• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Stort grattis Jossan! Vad skönt att hon slapp gips o att hon är bättre än vad som befarades hoppas hon sover lite mer snart så får du passa på att sova också. Har allt gått bra annars för dig med snittet o så?

• Galia

- Vad är du sjukskriven för?
    - Varför frågar du det? (Lägg huvudet lite på sné och le)
    - Ja jag bara undrade/Jag är nyfiken/Annan orsak
    - Jaha
    Sen går du därifrån eller börjar prata om något annat.
    Ribbing brukar ju föreslå att man säger "Oj det står en älg där utanför fönstret" om man inte vill prata om det som ngn tar upp.

Resande: Kram, låter hemskt jobbigt så som du har det. Hur är det annars, med fogar och så? 

• Galia

Resande: Jo tack det är bra. Började jobba igår efter långsemester o maken tog med sig barnen till förskolan efter 8 veckors bortovaro (för V) och inskolning (för L). Han vaknade dock i morse med totalt igentjocka bihålor och sjukdomskänsla så istället för att cykla till jobbet som jag stod redo att göra så fick jag ta med barnen i vagn till förskolan och sen lämnade jag dem där efter ngn halvtimme och skyndade mig till jobbmöte. Morfar ska hämta L efter lunch och jag får gå lite tidigare (än jag hade tänkt) för att hämta V som får vara kvar längre än L. L ska gå på föris tre dagar i veckan under hösten och vara hemma med min man två är det tänkt, men ja nu är han alltså sjuk. Men med mig är det bra
    Har dina fogproblem släppt i samband med/efter förlossning tidigare, eller kan du inte hoppas på det?

• Galia

Resande: Men åh, jag har ju en sån apparat som du kunde fått låna. Fast jag vet inte exakt i vilken låda den finns förstås..

Apropå min dag så tyckte jag inte att det var så farligt. Lite annorlunda¨än planerat men det gick ju bra det med. Imorgon har jag inga möten och ska jobba hemifrån så då kan jag lägga upp hämtning och lämning lite som det passar och riskerar inte att fastna i Sthlm C pga statsbesöket...

Elsis: Även om hon tror att du såg en älg på riktigt så avleder du ju samtalet från det du inte vill prata om och det är det som är grejen 

• Galia

Vi5: Ja alltså, eh jag vet inte. Har inte tänkt på att det skulle vara något konstigt? L började ju igår. Maken var där med båda bara ett par timmar på sin föräldralediga dag så L skulle börja sin inskolning och V skulle få en mjukstart efter lång ledighet. Idag är det ju Ls andra dag där nånsin så då tänkte vi väl att hon skulle hem lite tidigare än V och han har ju mer utbyte av att vara kvar och umgås med sina kompisar medan vi tänkte att hon behövde lite kortare dag och då kunde morfar ställa upp och hämta och umgås med henne (hon fick vara med honom på jobbet men då umgås hon ju ändå med en person hon känner mer än förispersonalen och så fick hon en paus från alla nya intryck - eller nåt). Av din fråga förstår jag att du reagerade på det men som sagt jag har inte funderat på det utan vi tyckte det var en bra lösning idag. Tanken är att L under hösten ska gå tre dagar i veckan och vara hemma med min man de andra två medan V ska gå fem dagar (men vi tänker oss att det nog ibland blir fyra om maken kanske hittar på något särskilt som han vill ta med även V på). Det visar sig 

• Galia

Stramalj: Nä men fy! Nu räcker det väl med krämpor

Resande: Ja hade jag bara vetat så kunde jag ju kört hem till dig med den, det hade ju inte tagit så lång tid. Hoppas den ger lindring nu apparaten. Tycker Hemulen kom med bra tips om du inte kan sova
    Bu för egosvärisar! Skrikandes

• Galia

Vi5 och Billa: Tja inte vet jag, men enligt kommunen får vi ha barn på förskolan på heltid om vi föräldrar är lediga max 50% tillsammans (vi kollade detta i våras då vi båda jobbade 60% och tyckte att det borde påverka men icke) och nu jobbar jag heltid och maken 60% så då uppfyller vi ju det kravet. Förskolan gör ju som den vill med tiderna egentligen iaf vad som går utöver minimikravet. Det är en privat förskola och den påverkas ju av ersättningen från kommunen men om de vill tillåta oss att ha barnen längre än vad kommunens regler om taxa osv säger så är det ju ingen som kan förbjuda det. Fast nu gör den nog inte det utifrpn det jag skrev inledningsvis. Hursomhelst s¨har min kommun 15 timmar i veckan eller 25 timmar men då måste barnet vara hemma på skolloven. Rätt dåligt alltså med Stocholmsområdesmått mätt. Det gäller som jag förstår det om vi är lediga mer än 50%. Hursomhelst har vi kommit överens om detta upplägg med förskolechefen och jag har inte tänkt så mkt på att det skulle vara konstigt som sagt.

Resande: Du är för snäll - det vet du. Jag instämmer med att din man måste ta detta på allvar och du med. Även om blodtrycket gått ner så är du sjukskriven för att du ska vila och dessutom så kan fogbesvären hänga kvar längre än nödvändigt om du överanstränger dig. Du har det riktigt jobbigt och känner jag dig rätt så klagar du inte i onödan och dina svärisar förstår säkert i teorin men uppebarligen inte i praktiken. Bra med grannen - mer sånt!

Vi5: Glöm jobbet, gå hem och vila och vänta på bebis. Så BASTA!¨

Uppi: Har du gjort ngn rehabutredning med din arbetsgivare? Jag tycker du ska framföra att du inte vill ha kundkontakter och avstängd telefon när du kommer tillbaka. Det är arbetsgivaren som har ansvaret för din rehabilitering och de har även krav på sig att anpassa ditt arbete i den mån det går för att du ska kunna komma tillbaka. Hoppas du har en bra chef. Jag har inte själv varit i din sits men all forskning och erfarenhet visar att det bästa är att komma tillbaka så fort som möjligt för det blir aldrig lättare - tvärtom kan en för lång bortovaro göra det omöjligt. Kramar till dig, det är ofattbart det du behöver gå igenom

Stramalj: Bra med tiominuterssamtal istället för personligt besök! Skönt att du har några friska kroppsdelar att glädja dig åt

• Galia

Grattis Elsis!

Stramalj: och hur mår DU?

Vi5: hoppas ni får må bättre snart! Illamående är fruktansvärt

Resande: jag undrar samma som Stramalj...

Kate: blä för sömnlöshet o jobbiga kunder.

• Galia

Stramalj: Så länge lillebror är under året så behöver du inte ta några dagar alls (för att skydda sgi:n alltså, men för ekonomin så behövs det förstås...), men det vet du nog. Annars går det bra att göra så som du tänkt. Lägstanivådagarna kan man ta på alla arbetsfria dagar (även om man jobbar heltid), dessutom kan man ju ta dem om man går hem minst en timme tidigare från jobbet för att umgås med sitt barn. Nu ska ju inte du jobba med ditt vanliga jobb, men du måste inte ta på måndagen alltså om du bara vill ha lägstanivån utan det är om du vill ta fp på sjp-nivå på helgen som du måste ta ut en vardag i anslutning.

Resande: Usch så du har det! Kan inte låta bli att skratta åt din positiva attityd trots allt och att du ska njuta nu (av din räkmackegraviditet eller vad? )

Vi5 och Snow: Mina varmaste tankar till er och A och A imorgon. KRAM 

• Galia

Resande: Heja! Lycka till nu! 

Stramalj: Gjorde du ju helt rätt i! 
    (och om ngn undrar så är upprinnelsen till detta att jag berättade för Stramalj över en lunch att jag inte skickat in ett enda moderskapsintyg till FK Förvånad 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8