Inlägg från: Tilda08 |Visa alla inlägg
  • Tilda08

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fiji: Inte ens hur han låg!!?!

• Tilda08

Fiji: Men fy så jobbigt! Skönt att allt slutade väl iaf!

Fiolina: Tror inte att det blir planerat snitt. Utifrån vad jag läst mig till (jag vet, google...) så är skillnaden mot en vanlig förlossning att man ska åka in vid första tecken på att det sätter igång så att det kan övervaka en. Jag är livrädd för snitt (lite tvärtom mot många andra), så för min del vore det skönt om jag slapp det... Ser fram emot att få svar i morgon om det verkligen är nåt problem eller inte. Allt är mycket lättare att hantera när man väl VET åtminstone.

Lycklig: Jag tror att det det är ligamenten som bråkar med dig. Du spände dig antagligen jättemycket så att det drog ordentligt i ligamenten och dess fästen, det gör nu att det känns som växtvärk. Jag hade en liknande upplevelse när jag halkade tidigt i graviditeten. Känns det fortfarande i morgon bitti, ring din BM. Alltid skönt att få prata med någon.

Afrodite: Det är som att titta på en kastrull med mjölk, inte sjutton kokar den så länge man tittar... Bestäm dig för att bebisen INTE får komma i morgon så gör den nog tvärtom...  *kramar*

• Tilda08

Afrodite: Tror nog att du borde boka in ett besök hos en bankman eller nåt sånt också. Pensionssparssamtal kanske?

• Tilda08

Hej alla goa tjejer!

Ang eftervärkar. Mina värkar räckte knappt förlossningen igenom. Fick inga eftervärkar alls och hade stora problem med att få ut moderkakan. Lite eftervärkar vore alltså helt ok för mig...

Ang namn. Vi bestämde ju oss för Minna redan i november. Det var likadant med Tilda, det blev klart långt före BF det med. Tur det kanske, jag hade sån amningskoma med Tilda att hade vi inte redan bestämt ett namn hade hon kanske inte fått nåt...

Fiji: Usch din stackare!

Cissi: Ska man skratta eller gråta? Min make säger också de mest underliga saker när han blir väckt. Eller ännu bättre i sömnen. Vaknade nyligen av att han argt säger "MEN JAG HAR INTE FÅTT NÅGOT KVITTO!". Undrar vad han drömde...

• Tilda08

Ego: Idag har jag varit på tillväxtultraljud. Som ni kanske minns var de fundersamma på förlossningsavd över mängden fostervatten (var inne på kontroll för annan sak), att jag eventuellt hade för mycket. Men vid undersökningen på specialmödravården förra veckan fick de två godkända värden (20 och 23 tror jag) och hon som mätte idag fick 21. Godkänt är tydligen 5-25. Alltså har jag mycket men inte för mycket.

De ville dock kolla så att inte Minna också var stor, men vid dagens mätning kom de fram till att hon vägde 3,4kg nu vilket är 2hg mer än normalkurvan, men långt ifrån för stort. Om hon växer normalt hädanefter bör hon i så fall väga runt 3,8kg på BF. Självklart är det ju ingen exakt mätning, men det hade varit klart mycket värre om de hade sagt att hon redan nu vägt 4kg...

Minna är fortfarande inte fixerad, men hon ligger så djupt i bäckenet och har legat där länge så det ser bra ut. Problemet med mycket fostervatten är att det kan slinka ut en arm före huvudet, eller än värre navelsträngen, om vattnet går. Speciellt om det sker "hollywood-style" som förra gången. Ni vet hur det brukar se ut på film, som om det kommer en hink vatten helt plötsligt. Nästan så var det med Tilda...

• Tilda08

Cissi, jag tror att den stora faran är navelsträngen. Läste att det blir akut kejsarsnitt då. Men nu ligger ju Minna så djupt ned att det inte verkar vara nån fara att nåt annat än huvudet kommer först.

Juni, när det hände sist skrattade jag nästan så jag grät. Skulle precis sätta mig på en stol när jag kände att nåt hände, for upp igen och SPLASH. Ropade på maken som undrade om det verkligen var nödvändigt att han kom just då. Jag skrattade så att jag hade svårt att förklara vad som hänt...

Zeeda: Jag tror att Minna känner pressen att hinna först nu. Har känningar i ryggen och mensvärksliknande ont sen igår. Mycket sammandragningar, så fort jag rör mig, och de är inte sköna. Igår kväll hade jag tom värkar i 40min, men trots att de var ganska regelbundna (5-8min) så kändes de inte särskilt mycket. Lite fundersam på om det närmar sig... Om din bebbe ska komma så här tidigt, får ju Minna komma tidigt också. Köordning var det!

• Tilda08

Sara: Aha. Nu förstår jag! Fast såna hade jag inte heller. De kan jag visserligen tänka mig att vara utan...

• Tilda08

Ego: De senaste två dagarna har jag haft rejält ont i ryggen på eftermiddagarna/kvällarna, lite "mensvärk" och en hel del förvärkar som kommer i vilande tillstånd. I söndags kväll hade jag tom regelbundna "värkar" i 40min. De gör inte direkt ont, mer obehagliga. Jag har ju haft mycket sammandragningar hela graviditeten, men de har bara kommit vid rörelse. Tex när jag ställt mig upp eller gått.

Så nu funderar jag på om dessa förvärkar och ryggontet som jag haft nu är "riktiga" värkar, dvs en långsam start på latensen eller om de bara är en annan variant på det jag haft innan och inte betyder nånting? Förra gången hade jag nästan inga förvärkar alls. Bara sammandragningar som knappt kändes trots att magen blev stenhård. När det sen var dags för förlossning körde jag ju som sagt vattenavgång "hollywoodstyle" och två timmar senare satte riktiga "onda" värkar i gång.

Nån som har erfarenhet av en mer långdragen latens?

• Tilda08

Ela, då kan jag alltså sluta fundera på om jag ska till förlossningen den här veckan... Jag har hela tiden räknat med att gå över tiden, (Vi gör så i min familj... ) men nu när kroppen beter sig helt annorlunda än sist blir man ju fundersam.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8