Inlägg från: Tilda08 |Visa alla inlägg
  • Tilda08

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lena, så där hade jag också med Tilda ett tag. Det var dock att vårtan var sårig, efter att ha smörjt med salva mellan amningarna ett par dagar blev det bättre. Men du skriver att själva bröstet är ömt, så var det inte för mig så en annan orsak kanske finns för dig?

• Tilda08

Cissi: På SÖS i Sthlm skriver de bara att man ska ta med bindor om man vill ha en mindre storlek. Tycker att det är lite snålt att ransonera det. Vet från min svärmor som jobbade på BB förut att de betalar typ 3 öre styck för dem eftersom såväl Pampers som Libero ser det som reklam. Ett smart sätt att få nya föräldrar att använda just deras produkt.

Lena: Håller med Cissi, amningsnapp är suveränt om man har ont. Iaf om man kan få bebisen att acceptera den...

Pyttis: Stackars Julia! Hurra för Agnes!

• Tilda08

Har nu läst i kapp de senaste 12 sidorna! Men nu kommer jag inte ihåg vem som jag skulle kommentera vad till... Och nu glömmer jag vissa alla gånger. Suck!

Fiji vet jag iaf att jag skulle skicka en stor grattiskram till!

Nån frågade om SÖS... Hmmm... Vi tyckte att de var underbara där! Alla tre gångerna vi var inne (kontroll, falsklarm och förlossning) var de trevliga och förtroendeingivande. Men det finns ju säkert fördelar och nackdelar med att ställen och mycket hänger ju på ens situation och personkemin.

Milla: Usch va otäckt! Skönt att det gick relativt bra iaf!

• Tilda08

Knase: en kompis mådde också avskyvärt av P. Tycker så synd om dig!

• Tilda08

Ego: From i torsdags är jag 100% sjukskriven. Läkaren ville egentligen det redan för en månad sen, men då ville inte jag så det blev 75%. Men den senaste veckan har jag bara fått gnäll istället för tacksamhet för att jag faktiskt fanns tillhands så då orkade jag inte längre. Det är tufft nog att jobba när man har ont och knappt sover alls, när man inte får någon uppskattning för det... Kan ju nämna också att mitt BF är 19/2, jag har varit halvtidssjukskriven sen 19/9 (nu alltså 100%) och förhoppningsvis börjar en ersättare i NÄSTA vecka. BRA ordnat av cheferna, eller hur? *så less*

• Tilda08

Tack alla för stödet! Jag är inte bra på att acceptera att jag inte orkar, brukar vara den som stångar mig blodig..., men nu känner jag att det är HELT ok att bara få vara hemma.

Fiolina: Jag fick foglossning i vecka 8 (precis som med Tilda) och det blev snabbt väldigt tungt. Ont vare sig jag stod, satt, låg eller gick.. Så från 19/9 blev jag 50% sjukskriven, man blir så galet mentalt trött av att ha ont, dessutom var det många arbetsuppgifter som inte kunde utföras. Kämpade på under hösten, men började sen känna av att jag var på gång att få karpaltunnelsyndrom (IGEN, precis som med Tilda) och från november sov jag jättedåligt. Låg vaken i flera omgångar varje natt och/eller vaknade stup i kvarten. Man blir ju en aning vimsig i huvudet... I december hade jag ständig värk i underarmarna pga karpalen. Det pirrade i fingrarna på dagarna och på nätterna domnade händerna. Var till läkaren 20 december och han ville sjukskriva mig helt, ett jobb som uteslutande är datorbaserat är ingen bra kombo med karpaltunnelsyndrom. Men jag övertygade honom om att det skulle gå bra om jag enbart jobbade hemifrån, skönt att inte behöva pendla 1h enkel väg med foglossning, och om jag bara jobbade 2h/dag så kunde jag jobba en stund åt gången. Så 75% blev det. Jag tyckte att jag ställde upp för mina chefer och kollegor och i början var cheferna tacksamma. Men den senaste tiden har det blivit andra tongångar och då orkade jag inte mentalt längre. Jag har inte sovit fyra timmar i sträck (dvs en sömncykel) sen november och de har mage att gnälla! Så nu är det alltså 100% som gäller fram till Minna behagar dyka upp. SÅ SKÖNT! Skönt är också att de som drabbas värst, dvs mina närmaste kollegor, är de som stödjer mig mest. De är ju också förbannade på cheferna som inte löst situationen i tid. Oj, det blev visst lite långt det här. Lite inombords som ville komma ut.

Ela: Man ska inte skåda givet beröm i munnen...

• Tilda08

Lycklig: Jag har också problem. Enligt en tandläkare som jag pratade med handlar det om kvaliten på emaljen i samband med syran i munnen. Min man har tex aldrig hål, men får grymt mycket tandsten. Jag får sällan tandsten men ofta hål.

Ang röntgen. Läste på ang detta i somras när jag fick problem. En röntgen är ingen fara, speciellt inte med blyförkläde. Det är upprepade tillfällen som inte är bra och man undviker därför rutinröntgen hos tandis utifall man skulle råka ut för något som kräver akutröntgen. Det man absolut inte ska göra är att låta dem borra i en tand med amalgam eftersom detta går ut i blodet.

• Tilda08

Hej! Jag hade tänkt att läsa och kommentera, men varken ork eller tid finns just nu. Har bakat, ritat och fikat med Tilda och nu är energin slut.... Detta med att vara höggravid...

Dock är jag så EGO att jag skriver om mig själv... I fredags kväll var vi inne på SÖS och kollade upp bebisen eftersom jag tyckt att hon rört sig svagare den senaste veckan, även om hon rört sig ofta. Allt verkade vara ok med lillan, men läkaren blev fundersam på mängden fostervatten. Hon tyckte att jag hade lite för mycket. Antaligen därför jag känt Minna mindre då hon kan ha flyttat sig och då sparkat mer i vattnet än på mig.

Så nu har jag en tid hos specialmödravården i morgon för att kolla ordentligt. Självklart googlade jag på detta och fick en hel del att oroa mig för... Risken att det är något fel på Minna verkar trots allt relativt liten, även om det är min största oro, men om jag har för mycket vatten kan det bli stora problem vid förlossningen. Barnet har svårt att fixera sig och risken är att navelsträngen hamnar före barnet i kanalen vilket är farligt och leder till akut kejsarsnitt. Andra risken är att moderkakan lossnar innan barnet är ute vilket är livsfarligt pga blödningen som uppstår. Försöker intala mig själv att jag för det första inte ens vet om jag HAR för mycket fostervatten och att risken att något är eller går fel ändå är liten... Men det är svårt... Tur att jag ska dit i morgon!

Nån här inne som har nån erfarenhet av detta? Det kallas tydligen polyhydramnios.

Kan tillägga att Minna ligger åt rätt håll, men ännu ofixerad.

Tilda 2008-05-12 och Minna BF 2011-02-19
  • Tilda08

Tack tjejer! Tyvärr är det inte ett alternativ att jag skulle låta bli google. Då kan man lika gärna ansöka om sjukdomsfritt på dagis. Lika odds på det.. Min kompis brukar kalla mig för fröken Google... Men jag är i alla fall så pass smart att jag undviker "tycker/tror"-länkar och kollar bara faktasidor.

Pysslig, skönt att höra att det inte var några problem för din kompis. Jag tror att jag hade mycket fostervatten förra gången också, magen var ju lika stor då, men att ingen tänkte på att kolla det... Får se vad de säger i morgon. Och SÅ skönt att ni valde rätt resmål!

• Tilda08

Lycklig: Det ska mycket till att fostret tar skada av något sådant. Men är du orolig ska du se till att prata med någon om det så snart som möjligt. Vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8