndag och nu inatt, kan för sitt liv inte somna om.

Någon som kan hjälpa mig att minnas hur länge det här håller på? Snälla säg en vecka, inte längre.

• asap

cilla - Haha, då kanske jag ska lägga all vaken tid på att krypträna med henne, så kanske hon får ro att slippa göra det om natten.
    Jag minns det här mycket väl med de andra, men kommer som sagt var inte ihåg när de började sova som vanligt igen.

• asap

Resande o Pysslig - Tack skönt att höra att vi bara behöver härda ut denna vecka, sedan blir allt som vanligt igen.
    Ja, min E var ju också tillgänglig för utlån inatt, vi kanske skulle provbyta ett tag?

Pysslig - Har E fått ngn tand än? Jag går och väntar här och undrar om det är det som stör henne, de andra hade nog minst ett par tänder i samma ålder.

• asap

Cilla - Vi har typ inga mattor alls, såndet stackars barnet halkar omkring som en tvål här hemma. Ska väl erbjuda lite träning på lekrumsmattan när hon vaknar.

• asap

Jag upptäckte just att Elsa kan sitta! Alldeles själv i säkert 15 s. Hon har inte berättat att hon övat på det, men det måste hon ju ha gjort. I smyg.

• asap

Zenobia - E är 7 månader.

Jag minns som sagt urcellen Ellen, och jag är född -77. Så ni kan väl utifrån det avgöra om ni är för unga eller för gamla eller bara väldigt glömska.

• asap

chiqita och Pysslig - Va, har era barn inte snurrat så i sängen? Här har vi haft den här fasen med alla tre barn, och jag trodde nog att det var något alla gick igenom. Lucky You.

Älgen - Ta't lugnt, du kommer nog hitta hit igen så småningom. Njut av lillbebis och storebror nu.

Vi bytte bort liggdelen på vagnen igår, så numera åker Elsa sittande om hon är vaken. Så nöjd så.

• asap

Pysslig - Så behändigt att hon ligger kvar där ni lagt henne! Elsa tar sig fram här i livet med sina snurrar, hon rullar och rullar och plötsligt befinner hon sig i ett annat rum, eller har rullat in under bord och stolar och fastnat.
    Det gör att jag tjatar och tjatar och tjatar på storbarnen att de inte ska lämna småsaker på golvet någonstans, även om Elsa för tillfället befinner sig i ett annat rum än dem.
    Tror vi också har en sådan ryggplatta i vår liggdel, nu när du säger det. Men den har vi aldrig använt, det är ju inte så lätt att komma åt den och ändra läge när barnet redan är i vagnen. Nej, visst är det många saker man hade behövt vänta med för att få veta hur behovet ser ut, men det går ju inte. Obestämd

• asap

chiqita - Jag tvivlar inte på att ni får er del på något annat sätt, jag blev bara lite överraskad över att inte alla bänglar så som mina barn. Har ni också sluppit att de ska sno runt på skötbordet? För det är ju så jobbigt!

Pysslig - Jag pluggade med en tjej förut som berättade att familjen fått gå över till grannen och laga middag en kväll för att proppen gått hemma hos dem själva.

Sahrakka - Min äldsta ligger otroligt stilla när hon sover nu också, så jag vet ju att "snurrperioden" går över.
    Haha, ja precis, man kan hitta henne hur som helst. Igår var hon Pippi Långstrump och låg med fötterna på kudden och huvudet i fotänden.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8