Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vad roligt att höra om alla barn som liknar/inte liknar varandra och föräldrarna. Tack för att ni delar med er!

Tessan S - Förstår att det känns skönt att få UL överstökat, det är ju en stor milstolpe att passera. Hoppas allt går bra.

Resande - Jag ammade i 9 mån och sen dröjde det ytterligare 2-3 mån innan mensen kom igång. Jag hann fundera mer än en gång vad som var på gång... Knepigt att det inte kickar igång när man väl går och väntar. Hoppas det löser sig av sig själv snart.

Här verkar graviditeten vara på väg in i en ny fas, den med förvärkar. Jag är så himla glad över att jag bloggade ordentligt förra graviditeten för igår satt jag och läste hur allt var då, och jag inser att båda graviditeterna är väldigt lika so far. Förra gången hade jag förvärkar nedtill i magen och känningar i ryggen sista veckan innan det satte igång ordentligt. Vi får väl se om det blir samma den här gången. Känns spännande att vara på målrakan.

Var hos BM idag och allt var bra. I helgen när det var så varmt svullnade fingrarna en del så jag var tvungen att ta av ringarna men idag kunde jag ta på dem igen. Det känns skönt och lite häftigt att jag faktiskt inte svullnat nåt än. Jag mår bara bra och otroligt tacksam och glad för varje dag som går i positivt tecken. Jag trodde jag skulle ha mycket fler krämpor och må mycket sämre med andra graviditeten men peppar peppar...         

• Mrs Firren

Galia - Tufft med jobbigt samtal men jättemodigt att du tog tag i det så att det förhoppningsvis känns bättre i längden inför snittet. Kram. Hoppas det känns bättre idag.

Har varit vaken till och från sen ett-snåret och haft känningar mellan benen, i ryggen och höfterna. Har haft några förvärkar nere under magen men nu lugnade det ner sig när jag bytte sängen mot soffan. Vi får se vad som händer på förmiddagen men jag varken vågar eller orkar lämna huset. Hade ett par grejer inplanerade tors, fred men det lär jag ställa in. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig. Fast jag måste erkänna att det vore rätt skönt om det drog igång nu...

• Mrs Firren

Fortfarande hemma. Det låter jävligt nedslående om jag ska gå (ligga) så här i ettpar veckor till. Förvärkarna jag hade för ettpar kvällar sedan kunde jag fungera med, men det är är mera och jag tar mej definitivt inte till nån förskola för att hämta barn i eftermiddag. Jag kör defintivt inte bil i det här läget. Mitt stora dilemma är att jag är väldigt avslappnad och djupandas väldigt mycket och jag har skitsvårt för att säga "nu börjar en värk och nu slutar den". Men jag tror kanske eventuellt att jag lyckats klocka några till ca en minut långa och att de kommit ettpar, tre, fyra stycken på tio minuter. Men jag är osäker. Samtidigt har jag ont mest hela tiden i ryggen, mellan benen och ljumskarna, så där ont att jag gärna skulle vilja att Mr F masserade ryggen som han gjorde sista halvan av förlossningen förra gången. Förra gången spydde jag som en kalv hela tiden, men nu har jag bara känt illamående och har hinken stående bredvid mig.

Ringde Mr F iaf som jobbar 30 min hemifrån. Han är på väg men hämtar farmorbarnvakten på vägen. Jag tror att jag vill åka upp en sväng till förlossningen och så får de väl kasta ut oss om vi är för tidiga. Å ena sidan vill jag bli kontrollerad, å andra sidan kanske jag fjompar mig och det inte alls är så långt gånget än.

Men jag tänker att jag har ju fött barn en gång utan smärtlindring så jag kanske faktiskt är bra på att andas igenom värkar. Äh, jag vet inte. Frustration!!!

• Mrs Firren

Vi fick åka hem efter en CTG-kurva och en undersökning. Lång väg kvar. Ser inte fram emot resterande tid om förvärkarna ska hålla i sig på det här sättet. Misstänker att jag inte kommer vara den muntraste göken här på ett tag så jag kommer ligga lågt tills humöret vänder. Nu ska jag tröstäta godis så in i h-e.

Sorry för negativt inlägg.

Tack för tummarna och pep!  

• Mrs Firren

Tack, ni är för snälla!

Galia - Ja, barnvakten fick åka hem efter middagen. Ville inte ha svärmor i huset mer än nödvändigt när jag är på det här humöret. Vi ska umgås resten av livet också.

• Mrs Firren

Mosing - Nä, inte ens på G. Mycket kvar av tappen och knappt öppen.

• Mrs Firren
    chiqita skrev 2012-05-31 10:48:27 följande:
    Firren: Exakt som dig tänkte jag att jag kanske klarar att andas mig igenom värkarna och är mer tålig än andra, men när det väl var igång så visste jag nog det egentligen, fast efter alla falsklarm vågade jag inte helt tro på det. 
    Men när det faktiskt var på g så kunde jag knappt gå när jag hade värkar för att det kändes så.
    De höll för mig i sig i först 1 minut med 3,5 min paus ca, därefter gick de ner till pauser på ca 2,5 minut. När det varierade med 1,5-2 minuters paus ringde jag in och bm tyckte jag skulle komma in på en gång. De varade fortfarande i ca 1 minut och i bilen på väg in kom de med ca 1-1,5 min paus.  Därefter kom de med 1 min paus och höll i sig i 1 minut tills lilleman var framme. 
    Att du har förvärkar beror bara på att kroppen håller på förbereda sig och försök, även om jag vet att det är svårt. att tänka på det med tacksamhet. Om kroppen förbereder sig riktigt bra kan det ju ge en smidig, kort förlossning och då är det kanske värt att stå ut med förvärkarna. Jag menar jämfört med en långdragen fl då..

Stor kram! 

Tack! Precis vad jag behövde höra. För det är just det där med att riskera att stanna hemma för länge som jag fasar för. Jag vill ju ha ont, och det snabbt!

Nu är iaf humöret bättre efter två vanliga nätter och dagar med bra sömn och mycket vila. Fortsätter det så här så kan jag vara gravid ett tag till.  
  • Mrs Firren
    Glassgrisen skrev 2012-06-01 08:56:45 följande:

Jag känner mig riktigt pigg idag . Somnade kl 21.30, mannen tog 22-matningen. F vaknade kl 2.30 och ville ha mat, jag somnade om med en gång. F vaknade sedan kl 6.40 vilket är sent för henne. Jag ser ljuset i tunneln!

Underbart!!
    asap skrev 2012-06-01 13:39:31 följande:
    En kompis har en kollega som tvättar Pop-skaljackan varje dag efter föris, barnet måste ju vara rent och snyggt vid lämning nästa morgon!
    Ha ha, det påminner om talesättet att barnen och kläderna ska vara "hela och rena". Fast här har vi liksom gett upp den andra delen och nöjer oss numera med "hela".

• Mrs Firren

M73 - Eller hur! Jag blir alltid lika illa till mods när jag hör föräldrar säga till sina barn att de ska akta det ena eller det andra för att de blir smutsiga annars. Men jag vet inte, jag är nog väldigt präglad av min uppväxt på landet där barnen såg ut som bonnungar och när D idag är småskitig på både längden och tvären är han som sötast.

• Mrs Firren

Grattis Tessan S! Vad skönt att allt såg bra ut och ogravidheten fick sin förklaring.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8