• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Eva - Nä, stackars DIG som måste VARA hormonpåverkad. Upploppet på graviditeten är verkligen en brant backe att streta uppför!

• Ela

*smäller Persefones make på fingrarna* Säga åt en gravid kvinna att ta sig samman. Det var det värsta jag har hört! Skönt att ni fick se en - alldeles ovanligt givetvis - perfekt bebis idag!

Och skönt med sista jobbdagen, Fio!

E fick sitt första näsblod igår. Han drar sig upp mot allt nu och så drattade han på näsan förstås stackarn. Det gick fort över i alla fall. Annars sover han risigt som vanligt. Eller ännu risigare egentligen. Han hade en period för någon vecka sedan som han åtminstone sov hyfsat stabilt på kvällarna med någon snabb omsövning bara så vi lekte med tanken att jag och maken skulle gå ut och äta med makens bror och kusiner med respektive medan svärföräldrarna barnvaktade på lördag. Men med tanke på hur kvällarna har sett ut sedan vi kom hit kommer det inte på fråga att jag går ut. Lite trist men jag skulle verkligen inte kunna slappna av om jag behövde oroa mig för att han grät här hemma. Han är ju bara en liten plutt.

• Ela

Eva - Jag får visst smälla din BM på fingrarna också. Vilket nöt! Kurwa, kurwa! Hamrande på plåttak låter som en utmärkt setting för en nyförlöst. Påminner mig om när jag kom hem med äldsta tjejen och de hade påbörjat stambyte i porten bredvid. Där satt jag och kände hur huset skakade av allt bilande och funderade på allt jag läst om hur man skulle skapa en lugn och harmonisk tillvaro runt sig för att kunna komma igång med amningen på bästa sätt. Jo, tjena!

Johanna - Spännande att läsa hur det går till hos dig! Hoppas byråkratin löser sig snart.

Assar - Härligt med bra sömn (*avundsjuk men inte missunnsam*).

• Ela

Fiji - Nej, din stackare som har gått och blivit sjuk nu med. Tur att det är helg och sedan ledighet för maken!

Persefone - INTE kul att kräkas så mycket. Jag tänkte på det häromdagen när jag borstade tänderna att det är riktigt lyxigt att kunna borsta utan att kräkas vilket var mer regel än undantag under graviditeten. Svärmor kommenterade faktiskt imorse att vi kanske skulle komma att vara tröttare när vi kom hem än när vi kom. Om det var ovanligt insiktsfullt av henne eller helt enkelt en illustration av hur slitna vi ser ut låter jag bli att spekulera om.

Svärfar blev nog lite putt över att jag ska stanna hemma ikväll och tycker att det är att "underkänna" hans (jo, för det är han och inte svärmor som står för det reella barnvaktandet) kapacitet. Men det struntar jag i för det handlar faktiskt inte om det. Det känns ännu mer som rätt beslut idag för E har lite feber och vi märker även på R att hon har stort behov av att vara med någon av oss just nu. Första dagarna följde hon gärna med farfar till lekplatsen och han fick t o m natta men nu går det inte alls. Hon sover oroligt och är ovanligt gnällig också. Puh! Ska bli skönt att åka hem (vi har bara inte bestämt när än).

• Ela

Marge - Nähä! För nu sitter det en spiral på plats.

Hälsar hon som trots allt lär sig något av sina erfarenheter ibland.

• Ela

Åh, GRATTIS Hormonstinn! Vad roligt!

Fio - Jomenvisst. Jag skulle ratta en fyra med vänsterhanden.

• Ela

Lycklig - Första kom en vecka över tiden. Med andra satte det igång på kvällen på BF och hon föddes tidigt morgonen efter. Tredje kom fyra dagar över tiden.

Juni - Jag ska inte på't igen om så än alla barnen börjar sova hela nätter härifrån och till evigheten.

• Ela

Lycklig - Vad jobbigt! När de satte CTG när jag kom in på förlossningen med E hördes extraslag på hans hjärta. Det gjordes inget annat just då än att en läkare höll lite extra koll. Men när han fötts (alltså bara någon timme efter) gjordes EKG som såg bra ut. De förklarade då att det inte var helt ovanligt med extraslag under graviditeten (delar eller hela) men att det oftast rättade till sig. Sedan hördes ett blåsljud på hjärtat när det var tänkt att vi skulle skrivas ut dagen efter men även det försvann sedan efter ytterligare ett dygn. Hoppas att allt låter bra vid nästa koll så du slipper oroa dig mer.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8